Vi köpte ett hus 2018 som är byggt -79.
Typiskt 1½ plans villa med krypgrund och undrar nu hur vanligt det är med lukt i hus. Är det någon som har haft lukt men blivit av med det? Är det värt att ta in en firma som kan huslukter?
Vi hade en besiktningsman (pga annat ärende) hos oss förra året men han påpekade ingen lukt.

Blir galen på denna lukt! Upplever den mest på nedervåningen. Har så svårt att beskriva den också.
Vi har inte hittat mögel eller likande varken på vind eller i krypgrund.
 
M mmasl skrev:
Vi köpte ett hus 2018 som är byggt -79.
Typiskt 1½ plans villa med krypgrund och undrar nu hur vanligt det är med lukt i hus. Är det någon som har haft lukt men blivit av med det? Är det värt att ta in en firma som kan huslukter?
Vi hade en besiktningsman (pga annat ärende) hos oss förra året men han påpekade ingen lukt.

Blir galen på denna lukt! Upplever den mest på nedervåningen. Har så svårt att beskriva den också.
Vi har inte hittat mögel eller likande varken på vind eller i krypgrund.
Det kan ju vara nästan vad som helst.
Du måste beskriva mer.
Det jag har varit med om flera gånger är en råtta som dött på väldigt olämpligt ställe som ställer till det.
i ett hus var det i en vägg till sovrummet.
Först hade vi hört det typiska "möss krafset" i väggen men inte tänkt mer på det. Sen började det lukta.
och då var det mest vid en inbyggd garderob.
Ut med alla kläder och tvätta dem.
Men vi hittade inte nått i garderoben som skulle kunna orsaka lukten.
Sen av nån anledning så tyckte vi att det där krafset var ju borta ... .. hmmm var inte det nånstans vid gardeoben? ... 1/2 år senare renoverade vi lite och var av andra anledningar tvunga att få ut garderoben ... då såg vi råttliket och förstog hur det förhöll sig :(

Hos en släkting till mig hade de satt ut en råttfälla uppe på kylskåpet och sen ställt nått framför och glömt bort råttfällan. Fyfan! En mus hade åkt dit i råttfällan och ruttnade uppe på kylskåpet. Det luktade nått vidrigt i hela det köket!
 
Det är inte död mus doft. För det luktar mer åt det ruttna hållet. Vi bodde på landet förr och där kände vi av den doften flera gånger. En gång fick vi bryta upp städskåpsgolvet för att komma åt en som dött där inne. Hur sjutton den kom dit vet jag inte

Detta är mer källar- och vindsdoft typ. Vi trodde att det var kork och platsmattan i köket som luktade ner hela huset men den är borta sen ett halv år och det luktar fortfarande tyvärr..
 
BirgitS
Ni får gå runt och stoppa in näsan överallt för att kolla om det luktar lite mer i någon hörn, längs någon golvlist, i någon takvinkel, vägguttag osv.
 
M mmasl skrev:
Det är inte död mus doft. För det luktar mer åt det ruttna hållet. Vi bodde på landet förr och där kände vi av den doften flera gånger. En gång fick vi bryta upp städskåpsgolvet för att komma åt en som dött där inne. Hur sjutton den kom dit vet jag inte

Detta är mer källar- och vindsdoft typ. Vi trodde att det var kork och platsmattan i köket som luktade ner hela huset men den är borta sen ett halv år och det luktar fortfarande tyvärr..
Har alldeles nyss hivat ut både oljecistern och oljepanna.
I det pannrummen luktade det diesel/olja ganska bra.
Tvättade hela rummet (golv väggar tak) med såpa för att få bort skit för att sen kunna måla vitt.
( det var en extremt dålig blandning av 60/70tals mörkgrön & mörkgult )
Ingen skillnad på tvättningen.
Målade = diesel/olje lukten försvann, kvar var betong lukt.
Gjorde en yta för veden som jag har till öppna spisen, och nu luktar det bara underbar ved där.

Ibland känns det som om "gammal" lukt sitter kvar oavsett vad man gör till dess man tar och ersätter den med något annat.

Men om ni är säkra på att det bara är lukt som ska bort så borde en av alla dessa ozon-maskiner som görs reklam om troligen kunna hjälpa. Ozon plockar bort lukt väldigt bra om jag förstått det rätt.
 
Vi kan inte hitta något avvikande som skulle kunna lukta. Men har på senare tid börjat fundera om det skulle kunna vara ventilationen som drar upp lukt från krypgrunden..
Vi har testat med ozon men har inte gett någon större effekt tycker jag. Medans andra i hushållet tycker att det har hjälpt en del. Problemet är att man inte ska vistas i huset under tiden ozonen går och några timmar efteråt.
 
Har ni varit ner och känt hur det luktar i krypgrunden?
 
Ja men väl där nere så luktar det ingenting vad vi känner. Vi kan inte se någon tendens till fukt heller. Varken på virket eller på sanden på marken.
Har nu funderat på att köpa en handduk och klippa isär och lägga i varje rum och sen ner lägga varje bit i varsin påse och sen gå ut och lukta i varje påse för att försöka att lokalisera lukten..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M mmasl skrev:
Ja men väl där nere så luktar det ingenting vad vi känner. Vi kan inte se någon tendens till fukt heller. Varken på virket eller på sanden på marken.
Har nu funderat på att köpa en handduk och klippa isär och lägga i varje rum och sen ner lägga varje bit i varsin påse och sen gå ut och lukta i varje påse för att försöka att lokalisera lukten..
Okay. Ja lukter kan vara rätt så lurigt. Det sitter inte tryckimpregnerat någonstans i konstruktionen? Är den fuktpåverkad kan den avge lukt som näsan är väldigt känslig för.
 
Handduk är ett bra initiativ. Tvärdrag i respektive rum, lite svårt nu denna årstid dock. Fukt som förstört trä kring fönster….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.