C
P Paul64 skrev:
som jag skrev tidigare så handlar denna goda sed om att bud inte får nekas FÖRRÄN bläck har runnit ur pennan och kontrakt är skrivet.
Om du menar att det endast handlar om detta så har du helt fel.
Här är ett exempel på hur det kan gå om mäklaren på eget bevåg börjar ta ställning till vilka bud som skall accepteras eller inte:
https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=2017-1958

Att detta förekommer i praktiken är en sak, att det strider mot god mäklarsed och mäklaren därmed riskerar en varning är en annan sak.
 
  • Gilla
Jetkokos och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om du menar att det endast handlar om detta så har du helt fel.
Här är ett exempel på hur det kan gå om mäklaren på eget bevåg börjar ta ställning till vilka bud som skall accepteras eller inte:
[länk]

Att detta förekommer i praktiken är en sak, att det strider mot god mäklarsed och mäklaren därmed riskerar en varning är en annan sak.
Intressant läsning, tack för det. Ja, detta fall är ju besynnerligt på många sätt. I detta fall finns absolut inget hinder att lämna båda buden, enligt tidigare beskrivit, när det är få budgivare är apparaten ganska snabb med att låta två budgivare stämma av med banken om de kan fullfölja affären och sedan lämna till säljaren vem som skall få skriva. Säljaren kanske ändå hade skrivit med den som lagt lägsta budet för att de t ex inte hade förbehåll om eget fsg.kontrakt t ex.

Nej, det jag försöker få fram är att det inte betyder något för affären om du visar ett lånelöfte på att du t ex kan köpa för 4 miljoner när objektet bara kostar 3 miljoner. Priset blir inte högre för att du röjer vad du kan betala. Ett lånelöfte är generellt för alla objekt, med en given högsta månadsavgift för br, Det gäller som regel i 6 månader och du kommer förmodligen att behöva återanvända det vid många tillfällen i din jakt på drömbostaden.

Hade däremot ett lånelöfte skapats för ett specifikt objekt, tex lgh 37 i brf Knotet i Örnsköldsvik, så kan jag förstå att man kan känna sig utlämnad om man röjer beloppet på lånelöftet. Då och endast då, och det bara är en köpare på objektet kan det finnas risk för att en oseriös mäklare skulle använda denna information på ett sätt som skulle bli ofördelaktigt för köparen. Men då banker inte ger dig något annat än ett generellt lånelöfte så blir detta en icke-fråga.

Ta ett annat exempel som styrker min tes om att det inte är någon fara att visa sitt lånelöfte. Lgh 29 i brf Svalan med adress Svalvägen 1 i Jönköping. Utgångspriset är 2.495.000 kr och du har ett lånelöfte på 3.000.000 kr. Du vill lägga ett bud på 2.495.000 kr och i samband med din kontakt ”lurar” mäklaren av dig löftet så denne kan se vad du kan bjuda. Det är bara du som är intresserad av lägenheten och mäklaren säger plötsligt att säljaren ångrar utgångspriset och vill nu istället ha, hör och häpna, exakt 3.000.000 kr! Du som har förälskat dig i lägenheten följer minsta motståndets lag och accepterar ”motbudet”. Du kontaktar banken för godkännande av objekt som avslår din ansökan med motiveringen att du betalar ett för högt pris…. Banken tar inte pant i ett objekt där du ”bjuder över dig själv”

Fortsätt gärna att lyfta intressanta frågeställningar men försök inte få mig att ändra uppfattning i påståendet att det är förenat med risk för att mäklaren missbrukar informationen om hur mycket ditt lånelöfte är på.

Mäklare kan välja att inte titta på ditt lånelöfte, absolut, men priset blir vad det det blivit oavsett om du visar löftet eller ej. Trevlig kväll
 
  • Gilla
65starss
  • Laddar…
C
P Paul64 skrev:
Fortsätt gärna att lyfta intressanta frågeställningar men försök inte få mig att ändra uppfattning i påståendet att det är förenat med risk för att mäklaren missbrukar informationen om hur mycket ditt lånelöfte är på.
Det kan man absolut tycka, även om jag själv inte håller med. Men det har ju egentligen inget med budförmedlingsplikten att göra.

Själv tänker jag snarare att ett lånelöfte är ett ganska meningslöst mått på att spekulanten kan ordna finansieringen. Dels baserar den sig på den sökandes egna uppgifter men framför allt är ett lån ofta bara en mindre del av finansieringen. Vissa har inte för avsikt att låna alls. Då landar man i samma situation som i fallet jag länkade till, att mäklaren skall ge sig in på att bedöma värdet på nuvarande bostad, hur mycket pengar det finns på bankkontot, kanske bedöma värdet på värdepapper som skall säljas, kanske bedöma hur bra finanser farmor har som skall låna ut pengar, osv. Där någonstans tror jag de flestas gräns för hur mycket man är beredd att outa sig för en mäklare är passerad, i en situation där det sannolikt inte ens blir affär.

Samtidigt förstår jag att mäklaren och säljaren är intresserade av spekulanternas förmåga att fullfölja affären. Det är mest "inga bud utan lånelöfte"-grejen som ett spel för galleriet som stör mig.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P Paul64 skrev:
Nej, det jag försöker få fram är att det inte betyder något för affären om du visar ett lånelöfte på att du t ex kan köpa för 4 miljoner när objektet bara kostar 3 miljoner. Priset blir inte högre för att du röjer vad du kan betala. Ett lånelöfte är generellt för alla objekt, med en given högsta månadsavgift för br, Det gäller som regel i 6 månader och du kommer förmodligen att behöva återanvända det vid många tillfällen i din jakt på drömbostaden.
Jag förstår hur du tänker, men det jag tror du missar är att de flesta är så dumma att de på varje budgivning de är med på i princip lägger bud tills det att de maxat sitt lånelöfte.

Och visar man sitt lånelöfte för mäklaren när man är intresserad av ett objekt, exempel:

Ändamål Villa
Köpeskilling 1000 kr
Lånebelopp (max) 850 kr
Egen insats (min) 150 kr
Driftskostnad fastighet 4 kr/mån
Lånelöftet gäller t.o.m. 2024-04-23

så misstänker jag att i minst av 20% av fallen så kommer det garanterat "dyka upp" en annan budgivare som tar dig väldigt nära 1000 kr, i fallet ovan.

Av den anledningen är folk hemlighetsfulla med sina lånelöften.

Jag har dessutom träffat personer som mot betalning fått agera intressenter på visningar på lägenheter.

Follow the money som man brukar säga.
 
P Paul64 skrev:
Är objektet i en så hög prisklass där få budgivare kan vara med eller det är få intressenter pga objektet är mindre attraktivt för den breda marknaden väljer kanske mäklaren att framställa budet även utan att finansieringen är klarlagd men min erfarenhet säger att även här är kravet om lånelöfte det mest förekommande. En erfaren mäklare kan säkert ”lukta sig till” om köparen har på fötterna att slutföra affären och därför delge dennes bud till säljaren utan krav på lånelöfte men det är inte det normala förfarandet.
På riktigt stora objekt som "enormt dyra hus, slott och stora gårdar" förekommer det ofta vad jag förstått att bankman är med intressenten på visningen, kan du bekräfta det?
 
H Husbuggy skrev:
På riktigt stora objekt som "enormt dyra hus, slott och stora gårdar" förekommer det ofta vad jag förstått att bankman är med intressenten på visningen, kan du bekräfta det?
H Husbuggy skrev:
På riktigt stora objekt som "enormt dyra hus, slott och stora gårdar" förekommer det ofta vad jag förstått att bankman är med intressenten på visningen, kan du bekräfta det?
H Husbuggy skrev:
Jag förstår hur du tänker, men det jag tror du missar är att de flesta är så dumma att de på varje budgivning de är med på i princip lägger bud tills det att de maxat sitt lånelöfte.

Och visar man sitt lånelöfte för mäklaren när man är intresserad av ett objekt, exempel:

Ändamål Villa
Köpeskilling 1000 kr
Lånebelopp (max) 850 kr
Egen insats (min) 150 kr
Driftskostnad fastighet 4 kr/mån
Lånelöftet gäller t.o.m. 2024-04-23

så misstänker jag att i minst av 20% av fallen så kommer det garanterat "dyka upp" en annan budgivare som tar dig väldigt nära 1000 kr, i fallet ovan.

Av den anledningen är folk hemlighetsfulla med sina lånelöften.

Jag har dessutom träffat personer som mot betalning fått agera intressenter på visningar på lägenheter.

Follow the money som man brukar säga.[/
H Husbuggy skrev:
På riktigt stora objekt som "enormt dyra hus, slott och stora gårdar" förekommer det ofta vad jag förstått att bankman är med intressenten på visningen, kan du bekräfta det?
Jag är med på ditt resonemang men de flesta av oss har bostadsdrömmar som är svåra att förena med vad verkligheten kan erbjuda, vi vill alltid lite mer och det är ju bra i många andra fall förutom när vi skall köpa bostad. Det exempel du beskriver innehas därför av en majoritet, de behöver låna mer än vad löftet medger för att kunna köpa drömbostaden. Lånelöftet gör stor nytta för att lägga din förväntansbild på en rimlig nivå. Men har man nyss fått ett lånelöfte på att köpa för 1.000.000 kr och utgångspriset är 995.000 kr så lever drömmen fortfarande, det sista som överger oss är hoppet.

Ett kort exempel som jag menar borde stärka tesen att man skall både visa och kräva att alla intressenter skall visa lånelöftet. Ensamstående med en normal/god medianinkomst vill köpa br på mkt fashionabel adress. Har varit på visning och vill få lånelöfte på utgångspriset plus 25 % = 5x kronor. Förutsättningarna ger låneutrymme på 2x kr och det är detta som står på lånelöftet. Kunden blir upprörd och ledsen, detta är ju drömbostaden som kunden väntat så länge på skall dyka upp.

Mäklaren släppte inte in för budgivning innan löfte kunde presenteras och i detta fallet kunde de som verkligen hade förutsättningarna vara trygga med att alla intressenter hade förutsättningar att fullfölja affären. Så än en gång, se det som en fördel att mäklaren vill se lånelöfte och säkerställa att det blir en seriös bostadsaffär.

På din fråga om bankens närvarande tillsammans med kund på visning av ”objekt-för-de-få” så är det är det inget jag som arbetar mot privatsidan stött på. Men om du t ex har ett stort företagsengagemang så jobbar din bankman/bankkvinna och du som företagarkund med om inte dagliga så i alla fall mkt täta kontakter. Banken har då en mkt god överblick i din totala ekonomi, och som grundar sig i hur väl ditt/dina företag mår. Det skulle därför vara fullt logiskt att banken är med på en visning. Då är banken med från start, kan sätta sig in i objektets förutsättningar och ungefärliga värde på plats, och kan börja arbetet med att ”godkänna objektet” parallellt med att du lägger bud. Ett VIP-löfte få av oss kan förväntas få och nog är ytterst ovanligt men fullt förståeligt eftersom denne kund kanske skall låna 20-30 miljoner och ett lånelöfte till en företagare ”snyter man inte ur näsan”. Företagsrådgivaren tar inte beslut med eget mandat på så stora krediter, därför kan det vara klokt av rådgivaren att ha på fötterna i ett tidigt skede, om denne sen i samråd med någon kreditchef skall ta beslut om att finansiera bostadsaffären.
 
  • Gilla
Husbuggy och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar Paul64, lite svårt att läsa då du missade i formatteringen, men det finns där ovan om man klickar ut dina citat!
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Skulle jag sälja nu skulle jag åka på att betala 300-350 tkr i skatt på ett bräde. Visst, en dag måste jag plocka hem vinsten men inte riktigt läge skulle jag säga.
Nej du behöver inte betala en endaste krona i skatt detta år på vinst för aktieförsäljning.
Det är först nästa år som reavinstskatt måste betalas.
Dessutom så har varken du eller jag facit på hur aktiemarknaden kommer att utvecklas och helt klart är att Du saknar pengar för annars hade du ju inte frågat om lån hos banken.
Minska din risknivå och sälj alla värdepapper!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.