Håller på att planera för nybyggnation av villa till mig och mina barn.
Har precis fått ett första utkast på min planlösning, redan ändrat en del på skissen men tänkte höra om här är någon som har ytterligare tankar och idéer?
 
  • Första utkastet på en planlösning för en villa med markerade rum och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser jag rätt på bilden om du förstorar barnrummen till vänster_ 1 m extra? det tror jag är bra då de känns väldigt små. när jag sen kollar på badrummet bredvid dem, så känns det onödigt stort. hade nog försökt minska badrummet för att få ännu mer m2 för sovrummen.

hur är tanken med teknikrummet? vad ska du ha där och vill du verkligen ha det på utsidan? är det något som kommer väsnas där vill du nog kolla på hur väggen mot sovrummer är isolerad.

sen det mindre kontoret, blir det dubbel dörr in dit, genom klädkammaren? kanske skulle vara bättre med bara skjutdörrar där mot hallen till istf en klk man går in i som ser väldigt smal ut.

sen så är det svårt att säga något om fönster etc utan at veta hur det ser ut utanför.
 
Stämmer bra, flyttat ut hela väggen där.

Tanken är att trycka ihop badrummet lite för att få in trappan så den inte sticker ut i rummet.

Teknikrummet är bara tänkt för att ha elcentral och värmepump i, så inte mer tankar med det än så.

nä, kontor/sov är flyttat in i barnrummet, för att hallen ska bli bredare, så där kommer vara typ Lumi garderob innanför ytterdörren och bara vanlig ingång till rummet.
 
G Grahn85 skrev:
Håller på att planera för nybyggnation av villa till mig och mina barn.
Har precis fått ett första utkast på min planlösning, redan ändrat en del på skissen men tänkte höra om här är någon som har ytterligare tankar och idéer?
Ett tips är att skippa 45° väggen i hallen. Risken med planen som den redan var är lite väl komplicerad rumslighet i hall, trapp, korridordelen. Är många förskjutningar och snedväggen förvärrar saken och gör det ännu mer oformligt.

Att trappan sticker ut lite kan vara fint och annonserar den ofta på ett bra sätt. Beror dock på detaljeringen av trappa och handledare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu ska vi se om jag lyckas få ner alla tankar.

1. Jag hade inte förlängt huset, dyra kvm som går att få till på annat vis.

2. Dörren från kontor hade jag haft ut i korridoren.

3. Hade snott lite på djupet av stora sovrummet så att klk kan breddas. Hade för övrigt gjort detta till wc/d istället. Och tagit bort snedväggen.

4. Badrum 2 (mellan sov och kök) hade jag gjort till tvättstuga.

5. Hade snott utrymme från tvättstugan till en full garderobsvägg i stora sovrummet. Det kommer generera mer förvaring än klk)

6. I köket hade jag faktiskt skippat halvön och gjort en fristående köksö då utrymmet finns till det.

7. Hade gjort stora badrummet mindre. Det går lätt att sno 60cm till förmån för de mindre sovrummen. Det övre sovrummet kan då bli helt rektangulärt. Sovrummet lär hamna på ca 10 kvm vilket får anses vara helt ok.

8. Teknikrummet är en god tanke men med en bredd på endast 1.2 så kommer du reta ihjäl dig på det. Det är på tok för smalt. Skulle egentligen behöva ha den dubbla bredden för att verkligen gå att nyttja. Så jag hade struntat i det och använt det utrymmet till sovrummen också, som då blir ytterligare lite större än 10kvm. Även kontoret hade kunnat göras större om man drog ut väggen där istället för att ha den snedställd (tänker på väggen vid teknikrummet)

Trappans placering tycker jag är bra. Likaså tanken med garderobsvägg i entrén.

Så grunden är bra, men med lite trixande kan den bli riktigt bra (y)

Snabbt skissat
Handritad skiss av en husplan med betecknade rum och möblering, innehåller anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag gjorde så här åt någon annan på byggahus. Kanske du också ser något.
Svartvit skiss av ett bottenplan för hus med måttangivelser och markering av olika rum som kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nu ska vi se om jag lyckas få ner alla tankar.

1. Jag hade inte förlängt huset, dyra kvm som går att få till på annat vis.

2. Dörren från kontor hade jag haft ut i korridoren.

3. Hade snott lite på djupet av stora sovrummet så att klk kan breddas. Hade för övrigt gjort detta till wc/d istället. Och tagit bort snedväggen.

4. Badrum 2 (mellan sov och kök) hade jag gjort till tvättstuga.

5. Hade snott utrymme från tvättstugan till en full garderobsvägg i stora sovrummet. Det kommer generera mer förvaring än klk)

6. I köket hade jag faktiskt skippat halvön och gjort en fristående köksö då utrymmet finns till det.

7. Hade gjort stora badrummet mindre. Det går lätt att sno 60cm till förmån för de mindre sovrummen. Det övre sovrummet kan då bli helt rektangulärt. Sovrummet lär hamna på ca 10 kvm vilket får anses vara helt ok.

8. Teknikrummet är en god tanke men med en bredd på endast 1.2 så kommer du reta ihjäl dig på det. Det är på tok för smalt. Skulle egentligen behöva ha den dubbla bredden för att verkligen gå att nyttja. Så jag hade struntat i det och använt det utrymmet till sovrummen också, som då blir ytterligare lite större än 10kvm. Även kontoret hade kunnat göras större om man drog ut väggen där istället för att ha den snedställd (tänker på väggen vid teknikrummet)

Trappans placering tycker jag är bra. Likaså tanken med garderobsvägg i entrén.

Så grunden är bra, men med lite trixande kan den bli riktigt bra (y)

Snabbt skissat
[bild]
alltid svårt hur man prioriterar. håller med om att det är bra med tvättstuga separat. pratar vi endast värmepump och liknande så bor de då tillsammans, men jag tror inte att man ska ha bara ett badrum i ett hus med 3-4 sovrum. dock tycker jag nog att ett badrum kan lugnt vara 2 x 2 meter med 1 dusch.
toalett är inte dumt att ha separat annars som ett mellanting. dvs, 1 i badrum plus endast 1 toa någonstans.

ska trappan vara öppen eller ska du bygga igen under_ det är utrymme som kan användas väl det med.
 
P Peter_Bromma skrev:
alltid svårt hur man prioriterar. håller med om att det är bra med tvättstuga separat. pratar vi endast värmepump och liknande så bor de då tillsammans, men jag tror inte att man ska ha bara ett badrum i ett hus med 3-4 sovrum. dock tycker jag nog att ett badrum kan lugnt vara 2 x 2 meter med 1 dusch.
toalett är inte dumt att ha separat annars som ett mellanting. dvs, 1 i badrum plus endast 1 toa någonstans.

ska trappan vara öppen eller ska du bygga igen under_ det är utrymme som kan användas väl det med.
Nu tänkte jag iofs ett badrum (det större med badkar + dusch) samt en wc/dusch (är inritat på min "skiss" där klk var tidigare)

Sen finns det ju en trappa upp, är tanken att det ska inredas ovanvåning sedan? Om ja så kan man alltid göra ett badrum där uppe sedan och då kanske 3 badrum är overkill
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nu tänkte jag iofs ett badrum (det större med badkar + dusch) samt en wc/dusch (är inritat på min "skiss" där klk var tidigare)

Sen finns det ju en trappa upp, är tanken att det ska inredas ovanvåning sedan? Om ja så kan man alltid göra ett badrum där uppe sedan och då kanske 3 badrum är overkill
ah, den missade jag. ser bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.