Hallå,
Frugan har som så många andra nu förtiden snöat in på vinterbad. Det passar egentligen ganska bra för oss som bor på en strandtomt vid havet i Västerbotten. Jag så chansen att köpa ny snöslunga (måste ju hålla väg ut på isen) och har tagit på mig att fixa vaken. Kruxet är bara att jag inte har en aning hur man gör.

Jag har, förutom snöslunga, beställt en handsåg ändad för issågning och en isborr. Frågan är bara hur man gör sen:
  • Hur stor ska en badvak vara och hur gör man rent praktiskt när man sågar upp den?
  • Hur tar man sig i och ut vaken? Vanliga aluminiumstegen som vi har när vi ska upp på taket?
  • Hur underhåller man en vak under säsongen? Ska den täckas för att inte frysa?
  • Hur fixar man säkerheten runt vaken? Rör sig en del folk på isen, framförallt på vårvintern. Dessutom massivs av ren, rådjur och älg. Ett dött klövdjur i vaken lär ju inte förhöja bestämningen.
Hoppas någon med erfarenhet av detta känner får syn på tråden.
 
När jag sågar vak så brukar jag använda motorsågen. Sedan trycker jag ner blocken med isbillen och skjutsar iväg dom in under isen. Det brukar vara lättare än att ta upp blocken.

Viktigt att såga första blocket så det har släppning. Alltså, om det ska tryckas ner så ska det vara störst nere. Ska det plockas upp så ska det givetvis vara störst upptill. Har man bara fått upp ett hål så är det inte så noga med formen sedan.

Såga inte för stora block. Is är på samma gång både tungt och flyter bra. Det är svårt och farligt att dela ett för stort block när det redan är lossågat.

En isbill är ovärderlig för att hugga loss block som inte vill upp eller ner, för att dela block som blivit för stora osv.

Tag väl hand om motorsågen efteråt. Det går hårt åt den att såga is. Vatten överallt.

Använd hellre en trästege. Blöta händer på metall i kylan blir inget bra...

En vak fryser igen fort om det är minusgrader. Jag brukar märka vakar med ruskor runt om. Det är "standard" och förstås av de flesta som är vana att röra sig på isen. Men det hjälper ju inte mot älgar...

En liten badvak kan du hindra från att frysa med ett isolerat lock. Så gör till exempel STF vid sina stugor i fjällen för att de vakar där man hämtar vatten till stugorna inte ska frysa.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
När jag sågar vak så brukar jag använda motorsågen. Sedan trycker jag ner blocken med isbillen och skjutsar iväg dom in under isen. Det brukar vara lättare än att ta upp blocken.

Viktigt att såga första blocket så det har släppning. Alltså, om det ska tryckas ner så ska det vara störst nere. Ska det plockas upp så ska det givetvis vara störst upptill. Har man bara fått upp ett hål så är det inte så noga med formen sedan.

Såga inte för stora block. Is är på samma gång både tungt och flyter bra. Det är svårt och farligt att dela ett för stort block när det redan är lossågat.

En isbill är ovärderlig för att hugga loss block som inte vill upp eller ner, för att dela block som blivit för stora osv.

Tag väl hand om motorsågen efteråt. Det går hårt åt den att såga is. Vatten överallt.

Använd hellre en trästege. Blöta händer på metall i kylan blir inget bra...

En vak fryser igen fort om det är minusgrader. Jag brukar märka vakar med ruskor runt om. Det är "standard" och förstås av de flesta som är vana att röra sig på isen. Men det hjälper ju inte mot älgar...

En liten badvak kan du hindra från att frysa med ett isolerat lock. Så gör till exempel STF vid sina stugor i fjällen för att de vakar där man hämtar vatten till stugorna inte ska frysa.
Tack för uttömmande svar. Motorsåg var min spontana tanke också men när jag googlade fastnade jag för denna:
https://laxen.com/product.html/issag-med-traskaft. Isbill har jag aldrig hört talas om. Finns på samma sida som jag beställde sågen på. Får ta och köpa en sådan också.

Får fråga frugan hur stor vak hon vill ha. Beroende på storlek kanske det går att göra ett lock med cellplast.

För utom att undvika att dränka skidåkare och klövdjur gäller det ju att inte stryka med själv när man jobbar med vaken. Finns det några säkerhettipps utöver isdubbar?
 
Finns det någon vinterbadsförening i närheten? Där finns rimligen stor kunskap i ämnet, kanske värt ett studiebesök till deras badplats i vinter för att titta på stege, utrustning, lock mm.

Viktigaste säkerhetsutrustningen: ta med dig frugan, och följ med henne när hon badar.
Ingen bör vistas ensam vid/i vak.
 
Bygg en ram i rejält virke, min 45x145 som en sarg runt vaken och ett lock som passar i och på sargen så det inte kan knuffas av utan måste lyftas. Häll vatten runt ramen så den fryser fast. Innanför lockets ram ryms cellplast. Ha en plast- eller träskopa fäst i ett snöre i ramen för att knacka loss isskorpa och skopa upp issörja innan bad. Ramen är super att hålla sig i både vid dopp och när man ska ur och en trästege kan hängas på den (vi brukar dock ta hålet där det är stådjup och klara oss utan stege). Vi har gjort ett rätt litet hål, kanske 50x70cm och tycker det funkar men nån simning blir det ju inte

N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Frugan har som så många andra nu förtiden snöat in på vinterbad. Det passar egentligen ganska bra för oss som bor på en strandtomt vid havet i Västerbotten. Jag så chansen att köpa ny snöslunga (måste ju hålla väg ut på isen) och har tagit på mig att fixa vaken. Kruxet är bara att jag inte har en aning hur man gör.

Jag har, förutom snöslunga, beställt en handsåg ändad för issågning och en isborr. Frågan är bara hur man gör sen:
  • Hur stor ska en badvak vara och hur gör man rent praktiskt när man sågar upp den?
  • Hur tar man sig i och ut vaken? Vanliga aluminiumstegen som vi har när vi ska upp på taket?
  • Hur underhåller man en vak under säsongen? Ska den täckas för att inte frysa?
  • Hur fixar man säkerheten runt vaken? Rör sig en del folk på isen, framförallt på vårvintern. Dessutom massivs av ren, rådjur och älg. Ett dött klövdjur i vaken lär ju inte förhöja bestämningen.
Hoppas någon med erfarenhet av detta känner får syn på tråden.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Finns det någon vinterbadsförening i närheten? Där finns rimligen stor kunskap i ämnet, kanske värt ett studiebesök till deras badplats i vinter för att titta på stege, utrustning, lock mm.

Viktigaste säkerhetsutrustningen: ta med dig frugan, och följ med henne när hon badar.
Ingen bör vistas ensam vid/i vak.
Hallå,
Det vet jag faktiskt inte . Förhoppningen är att hitta kunskap här så att vi klarar oss själva på en gång.
 
J Jesca skrev:
Bygg en ram i rejält virke, min 45x145 som en sarg runt vaken och ett lock som passar i och på sargen så det inte kan knuffas av utan måste lyftas. Häll vatten runt ramen så den fryser fast. Innanför lockets ram ryms cellplast. Ha en plast- eller träskopa fäst i ett snöre i ramen för att knacka loss isskorpa och skopa upp issörja innan bad. Ramen är super att hålla sig i både vid dopp och när man ska ur och en trästege kan hängas på den (vi brukar dock ta hålet där det är stådjup och klara oss utan stege). Vi har gjort ett rätt litet hål, kanske 50x70cm och tycker det funkar men nån simning blir det ju inte
Tack för handfasta råd. En ram och ett lock som lyftes låter smart. Går kanske att få trsmpsäkert för älg om vaken inte är så stor.
 
Angående att inte bada ensam är det helt i linje med min inställning. Att såga vaken på lagom djup så att man når botten låter också vettigt. Dock kan ju vattenståndet variera en del och så även djupet.

Är kanske mest orolig för säkerheten när man jobbar med vaken. Funderar på att köpa en flytoverall.
 
Vad jag har hört kan man såga av överdelen av en frysbox och låta den frysa fast så kan du bara öppna när du ska bada kanske till och med låsa?
 
harry73
N nybyggarn3 skrev:
Är kanske mest orolig för säkerheten när man jobbar med vaken. Funderar på att köpa en flytoverall
Nu ska man inte överdriva riskerna med vinterbad. Det handlar ju fortfarande om plusgrader (i vattnet) och vaket är nära hemmet.
Men annars är största risken att man hamnar under isen och inte hittar tillbaka till vaket. Så vill du extra säkerhet, borde det vara en lina som du fäster rund kroppen och nånstans på isen. Är ni två, finns det en på kanten som kan dra upp dig.
Skulle du ha flythjälp, är det kanske svårare att hamna under isen, men skulle det hända, blir det också svårare att komma därifrån.
 
Som stege fungerar en aluminium utmärkt. Den flyter inte upp domen trä utan står stadigt och e lätt att ta ”hem” efter badet samt att man fastnar inte i aluminium som man gör i metall när det är vått och minusgrader
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.