Nu har gubbarna varit här och rivit ut hela rummet och fixat allt förutom blandare.. Men rummet har ingen fläkt som drar ut fukt?

Sådant borde ju finnas? Fick en offert på komplett badrum exkl målning.

Plastmatta, väggar.
Glasdörrar till dusch som är inbyggd i ett hörn

Bara dusch och tvättpelare, ingen toalett eller handfat.

Så en luftventil måste vara ett krav på ett badrum?
 
Satt det en innan renoveringen?
Vad har du för ventilation i övrigt?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Satt det en innan renoveringen?
Vad har du för ventilation i övrigt?
Detta är ett helt vanligt rum, som ett sovrum.
De har dragit Nya vattenrör och avlopp.

Så det fanns ingen ventilation där förut.
 
surris
Vid nybyggnation är det krav. Men detta låter som en renovering? Och då är det inte ett krav.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
surris surris skrev:
Vid nybyggnation är det krav. Men detta låter som en renovering? Och då är det inte ett krav.
Vad menas? Nybygge av hus eller av badrum?

För detta är ett gammalt sovrum som blev badrum. Huset är från 1920, min gamla dusch var liten och på våning 2 så tänkte göra helt nytt istället.

Badrummet är 12 m2 och duschdelen är bara cirka 2 m2, resten är för tvätt som tvättmaskin, torktumlare och skåp.
 
surris
downup downup skrev:
Vad menas? Nybygge av hus eller av badrum?

För detta är ett gammalt sovrum som blev badrum. Huset är från 1920, min gamla dusch var liten och på våning 2 så tänkte göra helt nytt istället.

Badrummet är 12 m2 och duschdelen är bara cirka 2 m2, resten är för tvätt som tvättmaskin, torktumlare och skåp.
Nybyggnation av hus.
 
Om det inte ingår i offerten är det din sak att ordna eller lägga en tilläggsbeställning, nästa gång, läs på vad som är viktigt innan du beställer ett jobb .
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det inte ingår i offerten är det din sak att ordna eller lägga en tilläggsbeställning, nästa gång, läs på vad som är viktigt innan du beställer ett jobb .
Låter riktigt dumt.

På min offert står

Komplett badrum med plastmatta och väggar
Material kostnad xxxxx kr
Arbetstimmar xxxxx kr

Kund står för målning av tak och väggar
Tillkommer kostnad för rördragning mellan pannrum och badrum samt val av blandare och glasdörrar.



Så tekniskt sätt skulle de kunna skita i tätskikt och att koppla på avlopp eftersom det inte står?

Ringde mitt försäkringsbolag och frågade vad som gäller, skulle återkomma på måndag.

Har inte betalat ännu.
 
Du har fel. Det finns krav på korrekt tätskikt, inte på fläkt. Beställ en fläkt för ca 1500kr och håltagning i väggen och låt elektrikern montera. Småsaker , inget bråk och njut av livet.
 
surris
downup downup skrev:
Låter riktigt dumt.

På min offert står

Komplett badrum med plastmatta och väggar
Material kostnad xxxxx kr
Arbetstimmar xxxxx kr

Kund står för målning av tak och väggar
Tillkommer kostnad för rördragning mellan pannrum och badrum samt val av blandare och glasdörrar.



Så tekniskt sätt skulle de kunna skita i tätskikt och att koppla på avlopp eftersom det inte står?

Ringde mitt försäkringsbolag och frågade vad som gäller, skulle återkomma på måndag.

Har inte betalat ännu.
Förstår att det kan kännas tråkigt. Men tror inte du kommer så långt med det. Du skulle säkerställt vad som verkligen ingick i arbetet.

Prata med entreprenören och se om ni kan komma fram med en lösning för att installera frånluft så båda parterna blir nöjda.
 
  • Gilla
downup
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har fel. Det finns krav på korrekt tätskikt, inte på fläkt. Beställ en fläkt för ca 1500kr och håltagning i väggen och låt elektrikern montera. Småsaker , inget bråk och njut av livet.
Bra att veta, men hur långt ska man gå?
Inte ägt hus så länge och detta är min tredje offert jag tar. Förra var på en ny ytterdörr. På den var det bara offert för timmar och dörr och det blev hur bra som helst.

Sökte offert på 4 olika badrumsföretag och alla gav offert på

Material kostnad
Arbetstimmar
Och en skiss på rummet.

Priset varierar mellan 67000 till 125000
Valde de som hade bäst skiss för 87000 kr
 
Ja har du inte sagt att du vill ha en frånluftsfläkt så är det ganska svårt för dem att veta att du vill detta. Sen kan man tycka att de borde lyft frågan till dig när de sett att det inte finns någon frånluft i utrymmet men men..

Som det sagts tidigare, ta frågan med dem och se vad det kostar att få dit en fläkt alternativet gör det själv..
 
  • Gilla
downup
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja har du inte sagt att du vill ha en frånluftsfläkt så är det ganska svårt för dem att veta att du vill detta. Sen kan man tycka att de borde lyft frågan till dig när de sett att det inte finns någon frånluft i utrymmet men men..

Som det sagts tidigare, ta frågan med dem och se vad det kostar att få dit en fläkt alternativet gör det själv..
Precis, de borde ju iallafall ställa frågan. De vill ju tjäna pengar.

Men jag tackar för all information och allt man ska tänka på för framtiden
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.