Hej,

har försökt att sakta men säkert mekaniskt bli kvitt ett ogräs som tar över gräsmattan. Men den återhämtar sig fort och blir starkare..

någon som har en aning om vad den heter och hur jag blir kvitt den enklast..
 
  • Gräsmatta med invasivt ogräs spridda i patcher under tidig vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en gräsmatta invaderad av ett tätt, bredbladigt ogräs som sprider sig mellan grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om inte kemiskt har du en del jobb framför dig. Jag skulle testa att inte klippa så kort nästa säsong. Nu får de stora bladen gott om solljus medan gräset klippa kort och knappt får energi. Låt gräset komma upp och skugga de där rackarna, samtidigt som du förstås rycker/gräver/drar. Så fort du fått bort en bit – helst med rötterna förstås – så tar du en näve från spannen där du blandat gräsfrön med jord. Låt inte jorden ligga bar.

Jag har massor av tusensköna i en av mina gräsmattor och de är riktigt tråkiga att bli av med. Nu är det inte någon att göra, utan bara att vänta på våren.
 
  • Gilla
Arven89
  • Laddar…
Är inte det Kämpar (Plantago)? Lycka till att bli av med denna växt! Den är dryg och tålig.
 
  • Gilla
Arven89
  • Laddar…
Köp hem roundup och så sprayar du plantorna, givetvis kommer det lilla gräs du har kring dom dö.

Sen är det bara upprepa tills dom är helt borta, då kan du kratta bort det döda och toppdressa samt så in nytt gräs.
 
  • Gilla
Arven89
  • Laddar…
Har samma. Vet ej vad men jag gjorde en insats i höstas med dicotex samt dress och stödsådd. Verkar ha lyckats då gräset hann komma upp lite... Får se hur det ser ut nästa år
 
  • Gilla
Arven89
  • Laddar…
Ser ut som Groblad (eller Kämpar som det tydligen också kallas).

Jag har dessa i min gräsmatta och de går att få bukt med genom mekanisk rensning. Först gäller det att inse att det är nog svårt att bli av med 100%, då är det nog läge att hyvla bort hela turfen och rulla ut nytt gräs... Om man kan acceptera lite ogräs så är det bara att dra upp dem, en efter en. Det är bara att greppa tag om alla blad och "vicka upp". Eventuellt så kan man hjälpa till med ett ogräsjärn. Om du har hård lerjord så är ett tips att göra detta när marken/leran är fuktig och mjuk. Du kommer att få kala fläckar, så på med toppdress och stödså efter rensning, så tar gräset över. Men inse att du blir nog inte av med allt i en vända utan får efter ett par månader gå över och plocka de små rackar som du missade.

Skippa roundup, det dödar växter i din trädgård och dödar insekter och djur och är cancerogent. Inte direkt något man vill ha i sin trädgård.
 
  • Gilla
Arven89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.