Finns det någon här eller till vem ska vända mig för att få hjälp med att skriva motiveringen till ansökan om förhandsbesked? Tomten ligger utanför detaljplan i Laxå kommun.
 
Hej, det står mycket på kommunens hemsida vad som ska innehålla när du ansökan om förhandsbesked. Annars kan du alltid ringa och fråga vad som ska finnas med i ansökan.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Hej, det står mycket på kommunens hemsida vad som ska innehålla när du ansökan om förhandsbesked. Annars kan du alltid ringa och fråga vad som ska finnas med i ansökan.
Jo, det har jag läst. Jag känner inte att jag kan skriva motiveringen med det språket och det innehållet som kommer krävas. Jag har varken erfarenhet eller kunskap när det gäller miljö- och byggfrågor. Dessutom är svenska mitt andra språk och jag känner mig på väldigt hall is när det gäller att skriva sådana handlingar.
 
Hemmakatten
En arkitekt kan vara lämplig.
 
Finns det en gällande detaljplan så gäller den, grannen kan hitta på allt möjligt men det hjälper inte bara fördröjer. Försöker hen sedan överklaga slutligen till Mark & miljdomstolen så tar oftast inte domstolen upp sådana småsaker som en redskapsbod, miljöbod, garage eller vad du vill om det inte är ett extrembygge.
Men dyrt blir det för byggaren som kanske tecknat avtal med hantverkare och dyliga som sedan avbokas.
 
lllusion lllusion skrev:
Jo, det har jag läst. Jag känner inte att jag kan skriva motiveringen med det språket och det innehållet som kommer krävas. Jag har varken erfarenhet eller kunskap när det gäller miljö- och byggfrågor. Dessutom är svenska mitt andra språk och jag känner mig på väldigt hall is när det gäller att skriva sådana handlingar.
Beskriv vad ni söker om och få med den info som kommunen säger behöver vara med. Det de ska bedöma är de faktiska omständigheterna i förhållande till lagens krav. Svänga ihop en massa motiveringar ska inte behövas om det inte är något särskilt med platsen eller bygget som gör att det finns anledning att tro de kommer ge avslag.

Skriver du svenska som du gör här duger ditt språk gott och väl. Räcker att skriva rakt och tydligt och konkret. Behövs inget special-byråkratiskt språk för att det är en myndighet som ska läsa.
 
  • Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En arkitekt kan vara lämplig.
Puffar upp mitt inlägg.

Det är minsann inte alltid (oftast inte) att "sno ihop" en ansökan om förhandsbesked. Framför allt inte om det kan framstå minsta tveksamheter om huruvida man kommet att beviljas det.

Det är fler regler än man kan tro, fler avvägningar än man kan tro, fler hänsyn till grannar än man kan tro. Fler dokument som ska skickas in än man kan tro.

Vi anlitade en arkitekt. Det bästa vi gjort. Man kan tro att bara för att vi är två akademiker så är vi bra på att argumentera, men inte för detta. Arkitekten gjorde en enkel, begriplig översikt, bifogade ett vidvinkelfoto med vårt hus inlagt. Han gjorde en presentation för bygglovhandläggaren.

Vi fick förhandsbeskedet och köpte fastigheten. När ansökan om bygglov lämnades in så följdes samma procedur, husen hade blivit lite förändrade. Ärendet gick upp i nämnden. Vi fick vårt bygglov.

Så man ska aldrig underskatta att ha professionell hjälp med sig.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är fler regler än man kan tro, fler avvägningar än man kan tro, fler hänsyn till grannar än man kan tro. Fler dokument som ska skickas in än man kan tro.
...
Så man ska aldrig underskatta att ha professionell hjälp med sig.
Exakt. Det finns för mycket på spel i denna ansökan och jag vill inte få avslag. Byggförvaltningen har redan börjat gräva hälen i sanden.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Puffar upp mitt inlägg.

Det är minsann inte alltid (oftast inte) att "sno ihop" en ansökan om förhandsbesked. Framför allt inte om det kan framstå minsta tveksamheter om huruvida man kommet att beviljas det.

Det är fler regler än man kan tro, fler avvägningar än man kan tro, fler hänsyn till grannar än man kan tro. Fler dokument som ska skickas in än man kan tro.

Vi anlitade en arkitekt. Det bästa vi gjort. Man kan tro att bara för att vi är två akademiker så är vi bra på att argumentera, men inte för detta. Arkitekten gjorde en enkel, begriplig översikt, bifogade ett vidvinkelfoto med vårt hus inlagt. Han gjorde en presentation för bygglovhandläggaren.

Vi fick förhandsbeskedet och köpte fastigheten. När ansökan om bygglov lämnades in så följdes samma procedur, husen hade blivit lite förändrade. Ärendet gick upp i nämnden. Vi fick vårt bygglov.

Så man ska aldrig underskatta att ha professionell hjälp med sig.
TACK för att du delar med dig av detta...är lite i linje med mina tankegångar. Tänker att den första gången man ansöker om förhands-besked gäller det att "ha på fötterna"...att, som ni, ha material som hjälpte er att, på ett genomtänkt och proffsigt sätt, förmedla er bygg-ide' visuellt...genom-arbeta det redan från början för att slippa få ett nej som man sen ska brottas med för att försöka vända till ett ja...om det ens är möjligt...
FRÅGA:undrar, ungefär hur mycket fick ni betala för arkitektens arbete? Ich hur lång tid tog allt, ungefär...?!
 
Redigerat:
Efter försök att skriva något med två vänner som är miljövetare bestämde jag för att anlita en ingenjörsbyrå som har erfarenhet av att skriva motivering till förhandsbesked. Räckna med 2-4 veckor och 5000 - 6000 kr.
 
lllusion lllusion skrev:
Efter försök att skriva något med två vänner som är miljövetare bestämde jag för att anlita en ingenjörsbyrå som har erfarenhet av att skriva motivering till förhandsbesked. Räckna med 2-4 veckor och 5000 - 6000 kr.
Intressant info att läsa...hur långt har ni kommit/tar det innan ni får besked? Eller, om ni redan fått det - hur har det gått?!
 
Vi kommer skicka in ansökan i början av nästa vecka. Det har inte varit bråttom.
 
Låter bra, hoppas allt går vägen nu! Idel öra att höra hur det går sen!
 
Hemmakatten
Jag svarar gärna. Det var år 2005 då, jag och arkitekten hade denna presentation och genomgång med byggnadskontoret.

Det kostade SEK 25.000. Vilket även då, 2005, var billigt. Det var enbart för att arkitektfirman var ny och för att vi anlitat de tidigare.

En sådan presentation idag 16 år senare lär kosta mycket mer. Men oavsett vad det kostar, så är det värt pengarna för att få ett förhandsbesked. Framförallt om man innan är orolig eller tveksam om man kommer att få ett förhandsbesked.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
presentation och genomgång med byggnadskontoret.
Jag visste inte att detta var möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.