Hej allesammans!

Jag och min sambo köpte oss ett fritidshus i somras och tecknade i samband med det såklart en försäkring. Hela affären gick jäkligt snabbt samtidigt som vi jonglerade två små barn och lite för mycket jobb.

hursomhelst så har det blivit galet.. Vi gick på köpekontraktet och försäkrade 90 kvm boyta + 45 kvm biyta + tomten på strax över 1000 kvm.

För två veckor sedan var vi uppe i stugan och våran bastustuga började brinna, branden startade 15 timmar efter vi bastat och även om den byggnaden är totalförstörd så kom ingen till skada.

När vi anmäler skadan till försäkringsbolaget får vi som svar att byggnaden inte är försäkrad och nu börjar jag bli orolig.

Mäklaren som hjälpte till vid försäljning säger att bastun är biytan, lantmäteriet och paret vi köpte stugan av håller med (mannen jobbar med kvalitetsbesikning av byggen så bör ha lite koll). Enligt försäkringsbolaget behöver man kunna gå in i biytan ifrån boningshuset utan att vara utomhus.

Hur gör vi nu?
Är det någon som varit i samma sits?

Tack på förhand!
 
Ja, ni skulle uppgett komplementbyggnad x m2 när ni tog försäkringen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, ni skulle uppgett komplementbyggnad x m2 när ni tog försäkringen.
Jo det förstår vi nu men vi tyckte det var glasklart att biytan på 45 kvm var bastun + några små ytor som kattvind/källare. Bastun var på ca 35-40 kvm.
 
  • Gilla
Dravink
  • Laddar…
En separat byggnad är väl alltid en separat byggnad?
Sista genomgången här med försäkringsbolaget var dom noga med att alla byggnader skulle skrivas upp och finnas med i försäkringsbrevet även boende skrivna på annan ort med dubbelt boende skulle skrivas in för att omfattas av försäkringsskyddet
 
T Taxture skrev:
En separat byggnad är väl alltid en separat byggnad?
Sista genomgången här med försäkringsbolaget var dom noga med att alla byggnader skulle skrivas upp och finnas med i försäkringsbrevet även boende skrivna på annan ort med dubbelt boende skulle skrivas in för att omfattas av försäkringsskyddet
Det är mycket möjligt men för ett halvår sedan när vi köpte fastigheten hade jag noll koll. Går jag idag in på Hemnet så ser jag fastigheter med gästhus som står som biyta i annonser. Pratade med vår bankman som också hade gästhus och gjort samma fel så tänker att felet är ganska vanligt
 
Fadai
Tyvärr, det är som det är. Somliga lärdomar är dyra. Skönt ändå att ingen skadades och att huvudbyggnaden är oskadd. Men som sagts ovan; biyta hör till huset, separata byggnader är en annan sak.
 
Vilket försäkringsbolag har ni?
Vad står på försäkringsbrevet?

Kollar min villaförsäkring, där står det något i stil med "Andra byggnader" och att byggnader upp till 60m2 täcks in. Således behöver jag inte anmäla friggebodar etc.

Vissa försäkringsbolaget har "rätt försäkrad" granit eller liknande när man ringt och pratat med dem när man tecknat. Kan vara värt att kolla.
 
Jonteisaksson Jonteisaksson skrev:
Jo det förstår vi nu men vi tyckte det var glasklart att biytan på 45 kvm var bastun + några små ytor som kattvind/källare. Bastun var på ca 35-40 kvm.
Fattar, men det är en annat värld för försäkringsbolagen…
 
T tobben87 skrev:
Vilket försäkringsbolag har ni?
Vad står på försäkringsbrevet?

Kollar min villaförsäkring, där står det något i stil med "Andra byggnader" och att byggnader upp till 60m2 täcks in. Således behöver jag inte anmäla friggebodar etc.

Vissa försäkringsbolaget har "rätt försäkrad" granit eller liknande när man ringt och pratat med dem när man tecknat. Kan vara värt att kolla.
Vi har trekronor, tecknat igenom Swedbank då det var lite stressigt och min sambo jobbat på sparbank så hon ”kan systemet”.

har inte själva försäkringsbrevet framför mig ( sambo tecknade försäkringen) men läst igenom förköpsinformation och deras ”fakta blad” x antal gånger. I ”fakta bladet” så ingår inte byggnader som du äger på annans mark men i förköps informationen ingår försäkringen även byggnader som står på annans mark så lite oklart där.

läser jag förköpsinformationen så är ALLT utom små båtar försäkrat som står på tomten. Det där med att ha en liten båt står 3 gånger som tillägg och jävligt tydligt när man tecknar försäkringen att försäkringen inte täcker båtar. I steg 8 på teckna försäkring kommer lägg till byggnad men det trodde vi att vi gjorde i steg 1 så det gick vi inte vidare med.
 
Har läst igenom deras villkor, och tycker de är riktigt luddiga vad de gäller vad som ingår. Särskilt när man blandar bostadsrätt, villa och fritidshus i samma villkor för försäkringen.
Men på ett ställe står det:
Försäkringen omfattar
Byggnader
• Byggnader som anges i försäkringsbeskedet.

Då är frågan, vad står det i försäkingsbrevet? Står det något om byggnad 2 eller liknande?

Om ni inte kommer överens skulle jag vända mig till Tre Kronors kundombudsman, där kan man göra en kostnadsfri prövning. Annars är typ ARN rätt väg att gå.

Jag skulle trycka på att det står i deras villkor och fakta blad precis som du säger att den inte gäller för egna byggnader på annans mark. Men det står väldigt luddigt att det inte gäller typ uthus etc på egen mark.
 
T tobben87 skrev:
Har läst igenom deras villkor, och tycker de är riktigt luddiga vad de gäller vad som ingår. Särskilt när man blandar bostadsrätt, villa och fritidshus i samma villkor för försäkringen.
Men på ett ställe står det:
Försäkringen omfattar
Byggnader
• Byggnader som anges i försäkringsbeskedet.

Då är frågan, vad står det i försäkingsbrevet? Står det något om byggnad 2 eller liknande?

Om ni inte kommer överens skulle jag vända mig till Tre Kronors kundombudsman, där kan man göra en kostnadsfri prövning. Annars är typ ARN rätt väg att gå.

Jag skulle trycka på att det står i deras villkor och fakta blad precis som du säger att den inte gäller för egna byggnader på annans mark. Men det står väldigt luddigt att det inte gäller typ uthus etc på egen mark.

Tack snälla för tiden du lägger ner!

När ungarna somnat ikväll ska jag läsa igenom försäkringsbrevet, förköpsinformationen och fakta bladet och jämföra dom så jag har bra koll imorgon.
 
Har jag hittat ett kryphål?!
Läser igenom försäkringsbeskedet och hittar följande :

Skada på BOSTADSbyggnad genom plötslig och oförutsedd händelse - ingår

Inget åldersavdrag vid totalskada på byggnad och högst 10 000 kr avdrag vid vissa delskador - ingår

i första meningen gäller det specifikt bostadsbyggnad men i den andra står det endast byggnad och bör alltså gälla för alla typer av byggnader?
 
Problemet här är nog att del två syftar på samtliga byggnader i ert försäkringsbrev.
Står det inget annat på försäkringsbrevet?

Jag skulle rikta in mig på deras villkor och hävda att de inte är särskilt specifika vad de gäller övriga byggnader, och hävda att det inte går att urskilja att det INTE gäller typ bastu eller friggebod.

Påpeka även deras fakta blad där det inte nämner något om övriga byggnader på egen mark!

Dra det så långt som möjligt, för att teckna en försäkring ska vara tydligt, här har de avtal och villkor som är snåriga som satan.

När detta är uppklarat, kanske byta till ett vettigt bolag? =0)
 
T tobben87 skrev:
Problemet här är nog att del två syftar på samtliga byggnader i ert försäkringsbrev.
Står det inget annat på försäkringsbrevet?

Jag skulle rikta in mig på deras villkor och hävda att de inte är särskilt specifika vad de gäller övriga byggnader, och hävda att det inte går att urskilja att det INTE gäller typ bastu eller friggebod.

Påpeka även deras fakta blad där det inte nämner något om övriga byggnader på egen mark!

Dra det så långt som möjligt, för att teckna en försäkring ska vara tydligt, här har de avtal och villkor som är snåriga som satan.

När detta är uppklarat, kanske byta till ett vettigt bolag? =0)
jag drog iväg ett PM till dig!
 
T tobben87 skrev:
När detta är uppklarat, kanske byta till ett vettigt bolag? =0)
Jag har nog haft 4 olika bolag senaste 15 år och det har varit samma rutin vad det gäller att uppge komplementbyggnader i försäkringen. Så varför tror du att ett bolagsbyte löser problemet i detta fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.