Tjena. Jag hoppas att min inlägg passar bra här, om inte annat får moderatorn flytta det.

För ett halvår sedan köpte jag ett radhus som är byggt 1979/1980. När jag köpte det så var det hyffsat välstädat av förra ägaren men fönstrena var smutsiga. Jag tänkte inte mer på det men tyckte att det var rätt dålig stil av förra ägaren att inte putsa fönstrena. Hur som helst, tiden gick och det blev vinter, och då är det ju ingen idé att putsa fönster.

För två veckor sedan, när det var varmt och skönt, passade jag på att putsa fönstrena. Till min förvåning satt den mesta skiten mellan isolerglasen! Det är tre glas i mina fönster och man kan dela på det ena. De två andra sitter ihop och är ej delbara. Det är mellan dessa skiten sitter. Det bildas även imma mellan isolerglasen på vissa fönster.

Kort sagt, det är först nu jag upptäckt att isolerglasen inte är täta och därmed släpper in fukt och smuts. Kan detta anses vara ett dolt fel eller skall man räkna med sånt här på 27 år gamla fönster? Borde jag inte blivit upplyst om att fönstrena var dåliga?
 
Ditt inlägg är ju ett bevis som något att det inte är ett dolt fel. Du har sett fönster som du upplevt som smutsiga, mitt framför ögonen på dig, och du har inte undersökt dem. Det kan aldrig bli ett dolt fel i någon förhandling. Är de dessutom 27 år gamla, så finns det all anledning i världen att undersöka dem, eftersom garantin gått ut.
 
Jo, men jag trodde i min enfald att smutsen satt på utsidan av fönstena. Det är ju där de normalt sett blir smutsiga. Men visst, de har förmodligen passerat bäst-före-datumet med minst 15 år. :)
 
Det är tråkigt när man som du får en häftig utgift på halsen som man inte räknat med. Kanske kommer emellertid någon här att lära av ditt misstag och när man undersöker hus faktiskt ta fram fingret för att se om smutsen sitter där man tror att den sitter.

Säljarens undersökningsplikt är mycket omfattande och dolda fel kan aldrig synas mitt framför ögonen på spekulanterna.
 
Ett fönster kan aldrig bli ett dolt fel för de är så synliga det bara går. Dolda fel måste vara dolda (ej synliga kanske inne i en vägg). Besiktningsmannen har väl skrivit en notis om fönstrena i protokollet?!
 
På isolerglasrutor som är så pass gamla som 27 år måste man räkna med att läckage mellan rutorna kan förekomma. Garantin för sådant läckage var/är 10 år.
Av denna anledning kan man inte klassa detta som ett dolt fel. Detta i synnerhet som, som ju sagts tidigare, "felet" synts om man granskat fönstren.
 
Huset besiktigades ett år innan jag köpte det men fönstrena kommenteras inte. Ja ja, det är som det är. Frågan är om man över huvud taget kan förvänta sig att allt skall vara tipptopp på ett 27 år gammalt hus. Jag låter fönstena vara några år. Skall måla och kitta (Lustigt ord. Stavas det så?) om den i sommar. :)
 
Jag sålde ett hus för ett par år sedan med lika gamla fönster som du nu har. Skillnaden var att jag påtalade för köparna vilka fönster som fått kondens - och det var flera. Är dina karmar ok så blir det inte så blodigt om du enbart byter kassetten. Men fönsterkarmar från den tiden är ofta ganska risiga ...
 
Karmarna är rätt okej. Jag kommer att kitta om dem och måla dem i sommar. Jag får leva med lite skit och kondens mellan isolerglasen. Jag har inte råd att renovera dem nu.
 
Ja, du kan förvänta dig att såpass gamla isolerglas kan vara dåliga.

Nej, det är inget dolt fel eftersom det är lätt att se med blotta ögat när man går syn i huset.
Nej, det kan inte anses som att försäljaren har upplysningsplikt eftersom det är så lätt att se när man synar huset.
 
Ja, oftast är det bara att riva ut och kasta eftersom de knappt håller ihop.
 
Inte för att det egentligen har med saken att göra... men ibland undrar jag hur dålig ekonomi det egentligen är att ha isolerglas. 27 år är ju ingenting. Våra fönster från 1937 fick en rejäl renovering i somras. De var alltså 60 år gamla. De lär nog hålla länge till med tanke på konstruktionens enkelhet och de ingående delarnas goda kvalitet. Visst, de läcker lite mer värme än isolerglas, men SÅ illa är det inte, så länge man har bra silikonlister.

Visst att man sparar en del energimässigt med isolerglas, men det lär ju ätas upp med råge om man måste byta fönster var 30:e år. Ett fönster kostar ca 4000 kr. Det blir en årskostnad på 133 kr/fönster och år.
 
Fast jag kunde omöjligen se att det skulle bli kondens mellan isolerglasen eftersom fenomenet uppstod först under våren. Jag köpte huset i höstas och då var det ingen som upplyste om att fönstren var så dåliga. Men ni kanske menar att jag borde ha sett att skiten satt på insidan och att jag borde dragit slutsatsen att det skulle bli kondens, redan när jag kollade på huset?
 
Framför allt borde du ha dragit slutsatsen att iom fönstrens ålder var det dags att byta ut dem. Det är ett välkänt problem att vakuumet blir punkterat på äldre isolerglasfönster.
 
ylven skrev:
Framför allt borde du ha dragit slutsatsen att iom fönstrens ålder var det dags att byta ut dem. Det är ett välkänt problem att vakuumet blir punkterat på äldre isolerglasfönster.
Tänkte aldrig på det. Jag har aldrig köpt hus innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.