Hur många företag har mer än 1000 anställda?
Hur många av dessa är grundade efter 1950? Skulle förvåna mig om något...
Definiera alla företag över 250 anställda som "stort" blir lite grovt, skulle vilja se det uppdelat i 250-1000 och 1000-10 000...jag har fått för mig att intervallet 200-1000 anställda är det svåra att växa i, pga svenskt regelverk? (anpassat för stora företag, med facket(s) och/eller statens representanter i styrelsen...)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det din?
Inte den på bilderna men jag har en lika i samma färg, ja min är iof en 4dörrars och inte alls i samma fina skick men den duger.
Man vågar använda den :D

Två klassiska röda bilar, en cabriolet och en sedan, parkerade på en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mickewest och 4 till
  • Laddar…
En vacker dag ska jag köpa tillbaka min kharman gia och elkonvertera den. Självfallet reversibel konvertering
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sedlar borde vara lättare att identifiera
Om jag minns rätt brukar det finnas stora tydliga siffror på sedlar som kan användas som ledtråd. :rofl:
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Och fimpen lägger du i fickan?
Den borde väl också rymmas i hålet som blir i dörren när rutan öppnas. :thinking:
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
redarn redarn skrev:
Så nej, de flesta småföretagen kommer aldrig någonsin bli något annat än småföretag och har ingen sådan potential.
Eller ens önskan, (kanske fullt medvetna om sina begränsningar, eller bara gillar läget som det är)

Men jag håller med dig till 100% om din analys, även det att iom att det finns så väldigt många enmansföretag så kommer naturligtvis något här och var att växa (de är kanske bara i början av banan), en del till ordentlig storlek, men de allra flesta stannar nog ungefär där de är.

Sen ska man ju även se dessa företagare såsom arbetare, och gör sitt i samhället på samma vis som anställda, det är bara i traditionell höger/vänster-politik man måste försöka göra skillnad på detta.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller ens önskan, (kanske fullt medvetna om sina begränsningar, eller bara gillar läget som det är)

Men jag håller med dig till 100% om din analys, även det att iom att det finns så väldigt många enmansföretag så kommer naturligtvis något här och var att växa (de är kanske bara i början av banan), en del till ordentlig storlek, men de allra flesta stannar nog ungefär där de är.

Sen ska man ju även se dessa företagare såsom arbetare, och gör sitt i samhället på samma vis som anställda, det är bara i traditionell höger/vänster-politik man måste försöka göra skillnad på detta.
De gör mer än anställda. Hade de varit anställda hade storarbetsgivaren tagit en stor del och denna del hade försvunnit via skattejurister. Men egenföretagare som driver eget betalar snällt sin skatt. Därför så dumt av Maggan attackera 312 för det kommer minska skatteintäkterna
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller ens önskan, (kanske fullt medvetna om sina begränsningar, eller bara gillar läget som det är)

Men jag håller med dig till 100% om din analys, även det att iom att det finns så väldigt många enmansföretag så kommer naturligtvis något här och var att växa (de är kanske bara i början av banan), en del till ordentlig storlek, men de allra flesta stannar nog ungefär där de är.

Sen ska man ju även se dessa företagare såsom arbetare, och gör sitt i samhället på samma vis som anställda, det är bara i traditionell höger/vänster-politik man måste försöka göra skillnad på detta.
Jag vet att det inte framgår av mina tidigare inlägg så,

jag har en enorm respekt för de som framgångsrikt driver enmans- och fåmansföretag även om de inte har någon önskan utöver att bedriva en verksamhet för sitt eget uppehälle.

Och jag håller med att många har stor egenkännedom om deras motiv för att vara företagare.
 
Kom på jag känner en som gått från Enman till 250 anställda. Så helt ovanligt är det inte
 
  • Gilla
perojonsson
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan inte veta hur många anställde de har för det är inte publikt för småföretag. Mitt bolag tex rapporterar noll anställda. Dock har jag bytt bokföringsprogram så vet inte hur deras bokslutamodul fungerar.

Som grupp betraktat har alla bolag potential att växa och bli storarbetsgivare. Långt från alla dessa har potential att växa. Och de som har potential hålls tillbaka av dålig företagspolitik.
DU ska kanske passa dig, det är nämligen ett krav att i årsredovisningen rapportera antalet medelanställda.
Jag ser att ditt bolag har rapporterat 1 anställd fram till 2019, sen noll.

Men som sagt, rapportera det som är krav, så du inte åker i trubbel, mitt råd. Det är aldrig bra att hamna i kikarsiktet hos skatteverket.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
DU ska kanske passa dig, det är nämligen ett krav att i årsredovisningen rapportera antalet medelanställda.
Jag ser att ditt bolag har rapporterat 1 anställd fram till 2019, sen noll.

Men som sagt, rapportera det som är krav, så du inte åker i trubbel, mitt råd. Det är aldrig bra att hamna i kikarsiktet hos skatteverket.
Är du säker på det. Har för mig det inte gällde småföretag men får kolla upp det. Tagit hem bokföringen från externt från och med i år. Kör bokio och där lär default vara att den rapporterar.


Edit: upptäckte dock att Bokio inte stödjer kostandsställen, ganska viktigt på ett konsultbolag där varje konsult är ett eget kostandsställe :)
 
H heimlaga skrev:
Det finns telefoner utan internet.
Med min gamla ryggskada som skall hållas i ordning så blir det att jag lyfter allting uppefter kroppen. Jag krossar telefoner på löpande band och ju större skärm destu fortare krossas den. Därför får inte en telefon kosta mer än 60-70 euro och ha liten skärm och så skall den tåla regn.
Jag har inte lust att sluta arbeta och börja sitta och vänta å bidrag eller arbeta sönder mig till sängpatient bara för att uppfylla någon jäkla telefonnorm.
Nätbank har jag hemma i datorn och annars får de ha det bäst de vill.

"Egotrippat stadsbaserat tunnelseende" är den bästa beskrivningen jag någonsin har hört av den mobila teknikutvecklingen just nu.
Lite tips bara,
Det finns massor av olika typer av mobilhölster där telefonen är skyddad. Hölsterna går att tex ha i bältet till byxorna, å då går det att ha den på sidan eller bakom ryggen.

Här är några exempel,
https://www.mytrendyphone.se/shop/universellt-dubbla-fickor-holster-laderfodral-brun-222148p.html
https://megabilligt.se/mobiltillbeh...odral/balteshallare-for-mobiltelefon-i-lader/
https://www.elgiganten.se/product/m...-skal-med-holster-apple-iphone-11-pro-max-6-5
https://fyndiq.se/produkt/stotsakert-skal-med-holster-samsung-galaxy-note-20-0e8a952588544c16/
https://www.mytrendyphone.se/shop/universell-dual-pocket-baltesvaska-lader-222160p.html

Det finns även olika typer av arbetsbyxor/hantverksbyxor med mobilficka på sidan av byxben.
 
hsd
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sedlarna byttes för att bli säkrare, så att det skulle vara särskilt vanligt att de förfalskas med framgång betvivlar jag. Att vi kortanvändare inte känner igen dem är inte samma sak som att de skulle vara svåra att känna igen för kassörskor.
Falska slinker igenom gång på gång
 
Satt på Mellqvist matbar och bruncha och någon bakom mig frågade om de tar Swish. "Nej men vi tar kontanter tror jag, om kassan fortfarande är inställd för det." Haha.. så ofta får ställen i Vasastan behandla cash
 
hsd
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Svenskarna och Internet, 26 oktober 2021
[länk]

[bild] [bild]
Kortbetalning saknas !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.