Hallåjsan! En dum fråga.

Ett solcellsbatteri på 10kWh kostar ca 50,000kr. Om jag kommer ihåg skolfysiken rätt så är W=V*A, och i sverige har vi 230V, så det blir 10,000/230=43Ah för ca 50,000kr.

Ett bilbatteri på 50Ah får man för ca 800 kr, men då är det ett blybatteri. Motsvarande lithiumbatterier kostar från kanske 1,500kr. Då behöver man en sån strömomvandlare som man har i husvagnar för att göra 12V DC till 230V AC.

Jag gissar att den stora prisskillnaden beror på hur många A man kan kräma ur batterierna: även om dom kan lagra lika mycket så tar det längre tid att tömma bilbatterierna än de solcellsbatterierna. Kan man fixa detta genom att parallelkopplar 20st 12V bilbatterier på 40Ah, till att bli 1st 20*12=240V batteri om 40*20=800 Ah. I så fall kostar det bara 16tkr om man har blybatterier, eller ca 30tkr med lithiumbatterier. Dvs drygt halva kostanden från solcellsbatterierna. Jag fattar ju att det inte är så enkelt i verkligheten - då skulle ju alla göra det idag - men jag förstår inte varför ;).

Det jag är ute efter är att i ett hus med om solceller lagra ström i ett batteri, och sen använda den strömmen på natten när solen inte lyser. Har man ett batteri - kan jag få det att jobba för 12V i 50Ah, och sedan bara behöva köpa 230-12=218V från nätet under tiden. Jag vill inte göra något offgrid, utan vill endast "späda ut" solcellsanvändningen under lite längre tider på dygnet...
 
Enklast är väl bara att skippa batterierna, koppla dina solceller direkt till en elpatron i en stor acktank. Använd värmen i den till värme/varmvatten.
 
Bilbatteriet på 50Ah är vid spänningen 12 Volt. P = I x U. 50 Ah x 12 V= 600 V A h = 600 Wh= 0,6 kWh.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nja... till att börja med så har vi 400v 3 fas...
10kwh är ändå fortfarande samma energimängd.
Men om vi ändå räknar på 230v och 50ah så behöver du köpa ca 20st 12v batteri... sen får du dubbla det för bly inte klarar av att laddas ur mer än max 50% om du tänkte använda dem mer än 6månader.. Så närmare 40st såna batteri
 
  • Gilla
RepJonas
  • Laddar…
Tycker inte det låter så konstigt. Om du själv har räknat ut att ett litiumbatteri som du sätter ihop själv kostar 30,000:-, så för de extra 20,000:- får du en färdig produkt. Några kronor kostar nog även materialet för att koppla ihop batterierna. Sannolikt är den bättre förpackad än du skulle gjort själv. Kanske även något mer i interfaceväg?

Men kom ihåg, priset du betalar är inte vad varan kostar att producera, det är vad den kan säljas för.
 
tommib
I InsidersUnited skrev:
Enklast är väl bara att skippa batterierna, koppla dina solceller direkt till en elpatron i en stor acktank. Använd värmen i den till värme/varmvatten.
Det är rena dumheter. Ska man producera varmvatten kan man hellre ha solvärmefångare.

C Carina123 skrev:
Kan man fixa detta genom att parallelkopplar 20st 12V bilbatterier på 40Ah, till att bli 1st 20*12=240V batteri om 40*20=800 Ah
Nej. Av flera skäl. Du kan inte addera kapaciteterna på det sättet. Om du seriekopplar 20 st batterier så får du ett batteri med 240 V men fortfarande bara 40 Ah. Om du istället parallellkopplar dem får du 800 Ah men bara 12 V.

För att det ska vara enklare att förstå är det kanske bättre att tänka energi i form av wattimmar på det sättet som Arnodt räknar. På det får du lägga till det faktum att du inte kan dra ur ett blybatteri till mer än hälften utan att skada det och att du har förluster i invertern som inte är obetydliga. Startbatterier för bilar är också olämpliga för långvariga energiuttag, de är gjorda för korta.
 
  • Gilla
Lasnis och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är rena dumheter. Ska man producera varmvatten kan man hellre ha solvärmefångare.
TS har redan solceller, så mitt förslag är nog fortfarande det enklaste(y)

Red: Eller jag rättar mig själv, det enklaste är att stoppa in överskottsel i det giganstiska batteriet som det gemensamma elnätet utgör. Sedan ta tillbaka det vid valfritt tillfälle.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
B
Glöm batterier. Det är inte lönsamt överhuvudtaget jämfört med att ladda in och ladda ur från elnätet. Vettigare att köpa fler solceller istället.
 
tommib
Om det redan finns solceller så är det absolut bästa att sälja tillbaka till elnätet. Om man verkligen inte vill det och har typ en pool kan man dumpa värmen där men funderar man på att köpa en elpatron och en acctank för att kunna lagra energin så är man fel ute i mitt tycke.
 
Carina,
du behöver 10.000W/12V= 834A minimum
Köper du AMF batterier på Biltema kostar de ung 1.500:- för 77A, och du behöver minst 11st.

Blir inte billigare.
 
Ska man ha blybatterier ska de vara av djupurladdningstyp. Startbatterier för bil är direkt olämpligt för plånboken. Sådana batterier är runt dubbelt så dyra som startbatterier om man vill ha kvalitet. Blybatterier vill dessutom vara konstant fulladdade för maximal livslängd. Står de delvis urladdade en längre tid går livslängden ner drastiskt. Det är inget problem i en bil då den lilla mängden energi som starten drog snabbt laddas tillbaka såvida man inte kör 300m till ICA Maxi. Dessutom som nämnts ovan så kan man sällan nyttja mer än 50% av kapaciteten. för att rymma 14kWh användbar energi och om man satsar på ett 48V system behövs batterier på närmare 600Ah. Tar vi exemplet 12V 50Ah behövs 48 batterier.

Idag är LFP-celler populärast (litiumjärnfosfat). De har lång livslängd om man inte plågar dem, typiskt mer än 3000 cykler eller minst 10 år. De bryr sig inte om de är delvis urladdade och uppåt 90% av kapaciteten kan utnyttjas för lång livslängd. De är fortfarande ganska dyra dock. Hembyggarnas favorit är 16 celler i serie för 48V 280Ah vilket rymmer 14kWh.

I båda fallen behövs elektronik för att styra laddningen noggrant för maximal livslängd.

Det absolut bästa batteriet är själva elnätet. Sälj överskott och köp tillbaka på natten.
 
Redigerat:
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Glöm batterier. Det är inte lönsamt överhuvudtaget jämfört med att ladda in och ladda ur från elnätet. Vettigare att köpa fler solceller istället.
När blir det lönsamt med egna batterier? Vid vilket elpris? Man får väl också av staten ca 50% av kostnaden för batterier om jag fattade rätt?
 
Samma problem för mig, men jag bor i ett tropiskt land där strömförsörjningen inte är tillförlitlig men dyr, så jag behöver därför en batteripack med ett antal parallellkopplade batterier och en inverter så jag kan bli självförsörjande på el.

Elen behövs främst för luftkonditioneringen, men även vanlig hushållsel. Behöver jag något mer än ett gäng solpaneler, en kraftig inverter DC/AC 12V/230V och en batteripack med parallellkopplade bilbatterier?

Att lagra energi i en vattentank så man kan duscha varmt är vanligt här så det är nog den billigaste varmvattenslösningen som även avlastar el-försörjningen. Bilbatterier kan man köpa billigt nya/rekonditionerade, så förhoppningsvis kan jag använda blybatterier i stället för solcellsbatterier.

Strömförbrukningen bör jag kunna få ner till 5-10 kwh. Värmen är 27-35 grader på dagen, 34 ca på natten och solen står i zenith varje dag, men gömmer sig bakom molnen då och då...
 
Redigerat:
tommib
Dina förutsättningar är fundamentalt annorlunda från den ursprungliga frågeställarens. Principiellt så är det någon form av offgridanläggning du ska titta på. Victron har sin Quattroserie som antagligen skulle funka bra och där kan du också mata med externt nät när det finns tillgängligt. De har bra beskrivningar på sin hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.