Hej, vi ska bygga ett 30kvm attefallshus med loft. Vörmme tänker vi använda vattenburen golvvärme. Bottenvåningen har ett badrum på 5kvm, ett arbetsrum på 4kvm och vardagsrum med kök på 20kvm. Grunden är gjuten betong. Tror ni att en sån el panna är tillräcklig för 30kvm? https://www.vvsbutiken.nu/product.html/thermotech-elpanna-2-kw-komplett

Eller har ni bättre förslag på vattenburen golvvärme? Att gräva rör från det stora huset som har bergvärme är inte optimalt. Både värmeförlust och kostnader avskräckande.
 
Ja 2 kW ska räcka om huset byggs med dagens standard och krav på isolering.
 
Jag hade lagt elektrisk golvvärme i badrummet och en luft/luftvärmepump till att värma resten. Driftskostnaden för vattenburen golvvärme med elpatron är inte försvarbar.
 
Hej!
Hur långt 2kW räcker beror ju på var i landet huset finns.. Stor skillnad på södra Skåne och Norrland.
Fullt uppvärmt året runt?

Varför ta omvägen via vattenburen golvvärme istället för elektrisk?
 
J Jan_G skrev:
Jag hade lagt elektrisk golvvärme i badrummet och en luft/luftvärmepump till att värma resten. Driftskostnaden för vattenburen golvvärme med elpatron är inte försvarbar.
Luft/luftvärmepump är det enklaste lösningen. Men det låter en del både inomhus och utomhus. Vattenburen är något dyrare i drift och installation, men skönast värme i huset. Min dotter kommer att bo där och hon har astma.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Hur långt 2kW räcker beror ju på var i landet huset finns.. Stor skillnad på södra Skåne och Norrland.
Fullt uppvärmt året runt?

Varför ta omvägen via vattenburen golvvärme istället för elektrisk?
Huset ligger i södra Stockholm. Uppvärm bara under de kalla månader. Med tanke på boyta är bara 25kvm, så el kostnader inte så avskräckande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.