Underbar idé, kör! glöm inte att lägga upp bilder. En slät yta med en bild på en öppen spis kanske?
 
Någon som har en källa på att man inte får bygga en egen radiator?
 
Ingen källa, men går nog bra att göra, ska bara provtryckas till 4 bar tror jag det är, och i specar brukar det stå max 3 bar, dom blir lätt badbollar om dom inte står pall för trycket.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Jag tänkte elslinga och flytspackel... har inte handlaget att svetsa en el-radiator
 
AHA det finns Värmekabel på metervara och lämpligt watt är ca 7-10 per meter och då en koppling som är åtkomlig i en skrubb eller så, samt en drifttermostat. NU är det nog så att förläggning avprovning efter olika arbetsmoment ska utföras av en elektriker så det inte är fel/skada på den efter läggning. Inte riktig bara bara
 
J jonaserik skrev:
AHA det finns Värmekabel på metervara och lämpligt watt är ca 7-10 per meter och då en koppling som är åtkomlig i en skrubb eller så, samt en drifttermostat. NU är det nog så att förläggning avprovning efter olika arbetsmoment ska utföras av en elektriker så det inte är fel/skada på den efter läggning. Inte riktig bara bara
Jag friskrev mig i första inlägget mot försäkringsrätt osv. Förstår att man inte kan göra generella rekommendationer för el-arbete på internet.

Undrade bara om någon gjort det själv :)
 
Troligtvis finns det många som har gjort det i samband med ombyggnad av bad/dusch själv. Ävensom att kakel/klinkergubbar lägger V-kabel och inte gör som man ska med kontroller. Har träffat på det mesta och värsta, så inget nytt under solen. Det är upp till var och en att göra som dom vill och utan att vara grinig/sur/domare så undrar jag varför du frågar på ett forum om detta, Det brukar stå paketen eller i instryktioner för V-kabelförläggning """ ska utföras av elektriker/behörig personal """. Vet inte om du löst detta.
 
Och om du anlitar en "behörig" ger kabeltillverkaren upp till 25 års totalgaranti, lite olika hos olika leverantörer.
 
J jonaserik skrev:
AHA det finns Värmekabel på metervara och lämpligt watt är ca 7-10 per meter och då en koppling som är åtkomlig i en skrubb eller så, samt en drifttermostat. NU är det nog så att förläggning avprovning efter olika arbetsmoment ska utföras av en elektriker så det inte är fel/skada på den efter läggning. Inte riktig bara bara
Bakom sarkasmen gömmer sig svaret. Blir många meter värmekabel på liten yta. Ej rimligt mao.

alternativet skulle då bli att gjuta in rör och sätta värmare i det, typ som en handdukstork. Men då börjar det bli komplicerat.
 
Vad jag minns ligger de vanliga kablarna för golv på ca 10-20W/m2 blir en stor radiator om man ska bygga en på 1000W vilket normalt behövs för ca 10m2 rum. Finns en anledning till att golvvärme kablar har denna effekt med andra ord.
Säkert går det med annan värmekabel bygga nått men jobbet för att få det säkert är det det nog inte värt.
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vad jag minns ligger de vanliga kablarna för golv på ca 10-20W/m2 blir en stor radiator om man ska bygga en på 1000W vilket normalt behövs för ca 10m2 rum. Finns en anledning till att golvvärme kablar har denna effekt med andra ord.
Säkert går det med annan värmekabel bygga nått men jobbet för att få det säkert är det det nog inte värt.
Precis, det finns säkert en god teknisk anledning (förutom reglemente) till att det inte gjorts.

jag har sett en del kreationer för vattenburet där man trasslat med kopparrör men det var inte min tanke alls.

om inget annat finns det nu en tråd om att det inte är någon idé att bygga egna radiatorer ;)

inte så som jag tänkte iaf
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.