Trycket på värmesystemet är 4 bar. Jag öppnar övertrycksventilen så att trycket sänks till 1,5 bar. Men efter någon timme är trycket uppe i 4 bar igen. Gjort detta ett flertal gånger.
Vad göra åt detta?
 
Vad har du för säkerhetsventil som inte löser ut när trycket överstiger 1.5 bar som är en vanlig säkerhetsventil på värmesystemen. Kolla om påfyllningsventilen läker igenom eller om om du har det att vv beredaren i pannan har gått hål på och fyller värmesystemet den vägen
 
Hej!
Vad är det för värmesystem?

Öppen/läckande påfyllningskran från tappvattenledning?

Löser inte övertrycksventilen själv? Vad är den anpassad för?
 
Jag har en Fjärrvärmecentral för villa Danfoss ECL 110.
Jag kan ochså nämna att det droppar kontinuerligt från röret till golvbrunnen
 
Äldre värmesystem max 1,5 bar och nyare system max 2,5 bar. Mer än så får det inte vara. I varmvattenberedaren eller motsvarande kan det vara upp till 9 bar då säkerhetsventilen öppnar. Kolla som sagt så påfyllningsventilen för värmesystemet är tät både utåt och inåt.
 
3 möjliga problem och 2 av dem troliga.

Läckande påfyllningskran
Trasig blåsa i exp.kärl

Läckande vvx, ej troligt.
 
A Alf Rosenquist skrev:
Jag har en Fjärrvärmecentral för villa Danfoss ECL 110.
Jag kan ochså nämna att det droppar kontinuerligt från röret till golvbrunnen
Innanför vredet på kranen sitter en lekande mutter, 13 mm. ska denna vara helt spänd ?
 
B
Skulle tippa på att din värmeväxlare läcker.

Men prova att stänga huvudventilerna på primärsidan (fjärrvärmesidan) en stund och se om trycket slutar att öka i ditt system.
 
Nu har jag bytat kulventilen för påfyllning av vatten till systemet. Mycket bök (trångt).
Men lön för mödan fick jag då det visade sig att den gamle inte håll tätt. Nu står visaren stilla på 1,5 bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.