Lite olika frågor om bygglov... ::)

Om jag bygger ett garage nu i sammband med att jag bygger huset, och sedan om ett år eller två vill "fölänga" garaget med en carport. Behöver man bygglov då?
Eller räknas detta som friggebod om det blir under 10kvm?

Om jag sedan även bygger en vedbod som förlängning av garaget i andra riktningen, gäller samma här?
Kommer den ytan som carporten tar upp minska ytan för vedboden för att det ska räknas som friggebod?

Alltså om carporten bara blir 8kvm, så kan jag bygga 2kvm vedbod? Eller kan båda bli vars 10kvm?

För att spetsa till det, kanske jag även vill bygga ett litet hobby-växthus på 4kvm, räknas även detta in?

Och för att avsluta allt. Finns det några allmäna regler som säger hur nära en friggebod får placeras en tomtgräns för att det inte ska behövas bygglov?
 
Generellt får två friggebodar om högst 10 kvm tillsammans byggas utan bygglov, fristående. Finns även kriterier för höjden (3m till nock??). Så fort man bygger till räknas det som just tillbyggnad. "Normalt" gäller 4,5 m till tomtgräns även för friggebodar. Men eller utan bygglov. Be grannen skriva på medgivande om att du får placera den närmare, även om inte bygglov krävs (för framtiden).

Sen gäller olika regler i olika kommuner, olika regler beroende på om du bor inom eller utom detaljplanerat område osv osv... Så, som vanligt kolla vad som gäller i just din kommun i just ditt område.
 
En friggebod måste väl vara fristående? Annars är det väl 10 kvm per år som gäller va?

Jag tror inte du kan bygga en förlängning av ditt garage dessutom med tak oavsett hur litet det är?

Ring anonymt till en bygglovshandläggare och fråga är mitt tips.
 
Calle Anka skrev:
Ring anonymt till en bygglovshandläggare och fråga är mitt tips.
Jo, jag får göra det. Hoppas dom inte känner igen min röst... ;)

Jag ville slippa prata med dom, för jag har bråkat dagligen med dom i 6 månader nu.. och det verkar som om jag har utvecklat någon typ av fobi mot dom...

Drömmer mardrömmar på nätterna och går hela dagarna och funderar på hur man kan "gömma" bygget för dom... Ibland dagdrömmer jag om en högre makt som kom och berättade för dom att dom inte har rätt att krossa en vanlig knegares drömmar på ett sådant brutalt sätt... :'(

Jag är rädd för att om dm fattar mina planer, kommer jag få ännu mer bekymmer med det bygglov som nu behandlas...

Jag tänkte nämligen gå med på deras sista ändringar eventuellt, så jag kan komma igång och bygga snart, men bara om jag kan bygga till garaget i efterhand.. :-/

Så vad du säger Calle, så kan en tillbyggnad aldrig räknas som friggebod, och därför är det tvunget att söka bygglov för det om ett år?
 
[quote author=Calle Anka link=board=Bygglov;num=1100260296;start=0#2 date=11/12/04 kl 13:44:39 Annars är det väl 10 kvm per år som gäller va?

10 kvm per år???? 10 kvm totalt ska det väl vara...?
Och en friggebod ska vara fristående, annars räknas det som en tillbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.