Behöver ytterpanel till ca 90kvm.Då undrar jag:
Närmaste såg (5mil) vill ha 117kr/kvm,drygt 13kr/lpm, för stående panel,ej överlappande, 22x145.Nästa såg/varuhus ligger 15 mil bort.Ni som har köpt panel,är priset OK eller finns billigare alternativ.
 
Byggmax tar ca 13kr/lpm för 21*145, och dom får nog räknas som ganska billiga. Kvaliteten hos dom är lite svajig dock.
 
Om du kan få det hemkört är priset nog OK. Men det är väl märkligt att inte ens när man köper direkt av "tillverkaren" kan man få det billigare än Byggmax.
 
Hej bonnier och andersmc,tack för svar! Tycker jag också att tillverkaren tar ett hutlöst pris.Om jag har hört rätt så har byggaffärer en marginal på 25-30%.Säg 20%,då bör tillverkarens pris vara runt 10kr! Blev rekommenderad att panela med 22x145 (kallas den för zätabräda?) då det är lätt att jobba med.Det är bara att fasa kanterna i varann och spika.Lockpanel med underliggande och överlappande tar längre tid och överlappningen måste mätas på varje bräda.Dessutom jobbigare där man ska ha fönster och dörr om jag inte missuppfattat det hela.
 
Betalade förra året på såg för finsågad panel till vanlig lockpanel
21*145, 8.90:-/m inkl.moms
21*170, 10.40:-/m inkl.moms
Betalade runt 3,75:-/m för lockdelen, 21*45.
Det är inte krångligt att spika vanlig lockpanel och du behöver inte mäta varje bräda utan gör en passbit så att det blir jämna avstånd.
 
Det var förra året. Virket har gått opp säkert 50% sen dess.
Det är tämligen enkelt att spika panel. Man kan sätta brädorna i princip på fri hand, eller med en passbit, men kolla med ett vattenpass då och då att det inte drar iväg.
Spika i mitten på panelbrädorna, inte i kanterna. Sen drar du fast dem med lockläkten.
 
Tackar för svaren!
 
AndersS skrev:
Betalade förra året på såg för finsågad panel till vanlig lockpanel
21*145, 8.90:-/m inkl.moms
21*170, 10.40:-/m inkl.moms
Betalade runt 3,75:-/m för lockdelen, 21*45.
Det är inte krångligt att spika vanlig lockpanel och du behöver inte mäta varje bräda utan gör en passbit så att det blir jämna avstånd.

Det du pratar om är inte lockpanel utan ribbpanel. Fast det är klart... det kanske heter olika i olika delar av landet.

Dock så består lockpanel vanligen av likadana (eller i alla fall nästan likadana)botten och lockbrädor.

/V
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Kollade priset med min lokala brädgård och de ville ha 75:-/kvm Z-panel och 82:-/kvm för vanlig lockpanel (22x120)

/V
 
10.68 kr/löpmeter + moms betalar jag till en Woodybygghandel här i närheten. Fast då har jag bra rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.