Hej,

Vi håller på att stänga igen sommarstugan. Eftersom det inte finns någon isolering så kommer vi inte att ha på värme i stugan över vintern. Varmvattenberedaren är tömd och blandaren till utomhusduschen är borttagen. Behöver man ta bort blandaren inomhus också, tycker ni?
 
Det brukar räcka med att öppna kranarna.
Glöm inte att tömma tanken och vattenlåset i toastolen! Alternativt slår du lite glykol eller rödsprit i vattenlåset.
 
Har du termostatblandare inomhus så rekommenderar jag att du tar bort den och förvarar den varmt över vintern. Har du tillgång till tryckluft kan du blåsa den alldeles tom och låta den vara kvar men minsta lilla vattenmängd som fryser riskerar att förstöra känselkroppen. Detta utifrån egen erfarenhet.
 
Toan är mulltoa så där är det ingen fara för frysskador :)

En annan fråga är hur varmvatteneberedaren kommer att klara sig. Vi har tömt den och den står i krypgrunden utan värme?
 
Precis som nusnäs säger, blandaren ska tas bort annars fryser den sönder. Det behövs bara att det är lite fukt kvar i den så blir den paj.
 
Ingen fara med varmvattenberedaren om den är ordentligt tömd, misstänker du att det kan finnas vatten kvar så blås ur med tryckluft.
 
Kom bara ihåg att öppna blandaren, dvs öppna själva vredet, även om ni skruvar bort den. Gjorde en gång misstaget att skruva bort blandare, öppna alla små skruvar på den men inte öppna själva vredet. De ynka millilitrar vatten som blev instängda sprängde ett snyggt litet hål i blandaren...

Har varit med om att allt möjligt frusit sönder men varmvattenberedare har aldrig varit nåt problem.
 
Har haft stugan i 24 år, och inte råkat ut för skador på blandare eller beredare trots att vi stänger av värmen varje höst. Det enda som frusit sönder är en duschslang som jag glömde att tömma/koppla ur en gång. Har aldrig blåst ur nåt med tryckluft, däremot är det öppna kranar som gäller förstås.
 
Har monterat ballofixer på lägsta punkten i huset, stänger av pump och öppnar alla kranar i huset och tömmer ut vattnet.......mina blandare har aldrig frysit sönder trots kallställt hus.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om ni trycker rent med kompressor så var försiktig att blåsa in i termostatblandare med backventiler. Tar alltid loss duschblandaren och tömmer den på vatten och rensar samtidigt filtren för inkommande vatten och kollar backventilerna, med dessa borttagna är det enkelt att tömma den.
 
Nusnäs Nusnäs skrev:
Har du termostatblandare inomhus så rekommenderar jag att du tar bort den och förvarar den varmt över vintern. Har du tillgång till tryckluft kan du blåsa den alldeles tom och låta den vara kvar men minsta lilla vattenmängd som fryser riskerar att förstöra känselkroppen. Detta utifrån egen erfarenhet.
A AndersS skrev:
Om ni trycker rent med kompressor så var försiktig att blåsa in i termostatblandare med backventiler. Tar alltid loss duschblandaren och tömmer den på vatten och rensar samtidigt filtren för inkommande vatten och kollar backventilerna, med dessa borttagna är det enkelt att tömma den.
Hej! Fick rådet att inför vintern montera ned termostatblandaren till duschen i vårt fritidshus och förvara den i källaren i förrådsbyggnad (ouppvärmd). Jag, amatör, undrar bara varför. Är det alltså bättre att ha den där än i boningshuset (också ouppvärmt)?
 
Den ska inte förvaras där det är minusgrader.
 
  • Gilla
Maeve och 1 till
  • Laddar…
M Maeve skrev:
Hej! Fick rådet att inför vintern montera ned termostatblandaren till duschen i vårt fritidshus och förvara den i källaren i förrådsbyggnad (ouppvärmd). Jag, amatör, undrar bara varför. Är det alltså bättre att ha den där än i boningshuset (också ouppvärmt)?
Tanken bakom rådet var förmodligen att det inte blir minusgrader lika lätt i en källare.
När jag hjälpt mamma att kallställa hennes stuga vill jag minnas att jag bara skruvade bort duschblandaren, vände och vred på den så att vattnet rann ut, sedan fick den ligga på golvet i duschen.
Glöm inte glykol i de vattenlås som inte går att tömma! Propylenglykol är den ogiftiga sorten, finns t o m i tandkräm.
 
  • Gilla
Maeve
  • Laddar…
Ok, tack för svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.