Hej
För länge sedan fanns det Yd start som var i en Oljebehållare
Varför var det i ett oljebad (Transformatorolja)
Minns det från tiden man var med på Höskörd
Stor elmotor med Oljepådrag YD

Skulle vara roligt att veta varför det var YD start i oljepådrag
Gamla Platta 3 stiftshandskar som varit förbjudna sen 80 Tal?
 
Det var säkert ingen YD-start. Det heter ett oljepådrag. Du startar motorn, som har släpringar kopplade till rotorn, via motstånd i oljan. när motorn kommit upp i "lagom fart" kortsluter du rotorn med hjälp av släpringarna och motorn blir till en vanlig asynkronmotor. Jag har bytt kol på en sån 2MW best.:cool:
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Oljan är väl till för att förebygga gnistbildning, olja är en utmärkt isolator. Och Y/D start på den typen av elmotorer var mycket vanliga i lantbruket.
 
Såna med( oljestart) väl ovanliga nu
 
Y/D start har inget att göra med oljepådrag!
För att nyttja Y/D start krävs att motorn är lindad för 400/692 Volt.
Och vid start från stillastående med tung last så startar man i Y-läge med 400V över lindningar som tål nästan 700V, startströmmen och momentet blir rotenur 3 = 1,7 ggr lägre
 
L Leif i Skåne skrev:
Y/D start har inget att göra med oljepådrag!
För att nyttja Y/D start krävs att motorn är lindad för 400/692 Volt.
Och vid start från stillastående med tung last så startar man i Y-läge med 400V över lindningar som tål nästan 700V, startströmmen och momentet blir rotenur 3 = 1,7 ggr lägre
Som jag skrev tidigare så har det varit vanligt med Y/D startare som legat i oljebad just för att undvika ljusbågar. Oljebadet har inget med själva startmomentet att göra utan bara som skydd för kontaktytorna och släckning av ljusbågar. På min allra första arbetsplats som var en lite större bergkrossanläggning fans det ett flertal Y/Dstarter i olja samt 1 släpringad. Pådragen satt centralt i en kur med dubbla ledningar ut till motorerna om jag inte mins helt fel var dom ca 60-70 cm höga och ca 30x30 cm med omkopplarhandtaget längst upp "burken" var fylld med olja och man fick ibland efterfylla då oljan hade en tendens att sakta men säker läcka ut
Det här skedde i mitten på 1960 talet
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Roligt att få info hur det var på 60 talet
Minns att det pratades om transformatorolja

Var det olja i transformatorer som satt uppe i elstolpar på landsbygden också
 
E elmont skrev:
Oljan är väl till för att förebygga gnistbildning, olja är en utmärkt isolator. Och Y/D start på den typen av elmotorer var mycket vanliga i lantbruket.
Vi hade några såna elmotorer på gården när vi höll på, senaste höskörden 2020 :D. En lös motor med plattrem som drev höinjektorn och så en fast monterad torkfläkt med Y/D-start sen. Det gällde att ha absolut gehör för en lyckad start som inte brände säkringar högt och lågt! Så jag kan nog titulera mig Y/D-start-sensei i all ödmjukhet.

(Som månskensbonde med låg budget var det alltid intressant att besöka ett lantbruksmuseum, 'en sån brukar vi använda...och en sån har vi...jahapp...')
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
När man började med 3-fas motorer på slutet av 18- hundra talet var inte Y/D starten uppfunnen!
Y/D starten med kortslutna 3-fas motorer ersatte den mycket mer komplicerade släpringade motorn med variabel motstånd i rotorn, motstånden blev väldigt varma och var nersänkta i transformator olja för kylning inklusive kontakterna för omkoppling av motstånden. Motstånden var tillverkade av gjutjärn.
Dessa lösningar tillkom för att minimera startströmmen som normalt uppgår till 8 ggr nominell Max driftström.
Här nedan finns en förklaring till den släpringade elmotorn. Det finns mer att googla på.
http://runeberg.org/handrift/2/0104.html
 
L Leif i Skåne skrev:
När man började med 3-fas motorer på slutet av 18- hundra talet var inte Y/D starten uppfunnen!
Y/D starten med kortslutna 3-fas motorer ersatte den mycket mer komplicerade släpringade motorn med variabel motstånd i rotorn, motstånden blev väldigt varma och var nersänkta i transformator olja för kylning inklusive kontakterna för omkoppling av motstånden. Motstånden var tillverkade av gjutjärn.
Dessa lösningar tillkom för att minimera startströmmen som normalt uppgår till 8 ggr nominell Max driftström.
Här nedan finns en förklaring till den släpringade elmotorn. Det finns mer att googla på.
[länk]
Den asynkrona växelströmsmotorn uppfanns av Nikola Tesla, som patenterade den 1887
 
V Violent skrev:
Roligt att få info hur det var på 60 talet
Minns att det pratades om transformatorolja

Var det olja i transformatorer som satt uppe i elstolpar på landsbygden också
Japp, och transformatorolja, som från början var "vanlig" olja, är ju brandfarlig. Det är inte bra, så 1929 så lanserade man ett icke brandfarligt allternativ, PCB...

Detta visade sig senare inte ha varit någon vidare bra idé...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E elmont skrev:
Den asynkrona växelströmsmotorn uppfanns av Nikola Tesla, som patenterade den 1887
Ja, men hur var det med Y/D-starten? De första växelströmsgeneratorerna/motorerna var ju exv. inte trefas, utan tvåfas. Motorn vad då utrustad med separat startfas för att få en definerad rotationsriktning. Generatorerna vid exv. Hooverdammen är fortfarande två-fas om jag inte missminner mig. (Scott-T-transformatorer används idag för att ansluta dem till tre-fas-nätet).
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det gällde att ha absolut gehör för en lyckad start som inte brände säkringar högt och lågt! Så jag kan nog titulera mig Y/D-start-sensei i all ödmjukhet.
Kanske inte sensei men minns när man först drog fart på remmen/hjulen så gott man kunde med handkraft, därefter en fyra fem strategiska Y-duttar under en period på kanske fem-tio sekunder för att slutligen switcha till D. :D
 
  • Gilla
  • Haha
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.