Jag har för avsikt att bygga ut garaget. Tidigare har jag gjort allt själv, men känner att mängden tid, lust och inte minst familjen gör att jag hellre betalar en firma för att göra alltihop. Det är egentligen inga konstigheter, gaveln skall ut ett par meter och allt förlängas precis som det ser ut idag. I och med att det ligger delvis under mark blir det lite grävarbete och kanske spräckning av lite berg också. Jag har ingen brådska, det är OK bara de gör det inom ett år. Det är dessutom inget finlir, "lite av varje" och borde vara ett glassjobb för en firma.

Jag har kontaktat ett tiotal firmor, vars namn jag fått tips om av vänner & bekanta. Att bara ta någon som annonserar efter jobb på "Blocket" känns inte seriöst, så dit har jag inte kommit än.

Först en telefonkontakt, och om de verkar någorlunda intresserade så har jag skickat ritningar och lite hur jag tänkt. Några har direkt låtit mig veta att de har fullt upp minst ett år framåt, andra har varit riktigt intresserade och 3-4 st har fått ritningarna.

Vad händer ? Inte ett dugg. En firma kom jag så långt med att vi bestämde tider när de skulle komma och titta. Tog ledigt från jobbet och satt och väntade, men ingen kom. Mobiltelefonen hade de stängt av. Den firman ströks.

Ett par andra skall titta på det, men de kan inte säga när. Varje gång man ringer så heter det "Inte nästa vecka i alla fall, men vi skall kika på det". Så har det låtit i två månader nu. En firma ringde snabbt tillbaka och tackade nej, snyggt och prydligt. Heder åt denne som i alla fall kunde ge besked !

Vad gör man ? Skaffar polacker så att Byggnads kan komma och sätta mitt garagebygge i blockad för att jag tar jobb för svenska byggjobbare ? Jobb som de uppenbarligen ändå inte vill göra eller har tid och lust med ? Nej, jag är besviken, uppgiven och irriterad på svenska byggfirmor.

Tips mottages tacksamt och lite till på en byggfirma i Jönköpings/Habotrakten som inte tar ett par månader på sig för att titta och ge besked. Eller hur man skall göra för att få tag i en byggfirma. Här hinner annars nog bygglovet löpa ut om ett par år innan det blir något garage utbyggt.

Hur bär Ni andra Er åt som är beroende av byggtid, inflyttning o.s.v. ?
 
Hej !
Vi var ute o bokade en firma 1 1/2 år innan husbygget startade,
För mindre byggnader så får man ju ha lite kontakter o höra sig för på bygden ( stenungsund i detta fall)
Här i trakten så är det inga problem att få tag på firmor, om man har alla papper klara, bygglov , ritning, fasad o konstruktions, samt att virket är mängdat.
Detta gör att firmorna kan räkna på jobbet,

/ Goerana
 
Vet precis hur det är.....
Vi ska bygga på mitt jobb, ett bygge som konsulter beräknade till ca 10 miljoner.
Annbud gick ut till tiotal byggare stora som små i närområdet.
Vad händer ??
jo, ett ända anbud kom in på nästan 14 miljoner..hallå, snacka om att ta betalt bara för det är högtryck på byggmarknaden. Helt oskäliga priser drabbar byggbranschen i längden. Jag lär inte tycka synd om Er när konjukturen vänder.
Ett bra förslag är att ta in byggfirmor från andra länder och pressa priserna.
 
Känns som det är fel tid att leja bort byggprojekt nu, jag väntar tills det blir lågkonjuktur i byggbranschen, då kan jag garenterat få två man till priset av en..
 
Tyvärr så är väl så att snickarna har så himla mycket att göra just nu att dom kan välja och vraka bland jobben. Detta gäller väl även dom som är MINDRE bra...
Men det där med att ta in ett gäng polaker som gör jobbet varför inte...
Har ingen erfarenhet själv, men har haft kompisar som gjort det, och jäklar att dom ligger i!!!

Till skillnad från en del hantverkare man själv haft på plats, som systematiskt maskat, tex gick med en kort bräda och kapade den på sågen 30 m längre bort, tog en ny gick bort kapade den...
Till saken hör att det var ca 30 st som var LIKA LÅNGA!!!!
Men han blev inte långlivad!

Jag tror dock att om du ska "köpa" dig och din familj lite fritid, så får du nog leta någon annanstans än under "gula sidorna" och Blocket efter hantverkare...
Kan kanske vara på andra sidan vattnet...

Men även om dina hantverkare kommer från "andra sidan" så vet jag att det finns även finns dom som har F eller FA sedel.

Lycka till
 
ktm525 skrev:
Känns som det är fel tid att leja bort byggprojekt nu, jag väntar tills det blir lågkonjuktur i byggbranschen, då kan jag garenterat få två man till priset av en..
Tyvärr är det väl så att måste man inte absolut bygga för tillfället kan det vara ide att vänta. Man kan nog inte räkna med att det blir samma nedgång som senast eftersom de större företagen är fullt medvetna om problemet med konjunktur den här gången och är väldigt noga med att inte bygga upp för stora organisationer som kostar pengar när vinden vänder. En effekt av det blir ju att det är svårt att få dem att bygga just nu...

Att snickare väljer ett mer välbetalt prestationslönejobb men alla säkerhetsgrejor och annat på plats, framför ett litet bygge tycker jag inte är så konstigt.

Ingper:
Om du är orolig för bygglov och så prata med din kommun redan nu de bör ha viss förståelse för problemet, de lär vara drabbade mer eller mindre själva.
 
Snaskpelle skrev:
Ingper:
Om du är orolig för bygglov och så prata med din kommun redan nu de bör ha viss förståelse för problemet, de lär vara drabbade mer eller mindre själva.
Nej, det är 1 1/2 år tills det måste vara påbörjat. Så i värsta fall går jag väl ut och gräver lite med spaden om ett år eller så.....;-).

Har kontaktat en av firmorna som tackat nej igen, en firma jag hört mycket gott om. Denna gång med en annan tidplan, att de kan göra det nästa vår och klart till sommaren 2008. DÅ blev det annat ljud i skällan. Men de har naturligtvis inte varit här och tittat än, så jag ropar inte hej ännu.

Sedan skulle det inte förvåna mig om det blir både vår och höst 2008 innan de påbörjar jobbet.
 
Kan det vara så att dom mindre har sina jobb.
Dom kanske har sina fasta kunder och inte kan eller vill räkna på nya.
Eller inte vill räkna på jobb åt privatkunder tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.