Hej alla!
Jag och min fru sitter och skissar på ett fritidshus som kan bli permannent i framtiden. Det ska byggas på en tomt som är ca 40x21m och ligger orienterad i öst-väst riktning. Huset är ungefär 9,5 x 14,5 meter.
Tanken är att ha få fönster i norr och större glaspartier i Söder. Huset är skissat i Sweethome och ska ses mer som en idé skiss. Jag hade varit oerhört tacksam för feedback om planlösningen och om det är något vi missat.
Fasaden blir putsad och taket är inte riktigt bestämt än.

Skiss av planlösningen för ett fritidshus med vardagsrum, kök, matplats och tre sovrum, orienterat i öst-väst riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sydöst:
Skiss i 3D av en enplans fritidshusfasad med större glaspartier och individuella fönster, orienterade söderut.

Nordväst:
3D-skiss av ett fritidshus med putsad fasad och planlösning, sett från ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand
Peter
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Hej alla!
Jag och min fru sitter och skissar på ett fritidshus som kan bli permannent i framtiden. Det ska byggas på en tomt som är ca 40x21m och ligger orienterad i öst-väst riktning. Huset är ungefär 9,5 x 14,5 meter.
Tanken är att ha få fönster i norr och större glaspartier i Söder. Huset är skissat i Sweethome och ska ses mer som en idé skiss. Jag hade varit oerhört tacksam för feedback om planlösningen och om det är något vi missat.
Fasaden blir putsad och taket är inte riktigt bestämt än.

Peter
Det blir ju en del personlig tyckande i detta ämne.
Jag tycker tex att köket vs matplats blir lite konstigt då man måste gå "ut" ur köket och runt hörnet till matbordet. Jag skulle hellre ha ett L-kök och ingen vägg där i så fall (om man gillar öppen planlösning), eller ett kök+matrum kombinerat och separat vardagsrum (om man inte vill ha lika öppen planlösning)

Det är också rätt mycket plats för teknikrum och förråd ?
Kanske går att få till det lite bättre genom att kombinera dessa rum och ha någon skjudörrsgarderob i ett av sovrummen eller liknande ?

Nu vet jag inte vilket hus ni skall bygga, men förråd kanske man kan fälla in på utsidan ? Kanske delat med att ha en takförsedd "förstuga".
Så blir huset inte lika fyrkantigt heller ?

Planritning av ett hus med kök, matplats, vardagsrum, sovrum, WC och teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Layoutskiss av ett hus med kök, matplats, vardagsrum och sovrum arrangerade runt teknik- och förrådsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det blir ju en del personlig tyckande i detta ämne.
Jag tycker tex att köket vs matplats blir lite konstigt då man måste gå "ut" ur köket och runt hörnet till matbordet. Jag skulle hellre ha ett L-kök och ingen vägg där i så fall (om man gillar öppen planlösning), eller ett kök+matrum kombinerat och separat vardagsrum (om man inte vill ha lika öppen planlösning)

Det är också rätt mycket plats för teknikrum och förråd ?
Kanske går att få till det lite bättre genom att kombinera dessa rum och ha någon skjudörrsgarderob i ett av sovrummen eller liknande ?

Nu vet jag inte vilket hus ni skall bygga, men förråd kanske man kan fälla in på utsidan ? Kanske delat med att ha en takförsedd "förstuga".
Så blir huset inte lika fyrkantigt heller ?

[bild]
Ja innerförrådet kan man ju kanske minska till förmån för större plats i sovrummet alt WC. I vårt nuvarande hus har vi rätt mycket i vårt innerförråd tex torrvaror/vinställ/porslin/träningskläder/verktyg. Vi har funderat på att ha ett separat förråd på tomten och då minskar behovet av innerförråd såklart.
De första åren kommer huset att fungera som fritidsboende och arbetsplats någon vecka då och då. Under den tiden är förrådsbehovet såklart lägre.
När det gäller köket så syns det lite dåligt men tanken med utformningen var att "väggen" mellan matplats och kök ska vara en meter hög så att man har kontakt med gäster/familjen medan man lagar mat, den fungerar också som en plats att sätta färdig mat på för vidare leverans till matplatsen och döljer kastruller och disk när man sitter vid matbordet. Tanken med ett L format kök är dock lockande eftersom det ger mer yta i rummet.
 
Hmmm… om du beskriver förutsättningarna mer så är det lättare att ge feedback. Hur är tomten? Vegetation, grannar, infart, utsikt? Hur ska det användas? Behövs det fler sovplatser? Ska ni ha nån altan under tak? Etc etc.

Anlita en arkitekt och gå igenom era förutsättningar och önskemål så kommer ni få ett bättre hus än ni kunnat föreställa er/göra själva.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej
Tomten är ca 40x21m och ligger orienterad i öst-väst riktning. Till största delen är den röjd med ett par högre träd i öst där vi förmodligen kommer fälla några av dem för att få morgonsol.
Grannar: I norr har vi en tomt som kommer bebyggas i framtiden. I öst är det en allmänning med lutning ner mot nästa bebyggelse och en del buskar och träd så ingen direkt insyn därifrån. I söder skiljer en gammal stenmur/röse mot granntomten. Från det huset det inte någon direkt insyn pga av växtlighet. I väst har vi en grusväg som går förbi tomten. Tomten sluttar lite från väst till öst men det bör gå att hitta en hyfsat plan yta för huset mitt på tomten. Byggbar yta är ca 12x30 m när marginal till tomtgränsen tas i beaktande.

Planen är att i första hand använda huset som fritidshus och kanske sitta där och jobba nån vecka då och då, men vi vill att det ska vara tillräckligt stort för att min fru och jag ska kunna bo där mer permanent i framtiden.

När det gäller utemiljö så tänker vi en altan i söder. det kan bli fast tak men det kan också bli en lösning med markis. Så långt har vi inte riktigt kommit.
 
BirgitS
Om man tänker på andrahandsvärdet för ett permanentboende så bör barnsovrum vara tillräckligt stora för att rymma säng, garderob, skrivbord och bokhylla.

Sovrum med fönster i väster är väldigt varma när det är läggdags.

För att det ska gå att få in allt som behövs i TS/Teknik så tror jag att dörren in måste vara på samma sida som dörren till förrådet för annars blir det för lite väggyta kvar för att få in det som behövs.

Om det ska användas för permanentboende på äldre dar bör ni kanske fundera på att se till att tillgänglighetsreglerna uppfylls så att det går att bo där även med rullator eller andra liknande hjälpmedel.

Innerväggarna ser väldigt tunna ut.
 
Ja ok..
Det finns ganska mkt att anmärka på och göra bättre så därför skulle jag rekommendera er att anlita en arkitekt som kan göra en skiss åt er för 20k. Om ni sedan ska ha bygglov har de redan gjort halva jobbet och ni kan få bygglovshandlingar för ytterligare 20k. Liten summa om ni ska bygga hus för 4 mille.

Men jag ska vara konstruktiv här.
-Kvällssol är en kvalitet som ni missar med denna planlösningen. Försök att flytta västra sovrummen till öster eller norr.
-om det går att ha entré i norr får ni ett effektivare hus med fler möjligheter.
-dela upp huset i flera förskjutna volymer så blir det mer dynamiskt och mer definierade rumsligheter. Både ute och inne och ni kan integrera skärmtak etc. Ni slipper också en lång korridor rakt genom huset.
-Stora öppna rum är inte alltid nice om nån kollar på tv och en annan ska diska. Därför bra att förskjuta dem lite. Alt. sätt in en öppenspis som rumsfördelare.
-försök att få bort dörrarna till sov och bad i korridoren ut mot matplats och vardagsrum. Blir svårmöblerat.
-Kan va bra med två toaletter.
-”aktivera” korridoren med förvaring, öppen spis eller fönster etc etc.
-tänk på placering av dörrar och fönster enligt BirgitS.

Så fortsätt skissa eller ta kontakt med en arkitekt i tidigt skede och skissa och justera utifrån arkitektens förslag.

Ni får ursäkta om jag låter negativ, men jag har sett många tveksamma planlösningar här på forumet och jag tycker det är synd att inte ta in experthjälp som kostar en bråkdel av budgeten när det kan bli sååå mkt bättre.
Lycka till!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
När det gäller
BirgitS BirgitS skrev:
Om man tänker på andrahandsvärdet för ett permanentboende så bör barnsovrum vara tillräckligt stora för att rymma säng, garderob, skrivbord och bokhylla.

Sovrum med fönster i väster är väldigt varma när det är läggdags.

För att det ska gå att få in allt som behövs i TS/Teknik så tror jag att dörren in måste vara på samma sida som dörren till förrådet för annars blir det för lite väggyta kvar för att få in det som behövs.

Om det ska användas för permanentboende på äldre dar bör ni kanske fundera på att se till att tillgänglighetsreglerna uppfylls så att det går att bo där även med rullator eller andra liknande hjälpmedel.

Innerväggarna ser väldigt tunna ut.
Bra feedback, jag jobbar på en ny skiss med större sovrum med fönster mot öst och norr. TS får en makeover också. Tillgänglighet kommer helt klart påverka den slutliga ritningen så att mått i alla rum och vid dörrar följer regelverket. Förhoppningsvis blir det aldrig ett problem men det är ju viktigt att man kan använda huset även om man blir tvungen att använda rullatr/rullstol en dag.
 
M M Flo skrev:
Ja ok..
Det finns ganska mkt att anmärka på och göra bättre så därför skulle jag rekommendera er att anlita en arkitekt som kan göra en skiss åt er för 20k. Om ni sedan ska ha bygglov har de redan gjort halva jobbet och ni kan få bygglovshandlingar för ytterligare 20k. Liten summa om ni ska bygga hus för 4 mille.

Men jag ska vara konstruktiv här.
-Kvällssol är en kvalitet som ni missar med denna planlösningen. Försök att flytta västra sovrummen till öster eller norr.
-om det går att ha entré i norr får ni ett effektivare hus med fler möjligheter.
-dela upp huset i flera förskjutna volymer så blir det mer dynamiskt och mer definierade rumsligheter. Både ute och inne och ni kan integrera skärmtak etc. Ni slipper också en lång korridor rakt genom huset.
-Stora öppna rum är inte alltid nice om nån kollar på tv och en annan ska diska. Därför bra att förskjuta dem lite. Alt. sätt in en öppenspis som rumsfördelare.
-försök att få bort dörrarna till sov och bad i korridoren ut mot matplats och vardagsrum. Blir svårmöblerat.
-Kan va bra med två toaletter.
-”aktivera” korridoren med förvaring, öppen spis eller fönster etc etc.
-tänk på placering av dörrar och fönster enligt BirgitS.

Så fortsätt skissa eller ta kontakt med en arkitekt i tidigt skede och skissa och justera utifrån arkitektens förslag.

Ni får ursäkta om jag låter negativ, men jag har sett många tveksamma planlösningar här på forumet och jag tycker det är synd att inte ta in experthjälp som kostar en bråkdel av budgeten när det kan bli sååå mkt bättre.
Lycka till!
Du får gärna vara negativ :) Jag är ju trots allt glad amatör. Det är nog ganska troligt att vi kommer anlita en arkitekt när det kommer till skarpt läge med bygglov. Skisserna är ett sätt för oss att förstå vad det är vi vill bygga.

Jag tar med mig synpunkterna när jag gör en skiss. Jag håller helt med om att förskjutna volymer kan ge ett mer spännande hus. Det som oroar mig är att den långsmala tomten äts upp om man jobbar med förskjutna volymer. Det öppna rummet kanske inte passar alla men vi har varit hos bekanta med liknande lösning och gillat konceptet.
 
Ny skiss efter lite funderande och tips,
Ritning av en lägenhetsplan med sovrum, vardagsrum, kök, matplats och wc tydligt markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
P peterj66 skrev:
Det är nog ganska troligt att vi kommer anlita en arkitekt när det kommer till skarpt läge med bygglov. Skisserna är ett sätt för oss att förstå vad det är vi vill bygga.
Om man skissar för mycket själv först kan man lätt låsa in sig på en sämre planlösning så man inte vill byta till arkitektens bättre förslag.

P peterj66 skrev:
Ny skiss efter lite funderande och tips,
Siktlinjer som går rakt igenom huset lyfter intrycket av det.

Jag skulle tycka att det där köket är väldigt svårjobbat med bara 80 cm (?) mellan diskhon och hällen. Det räcker visserligen precis för godkänt men det är trångt att samla ihop ingredienser på det utrymmet.

Badrummet uppfyller inte alla krav på tillgänglighetsanpassning. Det här är en bra broschyr: https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om man skissar för mycket själv först kan man lätt låsa in sig på en sämre planlösning så man inte vill byta till arkitektens bättre förslag.


Siktlinjer som går rakt igenom huset lyfter intrycket av det.

Jag skulle tycka att det där köket är väldigt svårjobbat med bara 80 cm (?) mellan diskhon och hällen. Det räcker visserligen precis för godkänt men det är trångt att samla ihop ingredienser på det utrymmet.

Badrummet uppfyller inte alla krav på tillgänglighetsanpassning. Det här är en bra broschyr: [länk]
Tack! Bra synpunkter. Jag ska läsa igenom dokumentet och anpassa efter det. När det gäller köket har du en poäng. Kanske en mindre sköljho på spisbänken och en större diskho vid fönstret kan ge mer arbetsyta.
 
BirgitS
P peterj66 skrev:
Kanske en mindre sköljho på spisbänken och en större diskho vid fönstret kan ge mer arbetsyta.
Kökshalvön kan också vara längre dock måste det vara 120 cm fritt till väggen mot hallen.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.