Jag är i full gång att återställa mitt hus från 1908 - bl.a. nya fönster och ny panel. Håller precis med att ta ner plåtfasad uppsatt på 60-talet och kan konstatera att den ursprungliga liggande fasaden som finns kvar på två sidor är i utmärkt skick och inga fuktproblem som jag kan upptäcka.

Jag kommer ändå att sätta ny panel på hela huset pga att jag kommer att ha stående panel på övre våningen (är redan så på nyligen renoverade kupor) och liggande på undervåning samt ändrade fönstersättningar ger ärr i fasaden. Tilläggsisolering är inte aktuellt.

Min fråga är; kan jag behålla den gamla panelen och sätta den nya över med luftspalt emellan? Vilka eventuella nackdelar finns?
 
Jag har gjort det, med den lilla skilnaden att jag behöll plåten kvar bakom den nya panelen också. Det finns säkert nån förståsigpåare som har en hel radda med utlägg om varför man inte ska göra så men jag kan bara säga att för mig har det funkat kanon.
 
Håller med. Jag tänkte slå på ny stående träpanel utanpå min befintliga träpanel. Skillnaden är dock att jag tänkte hoppa över det där med luftspalt. Risken för kapilärverkan mot den befintliga fasaden känns låg men hur är det med luftspalten för torkning av ev. fukt? Huset är från 1934 och det är plankvägg. Torde det inte torka ur ändå?
 
Visst ska man ha luftspalt bakom en ny träfasad. Då torkar det fina nya virket ut bakifrån in i luftspalten och fukten kan sedan blåsas bort. Om man tjocka på sin fasad ska man akta den gammla fuktbalansen.
Varför skulle man INTE bygga med luftspalt? Det är precis inget jobb att sätta ditt 45x12 eller 45x22 reglar horisontal.

Jag är ingen expert, men jag har sett ett hus där de satt tilläggsisolering + nya träpaneler direkt på de gamla, och de gamla träpanelerna hade börjat rutna.

Olivier
 
  • Gilla
EP77
  • Laddar…
Jag håller på med samma sak, har ett hus byggt -40 som jag nu tilläggsisolerar och sätter ny panel på. men de jag pratat med säger att man alltid skall ta bort den gamla panelen, för man kan få tjuvdrag mellan panelerna annars. men jag vet inte, men litar på vad dem sagt. så jag har tagit bort all gammal panel. det är rätt skönt också, för då vet man vad man har. behöver man inte tänka mer på det...
 
har man gamla panel med luftspalt bakom, då kan man få problem med tjuvdrag. På gamla hus med plankvägg har man ofta inte detta.
olivier
 
Tack för svaren! Jag har försökt att kolla upp lite mer kring detta med tjuvdrag för att försöka förstå konsekvenserna. Vad jag inte riktigt är med på är varför det skulle vara sämre energimässigt att sätta ny panel ovanpå gammal jämfört med att riva och sätta upp ny fasad - jag har väl inget luftdrag längre in i konstruktionen än det varit tidigare?
 
Hej, om du INTe har en luftspält bakom din gamla panel, då blir det bara BÄTTRE energimässigt om du låter sitter kvar de gamla panel...
 
Jag var precis ute och tog bort en liten bit av gamla panelen och det finns ingen luftspalt bakom! Både plankstommen och panelen ser torr och fin ut. Till saken hör ju att jag förra veckan tog bort plåtfasaden som suttit där i 40 år så träet har ju varit skyddat i lång tid.

Så nu lutar det nog åt att lägga ny panel ovanpå den gamla, i allafall på den sida jag börjar med (nordöst).

Spelar det någon roll ur isoleringssynpunkt om man väljer utegips eller vindpapp som vindskydd? Vill ju ändå ha lite mer isolering, men det kommer inte se bra ut med takutskjutet och stengrunden. Eller är det värt att satsa på 45 mm isolering ändå...?
 
  • Gilla
Aronb
  • Laddar…
jag skulle ta bort panelen som ändock bygger åtminstonde hälften av vad din isolering gör..

Bytte fasad åt en kompis förra sommaren. Ett plankhus från -27. Jisses vad det blev jobb när vi rev bort gamla fasaden. Visade sig att en och annan takpanna legat snett och det runnit vatten de senaste 30 åren efter fasaden...syllen var ett minne blott och säkert 10 stående plank hade gått samma väg.

Så riv du och kolla vad som finns bakom...det är mitt råd.
 
Det funkar fint att låta gammal panel vara kvar!
Om den sitter med luftspalt så behöver den dock sättas igen nedtill om man tilläggsisolerar på den.
 
  • Gilla
Razmataz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.