Att sakerna i huset ingår i bohaget och ska delas enligt bodelning förstår jag, men hur funkar det med andra saker?
Vi bor i dagsläget på en gård med flera uthus garage och stall.
Hur funkar det tex med alla verktyg dom vill ju jag ha medans sambon vill väl ha sina hästgrejer.
Ingår dom saker i bohaget?
Eller blir det så att hon ska ha hälften av verktygen och jag ska ha hälften av hennes hästgrejer?
Antar att det bästa är och komma överens men om det inte går, hur ser det ut rent lagligt?
Hoppas ni förstår hur jag menar
Tack på förhand.
 
Det är väl hälften av värdet - inte nödvändigtvis hälften av sakerna. Om verktyg och hästgrejor är värt ungefär lika mycket så kan ni väl dela som du vill.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Är det en bodelning enligt äktenskapsbalken eller sambolagen? För reglerna skiljer sig åt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi är bara sambos, så hon kan om hon vill jävlas ta hälften av verktygen?
Nu hoppas jag att vi kan komma överens ändå men man vet aldrig.
 
T turbonova skrev:
Vi är bara sambos, så hon kan om hon vill jävlas ta hälften av verktygen?
Nu hoppas jag att vi kan komma överens ändå men man vet aldrig.
Nej, det är värdet som fördelas inte själva sakerna. Den sambo som anses ha bäst behov av en egendom har rätt att få den, men detta sker på avräkning av lotten. Är det så att ena parten får egendom mer värt än vad den andra får ska den senare få ersättning i pengar i stället.

Men är ni sambo är det endast bohag som ”förvärvats för gemensam användning” som ingår i bodelningen. Övrigt tillhör den som förvärvat egendomen. Så om det är att hon gillar att rida och du meka med bilar så har mest troligen hästgrejerna och verktygen inte förvärvats för gemensam användning och ingår inte i bodelningen. Är det så att ni har hästar tillsammans och verktygen är för att fixa på den egna gården så ingår de i bodelningen. En förutsättning är också att egendomen är förvärvad under tiden samboförhållandet varit, det man tog med sig in i samboförhållandet är respektive parts egendom och ska inte räknas med.

Givetvis finns det sedan undantag men då behövs det nog mer detaljer från dig, som kanske inte är så kul att lämna ut på ett publikt forum.

Men självklart är det bästa att kunna komma överens gemensamt. Är man inte väldigt rikt eller det är en väldigt stor obalans i vad man har rätt till, kommer bara båda parter förlora ekonomiskt på de juridiska kostnaderna som uppstår.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Ok visst har verktyg används till huset men inte allt, och jag har ju visseligen använt hästgrejer också.
Men som sagt det bästa är ju ändå att komma överens oss imellan.
Tack för svaren
 
Det är nog själva huvudsyftet vid inköpet man ska titta på. Att man sedan i ett samboförhållande "lånar" saker sinsemellan eller använder den där hammaren man redan har för att spika upp de nya listerna i vardagsrummet får nog anses som normalt.

Men samtidigt blir det nog klart för de flesta att ska det för varje enskilt verktyg eller hästgrej utredas själva syftet för inköpet blir det väldigt tidskrävande (och därmed kostsamt). Och ska man betala två jurister (en för vardera part) som vardera kostar säg mellan 1000-2000 kr/timme en halvtimme för att de ska komma fram till om en hammare är inköpt för gemensam användning så blir det billigare att slänga hammaren och båda köper en ny egen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja verktygen är ju huvudsakligen inköpta för att meka med bilar.
 
P
Det finns gratis rådgivning på nätet. Huvudregeln är ju att endast det som används och inköpts för gemensamt bruk ingår i bodelningen allt annat äger den som köpt prylen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Har varit i den där situationen och det blev rätt infekterat. som tur var hade vi gemensamma vänner som kunde hjälpa till att försöka dela på sakerna på ett sätt där det inte blev strid om allt utan viljan att slippa skämmas inför vännerna gjorde att det blev mindre tjafs och mer konstruktiva förslag. men det krävs förstås att det är bra vänner till båda som inte tar nåt parti utan som försöker hjälpa till med bra rätt och rättvist tänk. Och att det är mindre lockande att kasta skit på varandra utan blir mer sak för sak som ska lösas. klassisk kohandel på saker där det är anskaffat gemensamt Eller är anskaffat för gemensamma pengar beroende på hur man haft ekonomin ordnad under förhållandet.. Saker folk hade med sig in i förhållandet bör då såklart redan vara solklart vems som är vems.

När man plöjt igenom det enkla solklara och där man bryr sig om olika saker och kan ta varsin grej i byte mot den andra ..
Då blir det ju ofta dags för svårare grejer och ibland finns det grejer som varit jäkla dyra i inköp men ska man sälja dom så får man ju bara kaffepengar..
Och det är lätt att börja tjafsa värden om grejer.. ärligaste är att lägga alla dom sakerna på en lista och börja kolla vad liknande grejer kostar på nätet för att kunna sätta värden där det är slut på kohandeln och byteshandel.
Men försöka avhandla stora grupper med grejer är nog ett tips.. låter som hon kan ta hästgrejerna så kan du ta mecka grejerna och blir det snett släng in nåt extra åt den som hamnar efter ,
rådet är att försöka göra det så rättvist som möjligt utan att småaktigt börja räkna varje krona för då blir det bara oändligt jobbigt och långdraget.
 
Verktyg och hästgrejer är inte bohag. Bostad och bohag köpt för gemensamt bruk delas lika. Allt annat (bilar, hästar, deras tillbehör, båtar, sommarstugor etc) ägs av den som köpt/fått det även om det är köpt för gemensamt bruk. Även vad som är bohag kan diskuteras, tex dyrare stereoprylar anses oftast inte ingå i sambolagen.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Hon sa faktiskt att jag kunde ta garage grejerna och hon tar hästsakerna så jag tror vi är överens där iaf, just nu!
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
Se till få det skriftlig. SMS eller Epost eller dylikt. Muntligt i sin ära men bevis...
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Jo jag har faktiskt skrivit ihop ett papper hon ska få skriva på eller ett sms. Tänker inte chansa med henne.
 
T turbonova skrev:
Jo jag har faktiskt skrivit ihop ett papper hon ska få skriva på eller ett sms. Tänker inte chansa med henne.
Om det nu inte blir ett av båda underskrivet papper så välj gärna mejl om vad ni kommit överens om, tydlig avsändare och mottagare och väldigt lätt att skicka vidare till advokat om behov skulle uppstå.
 
  • Gilla
Coolman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.