Hej
Vet inte om det är rätt forum men här kommer min fråga i varje fall:

Vi har haft en vattenskada och försäkringsbolagets hantverkare har börjat åtgärda skadan.
I samband med att de skulle dra nya vattenrör från tvättstugan upp till det vattenskadade badrummet på ovanvåningen borrade de upp ett fäste för rören i tvättstugan. Problemet är att de borrade tvärs genom väggen och in i vårt andra badrum. En kakelplatta är spräckt och har ett borrhål genom sig. Den trasiga plattan sitter mitt i duschen, med följd att tätskiktet är brutet.

Ytterligare en skada upptäcktes samma dag. Hantverkarna har tappat något tyngre föremål på klinkergolvet i köket, en platta är förstörd.

Hur går vi vidare med detta? Vad kan vi kräva i skadestånd/åtgärd.

Med vänlig hälsning, Johan
Spräckt kakelplatta med borrhål i ett badrum, orsakat av hantverkares misstag vid vattenskadeåtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spräckt kakelplatta med borrhål nära duschen, skada orsakad av hantverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Düsseldorff
Kontakta försäkringsbolaget. Nu har du ju två försäkringsärenden till att få reglerade.

För övrigt, vilka jävla sopor till hantverkare!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vilket skämt. Så nu är ni utan badrum?
 
Excel
Med tanke på att kakelplattan sitter i höjd med taket skulle jag inte ligga sömnlös över tätskiktet. Klantarslen till hantverkare.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Bra att du tagit kort, stolpskott. Hur lyckas man borta rakt igenom väggen? Synnerligen klantigt. Hör vad försäkringsbolaget säger. Återkoppla gärna deras svar.
 
Håller med excel ovan.
Det är inte ens säkert att det är tätskikt så högt upp.
Det svåra blir väl att hitta en ny platta...
 
Man ”får” ju borra upp duschstång så det där går ju att täta jättebra. Du kanske får sätta någon kromad täckbricka eller nåt?
Klantigt såklart. Men det här nog hänt även se bästa. Någon slags ersättning bör utgå såklart.
 
  • Gilla
Ooli
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Man ”får” ju borra upp duschstång så det där går ju att täta jättebra. Du kanske får sätta någon kromad täckbricka eller nåt?
Klantigt såklart. Men det här nog hänt även se bästa. Någon slags ersättning bör utgå såklart.
Varför skulle TS göra något alls? Måste väl ändå var upp till försäkringsbolaget och/eller klantskallarna som förstört badrummet att lösa.
 
Företaget erbjuder att byta kakelplattan i duschen, problemet är att vi inte har några extra. Plattan går nog inte att få tag på längre, utan då tar de någon som liknar. Snyggt lär det inte bli.

Den skadade plattan i golvet byter de också, där har vi gott om extra plattor. Problemet är att vi har el-golvvärme.
 
M Mr J Olsson skrev:
Företaget erbjuder att byta kakelplattan i duschen, problemet är att vi inte har några extra. Plattan går nog inte att få tag på längre, utan då tar de någon som liknar. Snyggt lär det inte bli.

Den skadade plattan i golvet byter de också, där har vi gott om extra plattor. Problemet är att vi har el-golvvärme.
De får kakla om hela badrummet. De har väl ansvarsförsäkring som står för det
 
Excel
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De får kakla om hela badrummet. De har väl ansvarsförsäkring som står för det
Låter ohemult, enklast borde vara att låta kakelplattan vara kvar och täta/laga hålet. Vad jag ser på fotot verkar kaklet härstamma från 80-90 talet. Ska jag vara helt ärlig så tror jag badrummet är av äldre typ och därmed uttjänt.

Enklast kanske att du får ersättning i form av pengar du kan lägga på framtida renovering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Låter ohemult, enklast borde vara att låta kakelplattan vara kvar och täta/laga hålet. Vad jag ser på fotot verkar kaklet härstamma från 80-90 talet. Ska jag vara helt ärlig så tror jag badrummet är av äldre typ och därmed uttjänt.

Enklast kanske att du får ersättning i form av pengar du kan lägga på framtida renovering.
Utkänt för vem då? Ägaren var nöjd med badrummet innan hantverkaren var där och klåpa sig.

Man är helt rättslös mot klåpare, bäst är att inte släppa in dem i bostaden men man kanske inte har tid göra allt själv. Eller som vi blev, tvingade släppa in brfs klåpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.