Villa Herneryd i Helsingborg är ett magnifikt välbevarat atriumhus ritat av Jørn Utzon, arkitekten bakom Operahuset i Sydney. Vi kan skymta formerna från Operahuset även här.

Du kan läsa artikeln här: Atriumhus av Jørn Utzon anno 1962
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
Ser att grannhuset har en sk takpool på en av bilderna.. lyxigt.. :D
 
  • Haha
  • Gilla
Myrstacken och 4 till
  • Laddar…
WOW!
Stilsäkert. Kul med de stora marktegelytorna utomhus. Praktmagnolians blom på atriumgården ska inte heller förbises.
 
PeterFalun
verkligen stiligt
 
H
WOW, här finns oändliga möjligheter att sönder-renovera ett fantastiskt hus!
 
  • Haha
  • Gilla
Macrodus och 5 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
WOW, här finns oändliga möjligheter att sönder-renovera ett fantastiskt hus!
Tragikomiskt men sant.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Wow. Fantastiskt hus. Här vill man ha riktiga Eyes Wide Shut-orgier.
 
Förutom Sydneyoperan har Jørn Utzon mest ritat småhus, även om detta exemplar inte är så litet. Han blev nog rätt överraskad när han vann opreatävlingen, för han hade inte en susning om hur de segelliknande takdelarna skulle utföras i praktiken. Detta hus har många tecken på typisk dansk omvårdnad av detaljer samt att markplanering och trädgård är med från första stund. Men några 37 miljoner är det inte värt...
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Lite vid sidan om: Historien om hur Jørn Utzon kom att få rita Sydneys operahus är fantastisk och mycket mer komplicerad än att han vann arkitekttävlingen.
Det gjorde han nämligen inte.
På National Museum Australia, i Sydney finns historien och en något justerad variant finns här:
https://www.nma.gov.au/defining-moments/resources/sydney-opera-house
Jörn Utzon var en kreativ slarver och hans bidrag till tävlingen om operahuset i Sydney förkastades tidigt i urvalet för att det egentligen bara var en hastigt hopkommen skiss. Den skissen, och också det bidrag som egentligen vann, finns på museet.
Låt mig säga så här: Sydney hade inte haft någon plats i arkitekturhistorien om det vinnande bidraget blivit byggt.
Lyckligtvis kunde de som skulle välja inte riktigt släppa tankarna på bidrag nummer 218, Utzons skiss.
Det blev ju bra till slut, men turerna var många och stridigheterna ännu fler. Tankarna på operahuset föddes i början av femtiotalet, men invigningen av det färdiga huset skedde 1973.
Då var Jørn Utzon icke önskvärd i Australien och hans namn nämndes överhuvudtaget inte under invigningen.
Utzons arbetsmetod under operahusbygget var ingen enskild företeelse. Så jobbade han också när han ritade villor för ett arkitektkontor i Helsingborg.
Min gode vän, arkitekt Jan Erik Lund, avled vid 97 års ålder, nu i september. Av en tillfällighet fick jag reda på att han i yngre dagar arbetat med Utzon.
Jan Erik var varken imponerad eller särskilt villig att berätta. Han var en slags "städgubbe" åt Utzon, eftersom han fick komma in och göra färdigt Utzons skissartade skapelser och göra ritningar som gick att bygga hus efter.
- Jag hade långa samtal med honom så att vi verkligen var överens om att vi tänkte lika, berättade Jan Erik, den enda gången jag fick honom att tala om det.
Jag fick aldrig tillfälle att fråga, men det kan nog ha varit så att Jan Erik var inblandad i detta fredagshus i Laröd.
Det stämmer väldigt väl överens med det jag sett av hans andra och egna skapelser.
Rena, raka och enkla linjer, snarare än de vågor från Sydneys operahus, som numera finns kopierade och travesterade på så många ställen i världen.
Förlåt denna långa utläggning, men jag tycker historien är värd att berätta.
Stephan
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 24 till
  • Laddar…
Jag hörde själv Jørn Utzon berätta om Sydneyoperan en gång för ganska länge sedan. Då visade han upp bilder på sitt tävlingsbidrag, som hade stora likheter med en Picassoskiss på en servett. Antagandet att han var en slarver stämmer nog liksom att han var beroende av andra för att kunna fullfölja. Det går säkert att hitta många exempel på framgångsrika arkitekter som har varit helt beroende av mindre kända kompanjoner. Ett skånskt exempel på det kan vara Sten Samuelsson och Fritz Jaeneke.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Bara jag som ser en stor golvbrunn? :)
 
J justusandersson skrev:
Förutom Sydneyoperan har Jørn Utzon mest ritat småhus, även om detta exemplar inte är så litet. Han blev nog rätt överraskad när han vann opreatävlingen, för han hade inte en susning om hur de segelliknande takdelarna skulle utföras i praktiken. Detta hus har många tecken på typisk dansk omvårdnad av detaljer samt att markplanering och trädgård är med från första stund. Men några 37 miljoner är det inte värt...
Precis, jag reagerade också på priset som känns alldeles för högt!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara jag som ser en stor golvbrunn? :)
Man kan undra vart allt regnvatten ska ta vägen vid skyfall!
 
M mlaf skrev:
Man kan undra vart allt regnvatten ska ta vägen vid skyfall!
Bra dränering :)
 
J justusandersson skrev:
Förutom Sydneyoperan har Jørn Utzon mest ritat småhus, även om detta exemplar inte är så litet. Han blev nog rätt överraskad när han vann opreatävlingen, för han hade inte en susning om hur de segelliknande takdelarna skulle utföras i praktiken. Detta hus har många tecken på typisk dansk omvårdnad av detaljer samt att markplanering och trädgård är med från första stund. Men några 37 miljoner är det inte värt...
Tror du inte det? Stort hus av världsberömd arkitekt, 5000kvm tomt vid hav 10 min från Helsingborg centrum med havsutsikt från höjd, stort garage, swimming pool jag tror det går för utsatt pris.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.