I samband med byte av takpannorna regnade och blåste det kraftigt så att pressningarna blåste bort och endast den gamla underlagspappen skyddade. Det medförde att jag fick läckage inne i huset genom innertaket. Även vid köksfläkten då det var orätt vid rörgenomgången i yttertak.
Tacksam för tips hur jag ska göra nu.
Är det risk för mögel eller andra skador?
 
K Keopohl skrev:
I samband med byte av takpannorna regnade och blåste det kraftigt så att pressningarna blåste bort och endast den gamla underlagspappen skyddade. Det medförde att jag fick läckage inne i huset genom innertaket. Även vid köksfläkten då det var orätt vid rörgenomgången i yttertak.
Tacksam för tips hur jag ska göra nu.
Är det risk för mögel eller andra skador?
Vilka mängder pratar vi om?
 
  • Gilla
Keopohl
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vilka mängder pratar vi om?
Några deciliter genom innertaket och betydligt mer vid fläkten.
 
Det torkar väl om du luftar ordentligt.
 
  • Gilla
Keopohl
  • Laddar…
A
Ska du inte byta takpappen?

Det är ju takpappen som ska hålla taket tätt, inte pannorna.


Det går inte säga exakt vad du ska göra och det beror också om det finns tillgång till vinden (om det finns vind).






- om där finns blöt isolering skulle jag tagit bort den. Ersätt med torr idoler när det är torrt under
- om det är mycket blött kan man sätta avfuktare som drar ut fukten från virket, det förutsätter dock att utrymmet är begränsat. Varmluftsfläkt som blåser mot området kan också fungera men antagligen dyrare


Om det är hus med ångspärr eller plast måste man avgöra om det är stora mängder vatten på ovansidan, eventuellt får man riva innnertak och fixa till.,

Lite bilder behövs för bättre svar
 
  • Gilla
Keopohl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.