Hejsan,

Vi har precis skrivit kontrakt på ett hus med lite tillhörande mark där vi tänkte husera tre hästar. Hästarna kommer gå utomhus året runt med tillgång till en ligghall. Vi håller nu på att skissa på denna ligghallen och skulle vilja bolla lite kring konstruktionen av den.

En viktig aspekt av en ligghall jämfört med exempelvis ett garage är att den behöver vara sparksäker så hästarna inte kan sparka sönder väggen och därmed skada både sig och byggnaden.

En vanlig konstruktion är att sätta en ytterpanel och sedan bygga väggar av antingen dubbla plywood eller 45mm reglar på innsidan ca 150cm upp på väggarna. För att slippa sätta dubbla lager trä tänkte jag istället om man kunde använda 45mm reglarna som både inner och yttervägg likt de gjort i dessa ligghallar ifrån stallkompaniet:

En ligghall i trä för hästar med en häst utanför och flera inne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grov skiss av en ligghall med mått, visande reglar och konstruktionens detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.stallkompaniet.se/wp-content/uploads/2020/08/Montage-Confort-36.pdf

De använder lösa 40x120mm plank med en spännvidd på 3000mm med utfasade 120mm stolpar för infästningen. Tänker spontant att spännvidden är lite väl optimistisk men det kanske kan lösas genom att sätta spontade reglar istället typ:

Staplar av träreglar och spontade plank återges i en byggvaruaffär, med fokus på exempel på plank använda i ligghallskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggvaror.com/41X120-SPONTAD-PLANK-BOX-SPONT-L=-m54112

Här är en grov skiss på byggnaden hittills, måtten är ca 8x4,5m med en avdelning(gröna väggen) till en separat box med en bredd på 2,5m. De smala öppningarna är 1,2m breda hål för boxdörrar. Vi kommer inte gjuta platta, istället funderar vi på antingen plint eller en gjuten klack runt hela, då kan vi även få upp trät ifrån backen en bit och på så sätt minimera röta. Vi kommer inte bygga med tryckt virke(Förutom eventuellt en "syll") på grund av att hästarna gärna grager på trä där de kommer åt.

3D-skiss av en ligghall för hästar med grått tak och bruna väggar samt en grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en ligghall för hästar med mått, sparksäker väggkonstruktion och boxdörrsöppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några åsikter om detta? Hur hade ni gått till väga för att konstruera en bra och stabil/säker byggnad utan att kostnaden skenar iväg allt för mycket.
 
TF83
Inget svar på frågan men liknande har jag vart med och byggt, vilket funkat ok. Kan ju förstärkas med reglar yttligare invändigt om man är rädd för att de sparkar sönder. Går ju även att bygga till så man får sektioner/boxar.
https://youtu.be/68SnWmrw9LI
 
Jag har inte haft hästar, men lantbruksdjur, så jag svarar utifrån den erfarenheten.

Idén att bygga hela väggar med spåntat virke är bra, men jag tror att 40 (45?) mm är för tunt om hästarna är på det humöret. Jag hade gått upp till hyvlad 3 tum på grovleken (ja, jag är född 1871), det borde hålla bättre. Det håller för nöt, åtminstone!

Och sen det där med att inte gjuta platta - tänk ett varv till! Om ni nu bor i Götaland lär det vara lera och ävja både i och runt vindskyddet i februari, om ni inte gjuter platta. Och nej, det går inte lika bra med paddat grus. Då får ni istället en massa småsten i dyngan när ni gödslar ut, vilka sedan blir otrevliga projektiler när någon sprider ut gödseln på en åker. Fula stjärnor i rutorna på traktorn t ex.
 
Jag skulle vilja göra inredning som går att byta ut och det I sektioner. T ex kan urin kan bryta ner trä snabbt och lite jobbigt att byta hela väggen vid en skada.
 
Byggnadstekniskt kan jag inte bidra, men vi har också haft hästar på lösdrift i många år. Måste säga att er ritning ser jättebra ut! särskilt att det är öppningar i båda sidor av ”boxen” och inte bara en öppen långsida. Min erfarenhet är att även försiktiga hästar vågar sig in då.

Men vi har fått sätta tak över öppningarna till vår box, eftersom det blev så fuktig miljö när det eviga regnet börjar på hösten. Väldigt skillnad i hela stallet när taken kom upp. För er del kanske det går att förlänga taket över den breda öppningen?

Vi har bara haft kallblod och tåliga ponnysar, men våra hästar har aldrig haft problem med att vara ute i alla väder hela vintern. På sommaren däremot har de galopperat i vild panik in i stallet för att komma undan flugor mm. Då stod de gärna inne hela dagen och vågade sig inte ut förrän sent. Ibland har vi fått in otäcka flugor i stallet ändå. Vi satte upp gamla vaxdukar klippta i remsor för att minska flugorna, men det kanske är någon annan som har ett bra knep att komma undan detta.

Vi har gjort så att vi kan dela av en del till en vanlig box. Väldigt bra att ha när någon häst blir sjuk och ska ha boxvila men bra att kunna använda hela ytan i vanliga fall. Hos oss har ytor som inte används hela tiden, en tendens att samla på sig prylar. Och hos oss var det väldigt skönt att hästen med boxvila kunde vara nära sin flock.

Jag håller med om en gjuten platta är en väldigt bra idé. Att mocka ut är galet slitigt som det är och jag kan lova att det är ännu jobbigare på grus. (Jag vet eftersom vi hade en häst som alltid hängde ut rumpan och bajsade på gruset utanför boxen. På vintern frös ju detta och gick inte mocka bort förrän till våren och då tog det med sig mängder av grus av den hårdgjorda ytan.) Det kommer sluta med att ni antingen gräver bort gruset eller får lämna ett lager gödsel.

Kan också tipsa om att ha vattnet i boxen, om ni inte redan tänkt på det. Då brukar det klara sig liiite längre innan det fryser på vintern.
Lycka till med er nya gård och ert nya stall!
 
Vi har haft utegående hästar i 21 år nu. Aldrig någonsin har någon av våra hästar sparkat i ngn vägg. En och annan har ngn gång knackat lite med framhoven i boxdörren i otålig väntan när de händelsevis varit inne i stallet, men aldrig mer än så. Kan naturligtvis bero på vilken typ av häst det är, men hästar som går ute i flock i stor hage dygnet och året om bör vara rätt lugna då de inte står och samlar energi i boxen hela tiden.

Vi har precis samma erfarenhet som Moltas. Utedjur (med päls) har inget behov av värme eller skydd mot kyla, eller regn, eller blåst. Däremot söker de väldigt gärna skydd när det är varmt och vindstilla vilket genererar mycket insekter. Knott och framförallt fäbromsar får dem att fly in i uteboxen. Så fort det börjar blåsa och ev regna så går de ut.

Hård, kall, miljöovänlig och dyr betong bör undvikas så långt det går. Ja, med grus får man ngn ggn per år lägga på lite nytt för det som försvunnit med mockningen, men det är inget stor sak. Vill man minska på grushanteringen så går det fint att ströa. Spån eller barkflis står sig länge och är mer lättmockat än halm tycker jag.

Plintar fungerar, men man bör täppa igen vindöppningarna mellan plintarna med halm/halmbalar så det inte drar.
Åtminstone den nedersta stocken/syllen bör tjäras runtom så den bättre står emot fukten.

Det största problemet med uteboxar är att de måste vara kraftiga och styva i sidled (åt alla håll). Hästarna har en stark tendens att klia sig mot stolpar och kanter. 400 - 1000 kg häst som tar spjärn och pressar mot en träkonstruktion 1 - 2 m över mark utövar ett enormt moment på konstruktionen. Därför måste alla delar, inkl taket, vara stävade, åt minst två håll, och det måste vara rejält timmer och tillhörande hopfogningar, dvs inget sådant där trams till klenvirke i "balsaträ" som den vanliga bygghandeln standardmässigt erbjuder. Dessutom får man räkna med att åtkomligt virke kommer att försvagas av att de jäklarna gnager som bävrar. Hur goda intentioner man än har så kommer inte hela boxen att vara konstant nyinsmord med krubbnix...
 
Vi har både betonggolv och grusgilv i våra ligghallar och det som funkat bra för oss på gruset att lägga ett lager träflis på gruset och sedan halm. Gör utgödslingen av bädden på sommaren mycket enklare och minimerar grusförlusten.

/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.