Oren en gammal Bacho-frånluftsfläkt monterad i tak, propellern syns, omgiven av vitmålat rör och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad gammal Bacho-frånluftsfläkt med synliga fjädrande spröt och en propeller med sliten brun färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej rengjord gammal Bahco frånluftsfläkt med öppen central del där propellern ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har monterat ner och lagat en gammal Bacho-fläkt. Det är en frånluftsfläkt som som har (och ska) sitta uppe vid taket i ett 30-tals kök (lägenhet).
På bilden är den inte rengjord och fungerade inte men nu går den som en klocka MEN jag får inte tillbaks propellern! Hur fanken får man in två spröt som fjädrar utåt i två små hål med 15 cm distans? De har hakar i ändarna som ska hålla fast propellern. Tog loss den genom att klämma ihop hakarna. Behöver verkligen hjälp!
 
Är det inte bara att trycka ihop dem intill mittpinnen, trä igenom stora centrumhålet och släppa ut fjädringen ?
Enkel skiss som visar hur fjädrar trycks samman med en mittpinne och ett större hål i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad komponent med böjda metallstänger nära centrum och en trasig mittpinne, redo för ihoptryckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det inte bara att trycka ihop dem intill mittpinnen, trä igenom stora centrumhålet och släppa ut fjädringen ?
[bild]
[bild]
Jo det kan man ju tro men jag kan inte trycka ihop dem då de först ska igenom ett annat hål (och är då inne i propellern) innan det ska igenom det yttersta hålet. Man kan se båda hålen på bilden. Och båda hålen är för små för hålla ihop vingarna med en smal tång. Dessutom fjädrar dom utåt så det går inte att tejpa. Hopplöst irriterande…testat allt! Eller ja, inte något som har fungerat i allafall.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den installeras på samma sätt som en hormonspiral.;)

Hahahaha! Trodde att du skojade först men du kan vara något på spåret! ”Tunt smalt plaströr”.
Jag förkastar inte idén!
Se under rubriken Insättning:
[länk]
 
Skärmklipp2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Surra ihop dem med en tunn tråd, som du sedan kan ta bort utifrån ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Surra ihop dem med en tunn tråd, som du sedan kan ta bort utifrån ?
Fattar vad du menar och jag kommer att testa men hakarna sitter jätte tight mot kanten när man väl har fått dom genom hålet. Det finns inget utrymme för att klippa eller pilla loss något. Tror att det är för att propellern ska sitta stadigt och inte glappa och låta. Det känns som om det måste finnas ett verktyg eller något. Tänker på sotare och andra…
 
S Sallmonberries skrev:
Fattar vad du menar och jag kommer att testa men hakarna sitter jätte tight mot kanten när man väl har fått dom genom hålet. Det finns inget utrymme för att klippa eller pilla loss något. Tror att det är för att propellern ska sitta stadigt och inte glappa och låta. Det känns som om det måste finnas ett verktyg eller något. Tänker på sotare och andra…
Ahhh…du tänker underifrån?
 
Hahahaha! Trodde att du skojade först men du kan vara något på spåret! ”Tunt smalt plaströr”.
Jag förkastar inte idén!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Två tunna plåtremsor som är längre än hålet i propellern.
Placera plåtremsorna mitt emot varandra, passa in propellern så remsorna kommer där spröten är.
Tryck på propellern och dra bort remsorna...

Svårt att beskriva med ord...
 
H HSP skrev:
Två tunna plåtremsor som är längre än hålet i propellern.
Placera plåtremsorna mitt emot varandra, passa in propellern så remsorna kommer där spröten är.
Tryck på propellern och dra bort remsorna...

Svårt att beskriva med ord...
Jag fattar! Det kan funka! Då pressas de ihop när jag trycker dem igenom hålet. Detta ska jag absolut testa! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.