Det är riktigt svårt hur vi ska göra huset är inte så stort heller och ett fritidshus i ett fritidshus område. Vi har precis köpt det och tänkte ha det ett par år men ökar värdet att ha en äldre eller sätta in en ny? Vad är mest värde om de säljs om några år? Vill folk ha en sån här stor klump :)
 
H Husetmittisverige skrev:
Vi har precis köpt det och tänkte ha det ett par år men ökar värdet att ha en äldre eller sätta in en ny? Vad är mest värde om de säljs om några år? Vill folk ha en sån här stor klump :)
När jag förvaltar kapital tänker jag så men när jag "möblerar" mitt fritidsnöje är det helt andra avväganden som inverkar. Men det är jag det.

En "spiskassett / insatskassett" är antagligen väldigt bra för verkningsgraden även om jag personligen saknar erfarenhet av dessa. Visst är den en lufttjuv som drar in mycket kalluft. När väl murstock och övrig sten värmts upp bidrar den nog ändå positivt till uppvärmningen men någon direkt effektiv värmekälla blir den nog aldrig. Diverse, enligt min uppfattning tramsiga, miljöargument tänker jag inte ens bemöta...

Jag hade behållit den.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Är det en kassett i eller inte? Om det är kassett i så skulle jag inte göra något även om jag skulle bo där länge.
Om ni ändå ska sälja om ett par år skulle jag nog inte ens sätta in kassett. Men provtrycka själv. Läcker det som ett såll, kanske inte göra något alls. Om det är enkelt att åtgärda, gör det, provtrycka själv igen. När den verkar tät: ta dit sotare som provtrycker och tätar.
En godkänd eldstad skulle jag nog värdera lite grann vid köp i alla fall. Men att göra för mycket tror jag inte betalar sig.
 
Det är en insatt kassett. Firman som kollar skorstenar här visste inte om det, de var ju senast ute 2011 och satt eldningsförbud för glidskydd saknades men farbrorn vi köpte av har eldat massvis i den vi har också eldat vi hade ingen anning om allt sotaren sa om kontroller osv.
 
H Husetmittisverige skrev:
Det är en insatt kassett.
Aha, missade helt att det redan fanns.
 
H
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om?

Det var väl länge sedan en öppen spis användes som enda värmekälla.

På vilket sätt är den miljövidrig? Det är sådana här miljöpartistvänster inlägg som får mig att tvivla på er verklighetsförankring.

/ATW
Skulle tro att hen syftar på att det är större risk för ofullständig förbränning i en äldre kamin innan det ställdes krav på detta. Är det bara ett fritidshus spelar det ju dock inte så stor roll. Bor man där permanent och använder det som huvudsaklig värmekälla kan man ju överväga att sätta in en modern insats. Framförallt dock för den blir både mer ekonomisk och framförallt avsevärt högre effekt.

/Vänstervriden MP-sympatisör
 
Som vanligt då när
H Husetmittisverige skrev:
och satt eldningsförbud för glidskydd saknades
Som vanligt då inte sotaren gick upp på taket,"" ingen sotning = eldningsförbud "" Sotarna kan förkasta nästan vad som helst då det gäller saker för uppstigning, en arbetsmiljöfråga som inte ägaren kan överklaga. Klart att sotaren ska ha något att kliva på och inte direkt mot takbeläggning. Stege eller steg är ett måste enligt regelboken, men är det betongpannor så är fäster med deras skor extra säkert om det inte är frost/snö på taket.
Allt är beroende på vad sotaren anser godtagligt.
 
H halj skrev:
Skulle tro att hen syftar på att det är större risk för ofullständig förbränning i en äldre kamin innan det ställdes krav på detta. Är det bara ett fritidshus spelar det ju dock inte så stor roll. Bor man där permanent och använder det som huvudsaklig värmekälla kan man ju överväga att sätta in en modern insats. Framförallt dock för den blir både mer ekonomisk och framförallt avsevärt högre effekt.

/Vänstervriden MP-sympatisör
Men varför slå på trumman?

Hur många permanentboende hus i Sverige tror du har en öppen spis som huvudsaklig uppvärmningskälla?

Då kan man istället lägga tid på att få slut på okynneseldandet vid vindskydd och eldpallkojor... Det finns ju tom kommuner som kör ut gratis ved!

/ATW
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om?

Det var väl länge sedan en öppen spis användes som enda värmekälla.

På vilket sätt är den miljövidrig? Det är sådana här miljöpartistvänster inlägg som får mig att tvivla på er verklighetsförankring.

/ATW
jag tycker det är synd med att du sätter titlar på folk utan att känna dom! Trist attityd!
Det är den dåliga förbränningen som är miljöfarlig
Den småskaliga förbränningen av ved är idag en mycket stor källa till utsläpp av miljö- och hälsoskadliga luftföroreningar, t.ex. bensen, polycykliska aromatiska kolväten (PAH) och små partiklar. Dessa utsläpp kan leda till problem med andningsvägarna, hjärt- och kärlsystemet och ge upphov till cancer. De största utsläppen kommer från de äldre icke miljögodkända öppna spisar och kaminer.
(jämför tex hur mycket partiklar en modern braskamin ger ifrån sig med en äldre öppen spis!)
 
Att riva den vore både kapitalförstöring och att våldföra sig på huset. Vill man ha ett modernt hus bör man köpa ett modernt hus.
Ser man till utsläppen är jag inte orolig, sett till att det är en kamin för myseldning kommer den inte gå särskilt mycket, då finns det ofantligt mycket annat man borde ge sig på innan.
 
M manner skrev:
jag tycker det är synd med att du sätter titlar på folk utan att känna dom! Trist attityd!
Det är den dåliga förbränningen som är miljöfarlig
Den småskaliga förbränningen av ved är idag en mycket stor källa till utsläpp av miljö- och hälsoskadliga luftföroreningar, t.ex. bensen, polycykliska aromatiska kolväten (PAH) och små partiklar. Dessa utsläpp kan leda till problem med andningsvägarna, hjärt- och kärlsystemet och ge upphov till cancer. De största utsläppen kommer från de äldre icke miljögodkända öppna spisar och kaminer.
(jämför tex hur mycket partiklar en modern braskamin ger ifrån sig med en äldre öppen spis!)
Det där är ju en samling lögner sammanställt av "forskare" som visste sanningen innan de började undersöka nåt och sedan samlade in sina "bevis" som stödde deras förutfattade åsikt.

Och bara för att du repeterar de stora orden blir det inte sanning.

Du kan väl åka till New Delhi och diskutera luftkvalitet i Sverige och att du har svårt att andas.

/ATW
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
All form av okunskap gällande eldning, spelar mindre roll om man eldar i en toppmodern spis eller öppen äldre spis om det eldas på fel sätt. Blanda veden, torr ved, bra drag ut. Pyrelda är boven, att inte snabbt få en bra glödbädd. Sen kan jag hålla med om att som ägare av en öppenspis i ett gammalt torp, effektivitet är inte på topp. Men stoppa in en kassett ger mycket, dock måste kassetten vara stor, så lite ändring av eldstaden krävs, så ytan blir den samma som innan kassetten stoppades in. När det brinner som det ska i en spis, ryker den absolut inget ur skorstenen. Miljön ska vi vara rädd om, men jag tror vår elproduktion och våra gamla bilar är större bovar än alla eldstäder i vårt land. För att inte tala om vad transporter kors och tvärs över hela världen skapar, allt för att vi ska kunna köpa en tröja 200:- billigare från Asien.
 
Norrtull Norrtull skrev:
dock måste kassetten vara stor, så lite ändring av eldstaden krävs, så ytan blir den samma som innan kassetten stoppades in.
Vad har du fått det rådet ifrån och vad skall det tjäna till överhuvudtaget? Förklara gärna när du nu råder folk att riva i eldstadens konstruktion. Varför måste kassettens yta vara samma som ?
 
Eldabutiken i Norrtälje. Trodde dom kunde sånt, men du vet tydligen. Så berätta vad som är fel, pajkastning är väl poänglöst.
 
har aldrig hört detta råd så jag bara undrar ...... vill gärna veta : varför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.