Först, mina förutsättningar: Valmat tak med ca 75 kvm yta i princip rakt åt söder, 25 kvm yta åt väst och 25 kvm yta åt öst. Lägre lutning (~20 grader). Sydtakets paneler på en egen MPPT-ingång.

Jag har tagit in lite olika offerter för installation av solpanel men tycker att jag har fått motsägande information beroende på vem jag har pratat med när det gäller hanteringen av öst- och västläge på samma MPPT-ingång. Tre firmor säger att jag kan ha paneler på både öst- och väst taket utan att använda optimerare, att den låga lutningen tillsammans med de "raka" vinklarna mot syd/väst/öst kommer ge ett bra resultat ändå givet att det är samma antal paneler på varje sida. Två firmor säger att man absolut inte bör göra så, utan att optimerare är det enda som gäller.

Jag är egentligen inte jätteintresserad av att sätta optimerare, jag har ingen skuggning att tala om och det blir inte många paneler på öst/väst. Av den anledningen känner jag också att det antagligen är ointressant med en växelriktare med fler ingångar, då jag tänker att de är dyrare. Alternativet jag tänker mig är att ha paneler i syd och i väst, och skippa öst. Men om det stämmer att jag kan ha öst/väst på samma ingång utan större förluster skulle det fortfarande kunna kännas värt tänker jag.

Är det någon här som har öst/väst på samma MPPT? Hur mycket ineffektivare kan det tänkas bli? Vilka firmor har mest rätt?
 
Det går att ha t.ex. 10 st seriekopplade paneler åt väst och 10 st seriekopplade paneler åt öster.
Sedan parallellkopplas dessa båda strängar och in på en MPPTingång på växelriktaren.
Då blir det så att på morgonen då östertaket är mer belyst att den bidrar med högre ström än västertakssträngen.
På kvällen blir det tvärt om, då bidrar västertaksträngen mer.

Säg kl. 10:00 ström från strängarna:
östertaksträng: 7 Ampère
Västertaksträng: 3 Ampère
Totalström in MPPT: 10 A

Säg kl. 15:00 ström från strängarna:
östertakssträng: 3 Ampère
Västertakssträng: 7 Ampère
Totalström in MPPT: 10 A


Du ska ha lika många seriekopplade paneler i östertaksträngen som i västertakssträngen.

Som i alla andra fall, effektoptimerare behövs ej om du inte har något nämnvärt som skuggar panelerna.

Att en firma säger att du måste ha effektoptimerare kan bero på att de säljer växelriktar-fabrikat t.ex. SolarEdge, som måste ha effektoptimerare på precis alla paneler för att fungera, även på paneler som ej drabbas av skugga.

Valmtak innebär fler men mindre takytor. På 25 m2 får det teoretiskt inte plats med fler än ca 14 paneler. Praktiskt kanske bara 10 paneler? Man vill gärna ha ca 20 à 21 st paneler seriekopplade för att få hög strängspänning. För att strängen ska kunna komma upp i växelriktarens startspänning tidigt på morgonen.
 
Redigerat:
Tack för svar.

De offerter jag fått utan optimerare (och även de med optimerare) räknar med 6 paneler per kortsida (öst/väst). Värt att nämna är att ingen av dem har mätt exakt, det är första omgången offerter baserat på kartbilder från lantmäteriet, jag ska be några av de som känns bra komma ut och mäta mer noga.

De som tryckte mest på att det är olämpligt är Svea Solar, som säljer både och. Jag fick en offert med SolarEdge och optimerare, samt en offert med bara sydtaket utan optimerare och med en växelriktare från Huawei.

Som du säger kan det vara så att de gärna vill sälja SolarEdge och då trycker på det, men på samma sätt kan det ju då vara att en firma som inte säljer optimerarbaserade system säger att det självklart går bra just på grund av att de inte säljer optimerarbaserade system och inte vill förlora mig som kund på det.

Känns som att jag har läst rätt mycket om att man ska undvika att blanda paneler i olika riktningar på samma ingång då systemet kommer anpassa sig efter den panel som ger sämst. Två helt olika riktningar (även med lägre lutning) borde ju då sänka produktionen kraftigt, åtminstone på höst/vår när solen inte står lika högt. Eller stämmer inte detta?
 
Ett SolarEdge-system med effektoptimerare på varje panel, som det då måste vara, kommer säkert att fungera bra med paneler på södertaket och öster- och västertaket. Men blir nog litet kostsammare pga behövs effektoptimerare än en vanlig växelriktare som inte har effektoptimerare.

Aha, det får bara plats ynka 6 st på takytan åt öster och 6 st på takytan åt väster. Det är alltför få i en seriekopplad sträng. Bör vara minst ca 8 st, men hellre 10 st, men bäst ca 20 st. Om du parallellkopplar östertaksträngens 6 st med västertaksträngen 6 st, blir det inte högre strängspänning för det än för 6 st. Växelriktarens MPPT kommer att vakna sent på förmiddagen då pga strängen kommer inte upp i växelriktarens startspänningen som är ca 180 à 200 Volt förrän vid lunchtid. Det är nog därför någon firma valt bort att lägga på östertakytan och västertakytan. Du kan inte seriekoppla östertakssträngens 6 st paneler med västertaksträngens 6 st paneler, det går inte pga de har helt olika väderstreck.

Däremot i ett SolarEdge-system kan man seriekoppla alla paneler på södertaket med panelerna på öster och västertaket. Man kan ha ca 50 paneler i serie på en och samma MPPTingång på växelriktaren. Har du ett garagetak där några paneler får plats kan du ta med dem också i samma sträng.
 
Redigerat:
F
A Arnodt skrev:
Ett SolarEdge-system med effektoptimerare på varje panel, som det då måste vara, kommer säkert att fungera bra med paneler på södertaket och öster- och västertaket. Men blir nog litet kostsammare pga behövs effektoptimerare än en vanlig växelriktare som inte har effektoptimerare.

Aha, det får bara plats ynka 6 st på takytan åt öster och 6 st på takytan åt väster. Det är alltför få i en seriekopplad sträng. Bör vara minst ca 8 st, men hellre 10 st, men bäst ca 20 st. Om du parallellkopplar östertaksträngens 6 st med västertaksträngen 6 st, blir det inte högre strängspänning för det än för 6 st. Växelriktarens MPPT kommer att vakna sent på förmiddagen då pga strängen kommer inte upp i växelriktarens startspänningen som är ca 180 à 200 Volt förrän vid lunchtid. Det är nog därför någon firma valt bort att lägga på östertakytan och västertakytan. Du kan inte seriekoppla östertakssträngens 6 st paneler med västertaksträngens 6 st paneler, det går inte pga de har helt olika väderstreck.

Däremot i ett SolarEdge-system kan man seriekoppla alla paneler på södertaket med panelerna på öster och västertaket. Man kan ha ca 50 paneler i serie på en och samma MPPTingång på växelriktaren. Har du ett garagetak där några paneler får plats kan du ta med dem också i samma sträng.
Nog kommer man upp i 180-200V innan lunch. Men med så ynkligt som 6+6 på öst och väst så hade jag faktiskt vaskat det och gått all in på taket åt syd istället.
 
Om du lägger 20 paneler( helst så många som får plats) på södertaket och 6 st på östertak och 6 st på västertak.
Då borde det bli ca 10 kWp installerad paneleffekt. Du får ca 10000 kWh/år. Du får nog välja ett SolarEdgesystem i och med du har fler än 2 olika takytor med paneler, och för att 2 takytor är så små.
Välj då en SolarEdge SE17k-N4 Setup på 17 kW. Då kan du framtida bygga ut mycket(till 22,95 kWp) den samma växelriktaren. Dessutom kostar den lika mycket som en SE10k N4 Setup på 10 kW. Utöver det kan tandem-effektoptimerare kopplas till den, vilket gör att du endast behöver halva antalet effektoptimerare. Det är då 2 st paneler till 1 st effektoptimerare. Spar pengar.
SolarEdges tandemeffektoptimerna t.ex. P730 på 730 W måste man minst ha 14 st seriekopplade men högst 30 st. Du skulle behöva få plats med 28 paneler, men hellre ett par ytterligare, på dina tak.
Ju större anläggning du bygger desto snabbare återbetalar den sig. Det är ju mycket fasta kostnader såsom projektstartkostnad, byggställning, kabeldragning, montage växelriktare som i stor sett är samma oberoende av anläggningstorlek för ett enfamiljshus.

Trådskaparen nämner inte hur många paneler som får plats på södertaket, men han nämner att 6 st får plats på östertaket och 6 st på västertaket, och de är 25 m2/takyta. Södertaket är 75 m2 säger, trådskaparen, blir 3 x 6 = ca 18 st paneler, men måtten på södertaket nämns tyvärr inte. Trådskaparen kan återkomma och säga hur många paneler som får plats på södertaket. Måtten på södertaket är okända, men kan trådskaparen klart nämna. Men är nog inte rektangulär takyta pga valmat tak.

En synpunkt är att det kan se mindre snyggt ut med paneler på de små öster- och västertakytorna.
 
Redigerat:
F
A Arnodt skrev:
Om du lägger 20 paneler( helst så många som får plats) på södertaket och 6 st på östertak och 6 st på västertak.
Då borde det bli ca 10 kWp installerad paneleffekt. Du får ca 10000 kWh/år. Du får nog välja ett SolarEdgesystem i och med du har fler än 2 olika takytor med paneler, och för att 2 takytor är så små.
Välj då en SolarEdge SE17k-N4 Setup på 17 kW. Då kan du framtida bygga ut mycket(till 22,95 kWp) den samma växelriktaren. Dessutom kostar den lika mycket som en SE10k N4 Setup på 10 kW. Utöver det kan tandem-effektoptimerare kopplas till den, vilket gör att du endast behöver halva antalet effektoptimerare. Det är då 2 st paneler till 1 st effektoptimerare. Spar pengar.
SolarEdges tandemeffektoptimerna t.ex. P730 på 730 W måste man minst ha 14 st seriekopplade men högst 30 st. Du skulle behöva få plats med 28 paneler, men hellre ett par ytterligare, på dina tak.
Ju större anläggning du bygger desto snabbare återbetalar den sig. Det är ju mycket fasta kostnader såsom projektstartkostnad, byggställning, kabeldragning, montage växelriktare som i stor sett är samma oberoende av anläggningstorlek för ett enfamiljshus.
Var får du 20 paneler ifrån? Det står att södertaket är 75kvm, maxa det taket, skit i småtaken som bara kan ta 6 paneler och hör två MPPT på södertaket.
 
Taket har nedanstående cirka-mått.
Schematisk ritning av ett hustak med måttangivelser, inklusive 18m bredd och 10m höjd på gavlarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En firma har varit på plats och offererat södertaket, och då med 21st paneler med 400+Wp. Svea Solar har lämnat offert för 26 paneler på södertaket (och 8+8 för sidorna) men de har inte varit och mätt. Sen har jag en annan offert med 18st 1x2m paneler på södertaket (6+6 på sidorna), men de har heller inte varit på plats och mätt.

Anläggningen med 1x2m paneler skulle vara 13.5 kWp med beräknad produktion 12 200 kWh/år. En offert med bara södertaket skulle ha beräknad produktion 9325 kWh/år. Prisskillnad mellan dessa anläggningar skulle vara ca 25k.

Edit:
Kortsidan mått från toppen av taket till kanten är ca 4.8m.

Medveten om att det är lite rörigt skrivet, men det känns lite rörigt för mig med om vad man ska rikta in sig på. Vi har en årsförbrukning på 20-25 000 kWh/år så jag vill gärna maxa produktionen, men jag vill gärna göra det effektivt. Att lägga ut mer pengar för mindre effekt känns sisådär.

Finns inga garage eller andra tak att lägga paneler på, garaget är inbyggt i huset.
 
Redigerat:
Det finns alltså ingen skorsten, ventilationshuv, takstegar, TV-antenner eller andra störobjekt på taken?

Det går att lägga paneler på norrtak också om inte alltför brant takvinkel. Om lägre takvinkel än ca 25 grader går det att få vettig produktion. En panel på norrtak med takvinkel 25 grader ger en kWhskörd under ett år på ca 65 % av vad en panel på södertaket ger. En molnig dag ger de lika mycket.
 
Redigerat:
Hur gick det för trådskaparen, blev det någon anläggning? Optimerare? @Killscreen
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.