Rödfärgade byggnader med dubbelfalsad bandtäckning i fasad och på tak, exempelbild för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt ladhus med svart dubbelfalsad bandtäckning på tak och fasad, i lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Vi är helsålda på dubbelfalsad bandtäckning, både estetiskt samt också praktiskt. Rätt gjort borde vi ha ett underhållsfritt hus i många år, eller finns det något att se upp med?

Vårt hus är inspirerat av ladhus, ca 7,5 x 17 m, nockhöjd 7,5 m. Inga vinkar eller vrår. Både tak och fasad i samma plåt tänker vi.

Bygger på västkusten men på landet med havet ca en km ifrån oss. Pga salt miljö tänker vi oss aluminium, lackad svart matt eller mörkgrå. Plåtslagare får göra jobbet. Inte klick så som Plannja trend då vi tycker det blir för ”dött”.

Några tankar?
Bifogar några exempelbilder.
Smaken är som baken, därför kan negativ tycke och smak lämnas utanför.
Tack på förhand!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag hade lätt gjort om jag inte bott i ett 1 1/5plans hus från 30talet...
Men se till att hitta en duktig plåtslagare...
Det där är lätt att få att se ut som en tågkrasch...
 
  • Gilla
projektetthem och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Högskolan Dalarna byggde ju sitt labb med bandtäckning sponsrat från SSAB, deras Prelaq Energy(?) tror jag bestämt. Kanske är ett bra val om ni överväger detta :)

Tyvärr lämnade utförandet en hel del att önska;

Högskolan Dalarna med mörk bandtäckt fasad sponsrad av SSAB och Prelaq Energy-material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag diggar dina exempel och skulle lätt kunna tänka mig denna typ av fasad på ett nybygge :)
 
  • Gilla
projektetthem
  • Laddar…
Vi har falsat plåttak på huset och tre saker att fundera kring slår mig:
  • Det blir solblekt på något decennium och vad jag vet inte något man målar om själv. Så man ska nog fundera på en kullör som fungerar blekt.
  • Det blir varmt utav bara den. Se till att isolera ordentligt och kanske bygga på en plats där man gärna vill alstra så mycket värme man kan.
  • Det låter en hel del, främst vid regn. Fundera på om man kan ljudisolera på något sätt, eller iaf säkerställ att ljudet inte stör er.
 
  • Gilla
projektetthem
  • Laddar…
Yttervägg av mörkgrå plåt med vertikala och horisontella linjer under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtslagare på ställning installerar tak på hus med ljus himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu närmar det sig slutresultatet!
Tacksamma att vi hittade plåtslagare som förstod vår vision
 
  • Gilla
CSMA och 5 till
  • Laddar…
Tycker att det är riktigt häftigt
 
  • Gilla
projektetthem
  • Laddar…
Jättefint! Du vill inte dela med dig av vägg- och takuppbyggnad, vilka skikt ni valt osv?
 
Hade varit kul att ha er byggnad som granne, jag själv bygger allt med trä så kontrasterna med dom 2 husen hade varit kul att se :D

Lägg gärna upp fler bilder när ni är klara så man får se helheten
 
  • Gilla
projektetthem
  • Laddar…
Går att se lite fler bilder om ni följer oss på IG _villalyckan. Gällande konstruktionsuppbyggnad kommer det troligen ett reportage senare i år på nätet och i magasin.
 
  • Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.