Jag tänker att använda mig av slingor i botten och vv-beredare i toppen av min framtida acktank. Av alla bilder jag sett så verkar det som att det alltid skall dras rör utanför tanken emellan dessa. Det tycker jag verkar lite "hål i huvet" när det kan dras invändigt i värmen.
 
Mmmm kan verka bättre att det går i tanken än utanför men det har nog att göra med att det är lättare att bygga en tank så..

Varför ska du blanda slingor o beredare??

Du får ut m lika mycket el mer vv med dubbla 15 meters slingor, Får även snabbare vv med slingor än beredare om tanken är tom då den börjar värmas..
 
Det är väl ingen nackdel att blanda slingor och beredare om jag förstått det hela rätt. Jag har beställt tanken så. Jag förvärmer vattnet i slingan och varmhåller det i beredaren. Jag vet av egen erfarenhet att om det vid riktigt kalla vinterdagar råkar bli kallt i tanken så har jag ändå härligt varmt vatten kvar i beredaren!
 
solo_innova skrev:
Det är väl ingen nackdel att blanda slingor och beredare om jag förstått det hela rätt. Jag har beställt tanken så. Jag förvärmer vattnet i slingan och varmhåller det i beredaren. Jag vet av egen erfarenhet att om det vid riktigt kalla vinterdagar råkar bli kallt i tanken så har jag ändå härligt varmt vatten kvar i beredaren!

Jag har gjort likadant men jag använder även vattnet efter första slingan till blandningsvatten i blandningsventilen. Då är det bra att ha röret på utsidan så man kan sätta ett T-stycke
 
vedeldaren skrev:
Jag har gjort likadant men jag använder även vattnet efter första slingan till blandningsvatten i blandningsventilen. Då är det bra att ha röret på utsidan så man kan sätta ett T-stycke
Smart, men hur går det när vattnet är 89 grader i hela tanken.
Då får man väl ha duschmunstycket långt upp och handskar när man diskar ;-)
 
solo_innova skrev:
Smart, men hur går det när vattnet är 89 grader i hela tanken.
Då får man väl ha duschmunstycket långt upp och handskar när man diskar ;-)
Jag har två blandningsventiler och den som är kopplad till undre slingan blandar med kallvatten vid behov.
 
Det är något här jag inte fattar.
Ok att förvärma vattnet i bottenslingan.
Om vattnet är för varmt vill man kyla ner det till rätt temperatur, varför inte använda kallvatten. Ja det kanske går åt lite mindre varmvatten om man istället blandar med förvärmt vatten, men är det inte lite väl att gå över ån efter vatten.
Sparar du mycket på det?
 
Fördelen är att du behåller skiktningen mycket bättre. När tanken är varm i botten hämtas all energi till varmvattnet från botten av tanken och när tanken är halvvarm kanske hälften av energin.

Sommartid kan jag komma ner till 15 grader i botten av tanken när det är dax att elda. Det betyder att man kan vänta några dar till innan man måste elda.
 
Jag är nöjd med svaren, tack, så skall jag också göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.