Om det är ca 70 år sedan elen kom till ön kan det knappast vara några större kulturhistoriska förluster om strömmen försvinner? Jag skulle nästan vilja påstå att om det blir det strömlöst borde ju allt bli lite mer likt ursprunget och därmed öka det kulturhistoriska värdet.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Jag skulle nästan vilja påstå att om det blir det strömlöst borde ju allt bli lite mer likt ursprunget och därmed öka det kulturhistoriska värdet.
Jag tror att invändningen var att den föreslagna solanläggningen skulle förvanska det kulturhistoriska värdet.

Tycker i och för sig att SFV gott kan experimentera med en soldriven off-grid-lösning där på ön så får de se hur bra det funkar och hur mycket det kostar i praktiken.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kunde man lägga en sjökabel för 50 år sedan bor de väl gå nu också....
Förr fanns det en framtidstro och man kunde i det allmännas regi göra investeringar för att det låg ett annat intresse än rent ekonomiskt som grund.
Idag ska allt löna sig, och helst gå att räkna hem redan i nästa månadsrapport :(
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Men är ön nu av stort kulturhistoriskt värde, låt då den vara som den en gång var. Dvs helt utan elström.
 
blackarrow blackarrow skrev:
En ny kabel till ön blir väl lönsam om man samtidigt bygger ett vindkraftverk på ön?
Bra vindläge. Ingen som tänkt på det?

Fyren används väl forfarande för att markera en lokal farled, så lite ström behöver den.


[länk]
Den stora Heidenstamfyren är nedsläckt sedan 2008, det är bara i det östra inloppet som det finns en liten farledsfyr för att underlätta angöring i mörker.
Utan ström blir det svårt att driva vandrarhemmet respektive Kryssarklubbens hamnvärdsverksamhet. Och utan dem riskerar byggnaderna snabbt att förfalla då Statens Fastighetsverk inte alltid prioriterar att underhålla byggnader som inte används...
 
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
Lite som att staten ska underhålla skoterleder, men det är ju klart att det är skillnad skoterleder ligger ju mest i Norrland.
 
Jag tyckte det nästan var pinsamt att påstå att man ska bli självförsörjande på el. Framförallt om det finns ett vandrar hem på plats. Även om det litet så behöver det en del energi... 16A tre fas är ganska rimligt. Det finns några rum, säkert någon spis, en VVB....
Men om man lägger ned vandrarhemmet och stänger igen puben och skippar el till hamnen så ser jag inga större problem att kunna bli självförsörjande...
 
Redigerat:
Ny elkabel?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Ny elkabel?
Bara den är solcellsdriven....;)
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tyckte det nästan var pinsamt att påstå att man ska bli självförsörjande på el. Framförallt om det finns ett vandrar hem på plats. Även om det litet så behöver det en del energi....
Lite solceller kommer inte att räcka. Jag har ett litet ställe i Norrland som står offgrid med både elverk, solpaneler, vindmolle och batterilager. Vinterhalvåret så tuggar elverket på en hel del. Mellan 300-500 liter diesel går det årligen och då är det bara underhållsvärme (Dock direktverkande elpanna men lvvp gick bort pga den kylan som råder där)
 
Silver78 Silver78 skrev:
Lite solceller kommer inte att räcka. Jag har ett litet ställe i Norrland som står offgrid med både elverk, solpaneler, vindmolle och batterilager. Vinterhalvåret så tuggar elverket på en hel del. Mellan 300-500 liter diesel går det årligen och då är det bara underhållsvärme (Dock direktverkande elpanna men lvvp gick bort pga den kylan som råder där)
Fundera då på att den förbrukningen som måste vara på den ön. Förvisso är det nog inga större värmekostnader....
 
Är det någon som har källan till artikeln?
 
Allt har sin tid.
En vacker dag, när mänskligheten löst energiförsörjningen på riktigt, så kommer det att vara förbjudet att montera ner solpaneler.
Riksantikvarieämbetet kommer att K-märka dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.