Hej!
Har börjat fundera på att bygga hus. Då i nyckelfärdig form hos någon större husleverantör.
Skulle gärna önska era tankar kring de stora kostnader som hänger ihop med det.

Har ännu endast lyckats få till ett möte med en husleverantör. Utan tomt verkar man inte vara något hett villebråd, fullt förståeligt..
Hur som helst, jag fick lite generella kostnader utöver huskostnad/byggkostnad/tomt jag gärna skulle få er feedback på.

Huskostnad: 2.000tkr
Byggkostnad (nyckelfärdigt): 2.000tkr
Tomt: 1.000tkr-2.000tkr. Lantligt i Södermanland


Markarbete: 300tkr (genomsnitt, beror ju såklart på tomt).
Anslutning VA: 250tkr. (Nu är jag naiv, men varför så dyrt för att få ansluta till något som är framdraget till tomtgränsen?)
Anslutning el: 50tkr.
Bygglov med karta, utstakning osv: 50tkr
Pantbrev: 2% på lån.
Lagfart: 30-40tkr. (Räknas det endast på tomtvärdet?)

Förstår att det tillkommer mycket andra kostnader under ~25tkr, men har jag fått med det största?
Tackar på förhand för svar!
 
Ser rimligt ut. Sen kommer det mer saker som man kanske vill budgetera för, eller inte.
Jag tänker altan/trädäck, gräsmatta, stenläggning för uppfart osv. Det är ju saker man kan ta efter hand, så det behöver ju inte vara så stt man räknar med det från början. Men det är RIKTIGT tråkigt att parkera bilen i lera på hösten, eller bara ha en jordhög till trädgård...

får något år sedan kunde man betala lagfart på tomten och sedan bygga på ”entreprenad”. Då kunde man slippa lite av blåsaravgiften. Värt att kolla. Kanske man kan lägga de pengarna på en uppfart eller något istället...
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Ser rimligt ut. Sen kommer det mer saker som man kanske vill budgetera för, eller inte.
Jag tänker altan/trädäck, gräsmatta, stenläggning för uppfart osv. Det är ju saker man kan ta efter hand, så det behöver ju inte vara så stt man räknar med det från början. Men det är RIKTIGT tråkigt att parkera bilen i lera på hösten, eller bara ha en jordhög till trädgård...

får något år sedan kunde man betala lagfart på tomten och sedan bygga på ”entreprenad”. Då kunde man slippa lite av blåsaravgiften. Värt att kolla. Kanske man kan lägga de pengarna på en uppfart eller något istället...
Hej! Tack för tipsen! Ska kolla upp det om lagfart också!

Jag lyckades hitta några andra kalkyler här på forumet också. Just anslutning VA verkar skilja sig åt.
Såg exempel på 150.000sek. Kan det skilja 100.000sek mellan olika kommuner i anslutningsavgift?
I beloppet ingår det kanske grävning/dragning av rör som inte inkluderas i totalentreprenad? Eller varför är det så dyrt?
 
S Sandra_R skrev:
Hej! Tack för tipsen! Ska kolla upp det om lagfart också!

Jag lyckades hitta några andra kalkyler här på forumet också. Just anslutning VA verkar skilja sig åt.
Såg exempel på 150.000sek. Kan det skilja 100.000sek mellan olika kommuner i anslutningsavgift?
I beloppet ingår det kanske grävning/dragning av rör som inte inkluderas i totalentreprenad? Eller varför är det så dyrt?
Ja, det kan skilja väldigt mycket mellan kommuner. Du får själv betala för dragningen från tomtgräns in till huset. Jag la ner tomrör för el och fiber i schaktbotten på infartsvägen jag grävde, två flugor i en smäll liksom.

Jag tycker din kalkyl ser rimlig ut, det som kan sticka iväg är era egna tillval och eventuellt en svårarbetad tomt.

Lagfarten baseras på vad fastigheten (tomten) kostar.
 
Hos oss i vår kommun så var det en fast avgift på vatten och avlopp upp till en viss storlek efter det så en avgift per kvadratmeter så beroende på storlek skilljer det mellan en stor och en liten tomt.
 
Kostnad för att ansluta till vatten och avlopp ska täcka kommunens kostnad för utbyggnad av Va nätet och tidigare och framtida investeringar. Du köper dig in i VA kollegtivet, avgiften är för all framtid. Tänk på att du betalar 250tkr för att renovera ett badrum som du ska ändå göra om 20 år?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
H
S Sandra_R skrev:
Hej! Tack för tipsen! Ska kolla upp det om lagfart också!

Jag lyckades hitta några andra kalkyler här på forumet också. Just anslutning VA verkar skilja sig åt.
Såg exempel på 150.000sek. Kan det skilja 100.000sek mellan olika kommuner i anslutningsavgift?
I beloppet ingår det kanske grävning/dragning av rör som inte inkluderas i totalentreprenad? Eller varför är det så dyrt?
Summorna ser ok ut. El och fiber tillkommer om inte det ingår i anslutningsavgifterna 250.000 Byggvatten och Byggel tillkommer tot. ca 10-15000. Sen blir en del räntekostnader under tiden som banken betalar ut pengar till byggföretaget innan lånen har placerats.
 
Du får nog kolla vad som gäller just där du ska bygga.
Mitt bygglov gick på 25 000kr och elen gick på 35 000kr.
Sen garage ska det också finnas?
Förberedelser med el, vatten dit?
Jag satsade på ett bra klimat skal och solceller på taket så alla kablar döljs och få en snygg installation.
Såna saker är svåra att ändra efter huset är färdigt.
Söderläge med stora fönster??
Många tänker inte på att det blir varmt på sommaren.
Förberedelser för kyla?
 
S Sandra_R skrev:
Hej!
Har börjat fundera på att bygga hus. Då i nyckelfärdig form hos någon större husleverantör.
Skulle gärna önska era tankar kring de stora kostnader som hänger ihop med det.

Har ännu endast lyckats få till ett möte med en husleverantör. Utan tomt verkar man inte vara något hett villebråd, fullt förståeligt..
Hur som helst, jag fick lite generella kostnader utöver huskostnad/byggkostnad/tomt jag gärna skulle få er feedback på.

Huskostnad: 2.000tkr
Byggkostnad (nyckelfärdigt): 2.000tkr
Tomt: 1.000tkr-2.000tkr. Lantligt i Södermanland


Markarbete: 300tkr (genomsnitt, beror ju såklart på tomt).
Anslutning VA: 250tkr. (Nu är jag naiv, men varför så dyrt för att få ansluta till något som är framdraget till tomtgränsen?)
Anslutning el: 50tkr.
Bygglov med karta, utstakning osv: 50tkr
Pantbrev: 2% på lån.
Lagfart: 30-40tkr. (Räknas det endast på tomtvärdet?)

Förstår att det tillkommer mycket andra kostnader under ~25tkr, men har jag fått med det största?
Tackar på förhand för svar!
Räkna grund och markarbete till 20-30 % av huskostnaden. Behövs det pålas blir det definitivt högre spannet.
 
Hemmakatten
Husmodell väljer man EFTER det man köpt en tomt. Hur tomten ser ut, väderstreck, höjdskillnad, tomtstorlek är det som avgör vilket hus man uppför.
 
  • Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
Tack alla för svaren! Är tydligare nu vad man bör tänka på!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Husmodell väljer man EFTER det man köpt en tomt. Hur tomten ser ut, väderstreck, höjdskillnad, tomtstorlek är det som avgör vilket hus man uppför.
Tror du råkade svara i fel tråd? Men tack ändå :)
 
I mitt fall så drar kostnaderna för markarbete iväg långt ifrån ursprunglig kalkyl. Bergvärmeborrning på det och jag får i princip tre delar i hus, entreprenad & markarbete som närmar sig varandra storleksmässigt.
 
Hemmakatten
S Sandra_R skrev:
Tror du råkade svara i fel tråd? Men tack ändå :)
Svarade inte alls i fel tråd.
Alla dessa kostnader du vill ha rwda på redan nu innan du ens har en tomt, går helt enkelt inte att redovisa.

Som exempel vår tomt; där betalade vi 1,2 miljoner för mark- och grundarbeten, år 2006!! Visst det var inte en pytteliten standardvillatomt. Men hur vet ni hur er kommande tomt ser ut?

Hos oss blev det bäst, och det som vi fick bygglov på, ett långsmalt enplanshus. På er kommande tomt, kanske en 400 kvm avstyckad tomt i ett villaområde, kräver ett tvåplanshus för att det ska bli lite yta. Eller att ni måste spränga bort en bergknalle för att få plats med huset. Eller att ni måste bygga ett vinjelhus för att få plats på tomten, eller ett suteränghus.

Alla de här frågorna och svaren kostar olika mycket.

Därför var mitt svar att det inte är möjligt att göra en kostnadskalkyl innan ni har en tomt.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Svarade inte alls i fel tråd.
Alla dessa kostnader du vill ha rwda på redan nu innan du ens har en tomt, går helt enkelt inte att redovisa.

Som exempel vår tomt; där betalade vi 1,2 miljoner för mark- och grundarbeten, år 2006!! Visst det var inte en pytteliten standardvillatomt. Men hur vet ni hur er kommande tomt ser ut?

Hos oss blev det bäst, och det som vi fick bygglov på, ett långsmalt enplanshus. På er kommande tomt, kanske en 400 kvm avstyckad tomt i ett villaområde, kräver ett tvåplanshus för att det ska bli lite yta. Eller att ni måste spränga bort en bergknalle för att få plats med huset. Eller att ni måste bygga ett vinjelhus för att få plats på tomten, eller ett suteränghus.

Alla de här frågorna och svaren kostar olika mycket.

Därför var mitt svar att det inte är möjligt att göra en kostnadskalkyl innan ni har en tomt.
Syftet med tråden är att få en bättre förståelse kring större kostnader exkl. hus/byggkostnad/tomt som dyker upp under hela byggprocessen.
En övergripande förståelse för dessa kostnader ger även en bättre bild av vad man kan lägga på tomten.

På den frågan skriver du att man väljer husmodell efter att man köpt en tomt. Ja?

Jag förstår att markarbete beror på vilken tomt man väljer, vilket jag skriver i mitt första inlägg.

Jag tycker jag fick många bra svar här av andra som hjälper mig vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.