Om inte, vad kan man kalla stilen? Det är byggt -39.

Tvåvåningshus byggt 1939 med vit staket framför och en väg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ett sönderrenoverat funkishus. Hoppas det ser bättre ut på insidan.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Det går tyvärr inte att koka ner den där estetiken till en enskild stil. Det är ett virrvarr av karaktäristika som kanske bäst kan sammanfattas som "svensk osmaklighet".
 
  • Gilla
cotillion och 4 till
  • Laddar…
Kan mycket väl finnas för detta fin men sunkig och förstörd puts under det där dekorteglet.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Kan mycket väl finnas för detta fin men sunkig och förstörd puts under det där dekorteglet.
Det vore ju en dröm att kunna rädda den där putsen i så fall... men det får bli många sparade kronor senare...
 
Det är en sorts folklig funkis som var mycket vanlig på 30- och 40-talen. Jag kan tänka mig att det är ett kataloghus, kanske från Svenska Trähus i Tranås? Plankstomme som ursprungligen är putsad på utsidan (reveterad). Jag är rätt säker på att putsen sitter kvar. Sällsynt okänslig tillbyggnad. Den går dock att förvandla utan allt för mycket arbete.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är en sorts folklig funkis som var mycket vanlig på 30- och 40-talen. Jag kan tänka mig att det är ett kataloghus, kanske från Svenska Trähus i Tranås? Plankstomme som ursprungligen är putsad på utsidan (reveterad). Jag är rätt säker på att putsen sitter kvar. Sällsynt okänslig tillbyggnad. Den går dock att förvandla utan allt för mycket arbete.
Tar gärna emot alla tips och förslag du har!
 
30-talsfunkis som är renoverad på 70-talet, garaget tillbyggt, mörkbruna vindskivor, plåt på skorsten och troligen fasadtegel och svarta betongpannor redan då, sedan ett varv till runt 2000 med panoramavippfönster och svartmålad sockel. Från början rappad fasad, någonstans mellan grå och ljust gul i färgen, rött tegel (tegel, inte betong) på taket och "kopplade" fönster, tvåluft med dubbla rutor. Ljust bruna eller mellangröna fönster och vindskivor, brun eller grå stänkputsad sockel.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
30-talsfunkis som är renoverad på 70-talet, garaget tillbyggt, mörkbruna vindskivor, plåt på skorsten och troligen fasadtegel och svarta betongpannor redan då, sedan ett varv till runt 2000 med panoramavippfönster och svartmålad sockel. Från början rappad fasad, någonstans mellan grå och ljust gul i färgen, rött tegel (tegel, inte betong) på taket och "kopplade" fönster, tvåluft med dubbla rutor. Ljust bruna eller mellangröna fönster och vindskivor, brun eller grå stänkputsad sockel.
Kul, tack för det tydliga svaret. Vore väldigt kul att ha som mål att fixa huset så att det kommer så nära originalhuset som möjligt, utseendemässigt!
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Garaget är lätt att fxa. Ta bort all fasadpanel och foder mm. Gör sedan en slät putsimiterande fasad av träpanel som sätts kant i kant. Måla den i en färg som matchar husets blivande. För säkerhets skull så använd bra virke typ norrländsk gran. Överväg att fräsa upp spår för lösa fjädrar i panelbrädornas sidor. Fjädrarna gör du lätt av 7 mm plywood. Takfoten måste tas bort så att där bara återstår en liten decimeterhög kant överst och som är nästan i liv med fasaden. Inga fönsterfoder, bara smyglister mot karmarna om det behövs för täthetens skull.

Jag kan inte avläsa vad för sorts fasadmaterial huset har. Det påminner om spiktegel. Kan också vara 1/4-sten som är murad. Bör synas längst ner.
 
  • Gilla
BertG
  • Laddar…
E Ensyltburk skrev:
Det vore ju en dröm att kunna rädda den där putsen i så fall... men det får bli många sparade kronor senare...
jag skulle låta bli att riva eller ändra fasaden så länge funktionen är ok . Tillbyggnaden skulle jag maskera med växter typ ett par buskar eller något klätterväxt för att slippa se den :).
 
Det är inte säkert att huset varit putsat från början, Hus med detta formspråket byggdes på 1930-talet också med träpanel, antingen stående eller liggande, ganska smala panelbrädor. Här ett exempel från en grupp av c:a 40 hus från 1935.
Observera att fönstrens placering är osymmetrisk, något som är typiskt för funktionalismen.
1930-tals hus med träpanel och osymmetrisk fönsterplacering, typisk för funktionalism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.