Hej!
Har haft en sotare samt murare som rensat en skorsten och installerat ett rör samt murat igen en del av det dem tagit upp. De kom 08.00 och åkte 16.15.

ska kosta 27.000 enligt honom.

skulle först vara ett två dagars jobb men nu valde de att inte glidgjuta och köra rör istället.

min fråga, är priset rimligt för två gubbar inkl
Material?
 
  • Delvis renoverad tegelskorsten med ett nyinstallerat rör och murning där en öppning har murats igen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
vintersolen och 1 till
  • Laddar…
Jag betalade omkring 25k för:

-glidgjuta en helstenspipa 3,5m
-insatsrör 3,5m i en annan pipa
-Putsa hela muren, ca 10m2.

Vad satte din murare för diameter på insatsröret?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag betalade omkring 25k för:

-glidgjuta en helstenspipa 3,5m
-insatsrör 3,5m i en annan pipa
-Putsa hela muren, ca 10m2.

Vad satte din murare för diameter på insatsröret?
De låter rimligt! De va ett 13cm kanske…
De skulle glidjuta och laga skorstenen tänkte jag men det gjorde inte det heller.
 
De flesta tycks mena att insatsrör är bättre än glidgjutning.

längden på pipan är också en prisfaktor vid både glidgjutning och insatsrör. En del firmor tar betalat per meter i fast pris.
 
Fick du någon offert på vad glidgjutningen skulle ha kostat? Om det var 27.000 för överenskommen 2-dagars glidgjutning med 2 pers så låter det helt normalt med tanke på timmarna (ca. 32 mantimmar).

Insatsrör är väl inte speciellt dyrt men den ska ju iof på plats. Den där murningen skulle inte jag velat se eller ha om jag hade murad skorsten… :thinking:

https://soliduct.se/insatsror-125-t...H9wY7tpv7WN3bYkTfgKlsm86EXpI8RFBoCjb0QAvD_BwE

Hörde han av sig till dig innan han körde på insatsrör eller hade ni pratat om det innan?
 
D rob_t_j72 skrev:
Fick du någon offert på vad glidgjutningen skulle ha kostat? Om det var 27.000 för överenskommen 2-dagars glidgjutning med 2 pers så låter det helt normalt med tanke på timmarna (ca. 32 mantimmar).

Insatsrör är väl inte speciellt dyrt men den ska ju iof på plats. Den där murningen skulle inte jag velat se eller ha om jag hade murad skorsten… :thinking:

[länk]

Hörde han av sig till dig innan han körde på insatsrör eller hade ni pratat om det innan?
Från 08:00 - 16:15 för två gubbar blir väl på sin höjd 16h ?
 
D Derbyboy skrev:
De flesta tycks mena att insatsrör är bättre än glidgjutning.
Det beror väl på?
Med insatsrör försvinner mycket av värmen som skorstenen sprider om den glidgjutits istället. Bra eller dåligt är väl vad man tycker om det, men jag personligen hade såhär i efterhand sluppit röret o glidgjutit istället när vi gjorde iordning vår skorsten.
 
Jag är benägen att hålla med. Jag hade halvsten 14x14 och muraren satte insatsrör med diameter 11 cm och nu hittar jag inget (spis, insats, kamin) att elda ved med som har en stos på 11 cm.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Från 08:00 - 16:15 för två gubbar blir väl på sin höjd 16h ?
I trådskaparens första inlägg så skrev han att det ursprungligen skulle vara ett tvådagars jobb att glidgjuta = ca 32 mantimmar. Då skulle 27.000 kännas vettigt.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.