Har kommit över ett gäng bitar som blev över när en vän kapade sina bänkskivor i ek. Har 5 st bitar på 100cm x 60-80 cm x 4 cm och tänkte göra några skärbrädor som julklappar.
Vet att det inte är optimalt med garvsyran etc men jag undrar egentligen över vilket lim de använder när de limmar ihop bänkskivorna? Är det lim som man kan ha livsmedel på?
Eller är det bäst att såga upp längs med stavarna och limma om med typ Titebond III?
 
Så du misstänker att bänkskivorna är giftiga, en spännande tanke….

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Så du misstänker att bänkskivorna är giftiga, en spännande tanke….

Protte
Lagom drygt. Nej jag misstänker inte att de är giftiga. Men är vanligt trälim säkert att stå och skära kött/fågel/fisk på? Jag vet inte, därför jag frågade. Jag ber om ursäkt om det är en för dum fråga då.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Jag brukar köra med vanligt trälim för utomhusbruk (inbillar mig att det tål vatten bättre när man sköljer av den)
Kollar du min profil så har jag några bilder på såna som jag gjort;)
Lycka till, risken är ju att du får blodad tand och fortsätter;)
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag brukar köra med vanligt trälim för utomhusbruk (inbillar mig att det tål vatten bättre när man sköljer av den)
Kollar du min profil så har jag några bilder på såna som jag gjort;)
Lycka till, risken är ju att du får blodad tand och fortsätter;)
Dåså, då behöver jag inte vara orolig då.
Riktigt schyssta skärbrädor, var får du tag på lite mer exotiska träslag? Tycker det är grymt svårt att få tag i!
 
Fanns en som höll på med att reparera båtar som hade hållit på i typ 50 år.
När han sålde sin firma så fanns det hur mycket som helst där.
En byggfirma köpte upp den och beställde en container som dom fyllde och betalade för att köra och slänga.
Där går rätt många kubikmeter i en sån.
När jag fick höra talas om det så stoppade jag dom och körde ner och fick ta så mycket jag ville.
Det blev en flyttsläp full med olika sorter.
Hade varken tid eller plats att hysa mer då jag byggde hus samtidigt.
Innan dess köpte jag trall som finns i olika hårdträ varianter bla teak.
Lite intressant är ju att två brädor i en hög kan ha väldigt olika utseende från ljust till väldigt mörkt så man kan välja lite efter vad som passar;)
https://www.bauhaus.se/bygg/tra/trycktvirke/trallvirke?traslag=EXOTISKT+VIRKE
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Fanns en som höll på med att reparera båtar som hade hållit på i typ 50 år.
När han sålde sin firma så fanns det hur mycket som helst där.
En byggfirma köpte upp den och beställde en container som dom fyllde och betalade för att köra och slänga.
Där går rätt många kubikmeter i en sån.
När jag fick höra talas om det så stoppade jag dom och körde ner och fick ta så mycket jag ville.
Det blev en flyttsläp full med olika sorter.
Hade varken tid eller plats att hysa mer då jag byggde hus samtidigt.
Innan dess köpte jag trall som finns i olika hårdträ varianter bla teak.
Lite intressant är ju att två brädor i en hög kan ha väldigt olika utseende från ljust till väldigt mörkt så man kan välja lite efter vad som passar;)
[länk]
Jävlar, vissa har tur :D
Bra idé med att köpa hårdträtrall!
 
Eftersom Titebond III funkar både inne och ute och är säkert att använda vid mat har jag slutat med andra sorters trälim. Kör på.

Vad har skivorna ursprungligen varit tänkta att användas? Är det till kök lär de vara ogiftigt lim i dem. Garvsyran är helt ofarlig i de mängder som finns i ekträ, så den behöver man inte oroa sig för.
 
ATW ATW skrev:
Jävlar, vissa har tur :D
Bra idé med att köpa hårdträtrall!
Jag hade undvikit de som är tryckimpregnerat (apropå gift).

Skärbrädor av ekbänkskiva går fint, gjort ett gäng själv, gillar att ammoniakröka dem när de är gjorda av ek. För mörkare färg.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag hade undvikit de som är tryckimpregnerat (apropå gift).

Skärbrädor av ekbänkskiva går fint, gjort ett gäng själv, gillar att ammoniakröka dem när de är gjorda av ek. För mörkare färg.
Hårdträ impregnerar man inte, det är ju naturlig impregnering i dessa.
 
A Argastesnickaren skrev:
Hårdträ impregnerar man inte, det är ju naturlig impregnering i dessa.
Det är lite olika. De du länkade till sorterar Bauhaus in under impregnerade, de flesta verkar dock obehandlade där, det står däremot om det ena att det är behandlat med olja (uns, oklart vad den oljan innehåller)men det viktiga är att man själv läser på om det virke man köper och känner sig bekväm med det.

Sen kan man alltid diskutera om det är rimligt att frakta virke över halva jorden för att sen bygga skärbrädor av det :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Nu är ju fördelarna med hårdträ att inte mycket tränger in i dessa.
För att få ihop det man som limmas bör man hyvla och då är all olja borta.
Sen angående import så finns inte så mycket roligt virke i Sverige om man vill göra lite udda saker.
Vänder vi på det så är väldigt mycket som finns i våra affärer tillverkat utomlands.
Allt ifrån bilar, kläder och elektronik så fraktas det hit.
Svenska Ikea, hur mycket är tillverkat i Sverige??
Med det sagt om någon vill ha en hobby och göra ett par skärbrädor om året så är det nog inte ett så stort problem.
För min del så har jag krokar ute och tar hand om sånt som ska kasseras och tar hand om det istället;)
 
Ja det är väl sunt att använda restprodukter. Är inte helradikal men tycker man ska fundera över allt man konsumerar, om vad som är behöver och villhöver.. :)

Ikea och uppdateringar av elektronik försöker jag undvika ;) (min fru och resten av omvärlden tycker jag är bakåtsträvare)
 
  • Gilla
gls och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.