Halloj,

Är det någon som lyckats med en efteranslutning av fiber? Om ja, hur gick processen till och vad kostade det?

Bor ute på landsbygd (hyfsat centralt men ej i sammanhållen bebyggelse). Mina närmsta grannar (ca 800m) har fiber sedan något år tillbaka. Minns att de grävde ner fibern under vägen som går utanför min fastighet, dock fick vi inte någon förfrågan om att ansluta oss vilket jag har fattat det som att vi skulle ha fått. Jag vet iaf att det går fiberkabel ca 10m från tomtgräns förbi oss men ej in på vår tomt.

Började nysta i detta för ca 10 månader sedan då jag hörde av mig till IP Only som äger nätet här i kommunen. Efter mycket om och men blev jag uppringd av IP Only. Frågade dem om det var möjligt med en efteranslutning, vilket det var. Däremot så sade han på IP Only att han inte hade en aning om vad det kostade (jag frågade om han kunde säga om det kostade 20, 50 eller 100 tkr typ) samt att det kunde ta lite tid innan offert, men en offert skulle jag få. Detta var i april/maj och nu i November har jag fortfarande inte fått någon offert. Nu svarar de inte på mail, eller har iaf inte gjort på några veckor.

Så, till frågeställningen då:

- Har någon erfarenhet av att göra en efteranslutning med IP Only? Kostnad samt tillvägagångssätt?
- Ska vi inte ha fått frågan om fiber när de grävde ner den utanför oss?
- Min kommun har som mål att alla hushåll skall ha minst 100 Mbit senast 2020 - jag har typ 12 Mbit på mobilt 4G idag och det är snart 2022. Finns det någon hjälp att få från kommunen?
- Knäckfrågan: kan det vara mer lönt att vänta på mobilt 5G som jag uppfattat kan börja rullas ut 2022/2023? Bor i storstockholm så det borde vara hyfsat långt fram i kön rent geografiskt.
 
Vi beställde efteranslutning av fiber från IP-Only för ca 1,5 år sedan. Det var bara att beställa från deras hemsida, där stod även priserna (jag har för mig att ordinarie pris var runt 32 000, men det blev 22 000 då de hade en kampanj).

- Då de ursprungligen drog fibern i området så skapade de även kopplingspunkter för alla fastigheter ute i gatan, som de sedan använde för att koppla in fibern på. Det lär vara standard att de gör så.

En målsättning från kommunen är nog just det, en målsättning, så det kan nog bli svårt att få någon hjälp där.

Fiber/trådbundet slår mobilt alla dar i veckan, utom just i mobilitet.
 
S Strontus skrev:
Vi beställde efteranslutning av fiber från IP-Only för ca 1,5 år sedan. Det var bara att beställa från deras hemsida, där stod även priserna (jag har för mig att ordinarie pris var runt 32 000, men det blev 22 000 då de hade en kampanj).

- Då de ursprungligen drog fibern i området så skapade de även kopplingspunkter för alla fastigheter ute i gatan, som de sedan använde för att koppla in fibern på. Det lär vara standard att de gör så.

En målsättning från kommunen är nog just det, en målsättning, så det kan nog bli svårt att få någon hjälp där.

Fiber/trådbundet slår mobilt alla dar i veckan, utom just i mobilitet.
Tackar för svar, skriver jag i min adress på IP Only under "beställ fiber" så står det att de inte har någon "pågående försäljning i ditt område". Har också tänkt att de borde ju satt kopplingspunkter utanför alla fastigheter som fibern går förbi för att kunna efteransluta.

20-35k låter inte alls farligt, hade gladeligen betalat ordinarie priset på 32' för att få fiber.

Verkar som att jag får försöka ringa dem igen, lite segt att jag beställde offert i våras men fortfarande inte fått någon.
 
Det gäller om de förberett till tomtgräns. Det är det i allmänhet i tätorter, men på landsbygden är det inte alls säkert att det är lika smidigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det gäller om de förberett till tomtgräns. Det är det i allmänhet i tätorter, men på landsbygden är det inte alls säkert att det är lika smidigt.
Yes förstår det. Detta är ingen gata med flera hus efter varandra men däremot vet jag som sagt var fibern går och det är ändå 4st hus här som inte har fiber. Så tänker att det vore märkligt om de inte satt på en kopplingspunkt i höjd med fastigheten.
 
Myrstacken
Har du fast telefoni hemma och är den nedgrävd? eller går telefonin fortfarande i gamla stolpar?
Om du har telefoni i rör återanvänd då detta rör att dra i en duct i.
 
S
Du efterfrågar fiber sen börjar du nämna 5G? Det är som att säga att du funderar på att köpa ett hus men biltema snart ska börja sälja tält så du funderar på om det är värt att vänta på?...

Nej 5G kommer aldrig vara värt att vänta på till husets uppkoppling, det funkar till mobilen.
 
  • Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
G groetmann skrev:
Yes förstår det. Detta är ingen gata med flera hus efter varandra men däremot vet jag som sagt var fibern går och det är ändå 4st hus här som inte har fiber. Så tänker att det vore märkligt om de inte satt på en kopplingspunkt i höjd med fastigheten.
Finns två alternativ:
* Det det finns en fiberslang/duct framdragen till fastighetsgräns eller i dess närhet avsedd för fastigheten (skulle även kunna finnas ledig duct i multiduct som passerar som kan användas). Då är det förberett och anslutning kan göras utan större åtgärd (utgår från att ingen större väg måste passeras för att ansluta). Samt att det finns ledig fiber i fiberskåp/brunn där anslutningen görs mot stamnätet.
* Det finns inget förberett eller ledig fiberslang/duct i fastighetens närhet. Då måste grävning göras och med största sannolikhet till närmaste fiberskåp/brunn. Även här gäller att det finns ledig fiber i fiberskåp/brunn där anslutningen görs mot stamnätet.

Så kan du se om det finns fiberskåp, benämns FOS, eller fiberbrunn i närheten har du ett första svar på din fråga ovan.

Saknas fiber i fiberskåp/brunn kan det gå bra att blåsa i mera fiber men kan vara mera eller mindre komplicerat.
Så det det blev lite om och men hur enkelt eller svårt det kan vara att få fiber efter etablering.
Att tänka på är att vid nyetablering av fiberområde kan bidrag fåtts med upp till t.ex. 60%. Vid efteranslutning gäller nog fortfarande att inga bidrag ges så här kan kostnaden bli betydligt högre.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Är 4G lika dålig med alla operatörer eller har du bara provat en?
Om du inte kan få fiber kolla med någon granne som har om dom är intresserade att dela via en egen radiolänk eller liknande.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Har du fast telefoni hemma och är den nedgrävd? eller går telefonin fortfarande i gamla stolpar?
Om du har telefoni i rör återanvänd då detta rör att dra i en duct i.
Den går i stolpar, ingenting har gjorts med telefonin senaste 20 åren iaf.

S SueCia skrev:
Du efterfrågar fiber sen börjar du nämna 5G? Det är som att säga att du funderar på att köpa ett hus men biltema snart ska börja sälja tält så du funderar på om det är värt att vänta på?...

Nej 5G kommer aldrig vara värt att vänta på till husets uppkoppling, det funkar till mobilen.
Jag förstår skillnaden på 5G och fiber, självklart är fiber att föredra på en fast installation i synnerhet sett till driftsäkerheten. Idag kör jag 4G wifi och det funkar helt okej men skulle gärna ha lite mer mos i ledningarna. Min poäng med 5G/fiberjämförelsen är att IP Only inte verkar jobba på ackord mtp. att de skulle skicka en offert till mig för mer än ett halvår sedan. Förstår såklart att jag inte är IP Onlys drömkund då de sannolikt har mycket större marginalnytta av att dra fiber vid nybyggnadsprojekt där det är >10st nya kunder som tillkommer - frågan är alltså om 5G kan bli ett godkänt substitut på något års sikt.

A AndersS skrev:
Finns två alternativ:
* Det det finns en fiberslang/duct framdragen till fastighetsgräns eller i dess närhet avsedd för fastigheten (skulle även kunna finnas ledig duct i multiduct som passerar som kan användas). Då är det förberett och anslutning kan göras utan större åtgärd (utgår från att ingen större väg måste passeras för att ansluta). Samt att det finns ledig fiber i fiberskåp/brunn där anslutningen görs mot stamnätet.
* Det finns inget förberett eller ledig fiberslang/duct i fastighetens närhet. Då måste grävning göras och med största sannolikhet till närmaste fiberskåp/brunn. Även här gäller att det finns ledig fiber i fiberskåp/brunn där anslutningen görs mot stamnätet.

Så kan du se om det finns fiberskåp, benämns FOS, eller fiberbrunn i närheten har du ett första svar på din fråga ovan.

Saknas fiber i fiberskåp/brunn kan det gå bra att blåsa i mera fiber men kan vara mera eller mindre komplicerat.
Så det det blev lite om och men hur enkelt eller svårt det kan vara att få fiber efter etablering.
Att tänka på är att vid nyetablering av fiberområde kan bidrag fåtts med upp till t.ex. 60%. Vid efteranslutning gäller nog fortfarande att inga bidrag ges så här kan kostnaden bli betydligt högre.
Tackar, får kika på om det finns fiberskåp i närheten!

A Andy78 skrev:
Är 4G lika dålig med alla operatörer eller har du bara provat en?
Om du inte kan få fiber kolla med någon granne som har om dom är intresserade att dela via en egen radiolänk eller liknande.
Har bara provat en operatör, Tre. Det funkar helt okej men skulle gärna komma upp i hastighet nedströms och stabilitet. Bygger hus just nu på samma tomt så det känns smidigt att passa på nu när det ändå görs grävjobb mm.

Radiolänk låter ju spännande, vad snackar vi för avstånd där? Jag har en bit till närmsta granne ändå men förutsatt att utrustningen är dimensionerad för avståndet borde det kanske funka? Det är ca 400m fågelvägen till närmsta granne med fiber.
 
Vad har 3 för teknik, är det 4G ellet 4G+ för den masten du ansluter mot?
Är det 4G kan du kolla om andra operatörer kör 4G+ och få högre hastighet.
 
Bor på landsbygden med fiber, dock inte IP Only.

Här gjordes en drive när de skulle gräva ner nya elkablar så att de som inte hade fiber från första vändan kunde få en ny chans att hoppa på tåget och samförlägga detta. Så innan du pröjsar för eget grävande kan du ju alltid ringa lokala elbolaget och fråga om de har planer för att gräva i ditt område. Har du tur tänker de gräva ner någon luftledning eller liknande inom något år.

Krävdes dock mig veterligen ändå att de fick blåsa ny fiber och gräva rejält för att få in det till de hushåll som villa ha nu.


Vad gäller radiolänk är 400m inga problem vad jag vet. Har du fri sikt är det ju toppen, då snackar vi kilometrar.
 
Allt beror ju antagligen på var närmaste brunn/kopplingspunkt ligger.....Utan nån sån så tror jag inte de koppla in någon i efterhand pga kostnaderna. Har en bekant som bråkade länge och det var omöjligt men de grävde själva flera hundra meter och gjorde klart att det ska kopplas in och det är väl det som blir avigsidan om det blir långt och man saknar möjligheter själv. Det blir snabbt dyrt........
Att det ligger fiber vid tomtgräns spelar ingen roll. Utan brunn gör de antagligen ingenting för att göra en ny kopplingspunkt kostar oftast mer än det smakar........
 
B
G groetmann skrev:
Yes förstår det. Detta är ingen gata med flera hus efter varandra men däremot vet jag som sagt var fibern går och det är ändå 4st hus här som inte har fiber. Så tänker att det vore märkligt om de inte satt på en kopplingspunkt i höjd med fastigheten.
Hur har det gått?

I de flesta fall kan förberedelse vara nödvändighet för att det en ska göra en efteranslutning, men priset är oftast relaterat till att de har investerat i många såna förberedelser och hoppas några ansluter sig.

även om "fibern går i gatan" hjälper det inte om de inte dragit med en tomslang från närmsta skåp, det kan i värsta fall vara så att de måste gräva nytt, men sen ca 8 år är det väl standard att alltid förbereda för alla fastigheter man går förbi, det lönar sig när folk vill efteransluta.
 
B Boan skrev:
Hur har det gått?

I de flesta fall kan förberedelse vara nödvändighet för att det en ska göra en efteranslutning, men priset är oftast relaterat till att de har investerat i många såna förberedelser och hoppas några ansluter sig.

även om "fibern går i gatan" hjälper det inte om de inte dragit med en tomslang från närmsta skåp, det kan i värsta fall vara så att de måste gräva nytt, men sen ca 8 år är det väl standard att alltid förbereda för alla fastigheter man går förbi, det lönar sig när folk vill efteransluta.
Halloj, skrotade planerna på efteranslutning. Alldeles för dyrt tycker jag.

Har ju tidigare haft mobilt bredband som funkar helt okej stabilitetsmässigt men lite för låg hastighet. Köpt en antenn till denna och kopplat in, gick från ca 20 mbit/s till 80 mbit/s, vilket är väldigt bra tycker jag givet att det var en investering om ca 2000kr.

Ska finjustera lite riktning på antennen, hoppas på att jag kan nå 100 mbit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.