Hej!
Till vår vattenmantlade kamin så har vi skaffat en 300L systemtank med slinga för varmvatten, placerad i hallen. För att ha varmvatten utan att elda sätter vi en VVB efter tanken, i badrummet.

Normalt har man kallvatten framdraget till VVB, som värms men också används i blandningsventil för att få lämplig temp på varmvattnet. Men om acktanken är varm kommer inkommande vatten vara varmt redan och inget kallvatten finnas tillgängligt att blanda ut med.
Därför har jag kommit fram till att jag behöver tre rör till VVB: Inkommande kallvatten, inkommande från acktank (kan vara kallt eller varmt) och utgående varmvatten från VVB.

Men hur kopplar man detta enklast och snyggast? Beredaren är nu föresedd med en blandningsventil typ LK 560.
Finns det några patentlösningar för denna typ av koppling?
Hittar ESBE Solar kit, är det något som kan passa här?
 
B
https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-blandningsventil-30-mr-cu-35-60/

Från vedeldade tanken till vvb (kall inlopp), så du alltid matat vvb med vatten från tekniktanken.

Har du en lk 560 hade jag använt den, men har du inte det så skippa att köpa den. Dock behöver det finnas en säkerhetsventil.

Från vvb varmt utlopp, till esbe blandningsventilen ovans varma inlopp. Kall vv till esbeventilens kalla inlopp. Blandad temp från ventilen till varmvattenrören i huset.

Håll ner tempen lite i beredaren så får du mer varmvatten från tekniktanken. Men det får ju inte ta slut på varmvatten eller bli legionella.

Jag har en liten beredare inkopplad som ovan. Utöver detta så har jag en styrning, om tekniktanken är varmare än 45c, så är beredaren avstängd (elektriskt).
 
  • Gilla
DTanner
  • Laddar…
  • Gilla
DTanner
  • Laddar…
Låter som ni är inne på samma spår.
VVB som jag köpt är 100L, så den räcker ganska långt. Den kom levererad med LK560. Men för att få in vattnet från vattenslingan måste jag koppla loss LK 560 och få in det mellan, både upp och KV ner i 560.
Hittade denna och funderade på om man skulle trycka in den mellan LK560 och VVB på inkommande: ESBE | VTD300, Växelventil
Eller är det dumtl? Då kanske risken blir att man får stående vatten i VVB hela tiden när man har laddning i acktanken.
Bättre med en termisk styrning av VVB då kanske.
 
B
Det kan absolut funka med en sådan på inkommande, kommer säkert spara lite kWh på det. Jag föreslog inte det, eftersom du efterfrågade en enkel lösning.

Jag mätte upp min vvb, och insåg att den förbrukar I snitt 30kWh el per månad (100kWh/månad innan jag ändrade styrningen av elpatronen) så jag brydde mig inte om att göra om rördragningen och extra växelventi/blandningsventil, för att spara lite mer för egen del. Men det beror ju på hur duktig man är att hålla tekniktanken varm, hur mycket man kan spara på en extra ventiler.

Jag ser inga problem med att vatten blir stående i en varm vvb under långa perioder. Inget händer.

Legionella ska man ha respekt för, men inte livrädd. Främst är det ju farligt för spädbarn och äldre. Värmepumpsberedare kör ofta på temperaturer där legionella trivs, men periodiskt ökar för att slå ut ev. Legionella. Och kan nibe göra det, så antar jag att även jag kan göra det utan fara.

Periodiskt (oftare än var 14dag) så värms ju tekniktanken upp till 70C, och vvb runt 60 nånting, så skulle man få in Legionella så kommer systemet döda av det.
 
Kopplade precis om mitt varmvatten där vvb är spets. Såhär kan det se ut.
Rörsystem kopplat till en varmvattenberedare med avtagsvägar för kallt och blandat vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där går kallt o blandat ut till vänster i bild. Kall kommer in från nedre högra hörnet. Kallt går upp till höger och kommer tillbaka från en slinga i en systemtank. Jag har även en bypass spak så att jag kan koppla bort systemtanken/slingan.
 
  • Gilla
JerreEssberg och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[länk]

Från vedeldade tanken till vvb (kall inlopp), så du alltid matat vvb med vatten från tekniktanken.

Har du en lk 560 hade jag använt den, men har du inte det så skippa att köpa den. Dock behöver det finnas en säkerhetsventil.

Från vvb varmt utlopp, till esbe blandningsventilen ovans varma inlopp. Kall vv till esbeventilens kalla inlopp. Blandad temp från ventilen till varmvattenrören i huset.

Håll ner tempen lite i beredaren så får du mer varmvatten från tekniktanken. Men det får ju inte ta slut på varmvatten eller bli legionella.

Jag har en liten beredare inkopplad som ovan. Utöver detta så har jag en styrning, om tekniktanken är varmare än 45c, så är beredaren avstängd (elektriskt).
Jag tänkte att jag funderat klart på detta, men nu när jag häng upp beredaren och börjar planera rördragning så får jag inte ihop det riktigt.
Det sitter en LK 560 förmonterad på beredaren. Jag tänkte att jag lossar den, sätter på en förlängning på VV-anslutningen så LK 560 hamnar lite längre ner. Sedan kopplar jag inkommande från acktanken direkt till beredarens KV-anslutning, pluggar KV ut på LK 560 och sätter KV in på LK 560 för att kunna blanda vattnet.
Men så sitter där en säkerhetsventil. På KV-sidan på LK 560. Den blir väl effektivt bortkopplad från VVB då, eller? Tanken är väl att den ska fungera genom KV-anslutningen mot VVB, och där tänkte jag plugga. Eller kan den arbeta genom värmekäglan?
Kanske måste jag tänka om här, men vore synd att skrota en ny LK 560 och ersätta med något annat.
 
B
Tror du behöver rita upp detta, så det inte blir missförstånd.

Backventil behövs ju, på inkommande till acktanken + den redan inbyggda bv på kv till lk560, så inte vattnet kan expandera in i kallvattenledning.

Du kanske måste komplettera med ytterligare en säkerhetsventil, jag tror det. Om man kan stänga av acktankens utlopp av vv med ventil, måste det sitta en säkerhetsventil på det tryckkärlet också, om det inte redan gör det.

"Sedan kopplar jag inkommande från acktanken direkt till beredarens KV-anslutning, pluggar KV ut på LK 560 och sätter KV in på LK 560 för att kunna blanda vattnet."

Japp, det borde funka tänker jag. Vv ut från beredare till lk560 vv in, och blandat vv ut från lk560 till husets varmvattenstam underförstått...
 
B BSOD skrev:
Tror du behöver rita upp detta, så det inte blir missförstånd.

Backventil behövs ju, på inkommande till acktanken + den redan inbyggda bv på kv till lk560, så inte vattnet kan expandera in i kallvattenledning.

Du kanske måste komplettera med ytterligare en säkerhetsventil, jag tror det. Om man kan stänga av acktankens utlopp av vv med ventil, måste det sitta en säkerhetsventil på det tryckkärlet också, om det inte redan gör det.

"Sedan kopplar jag inkommande från acktanken direkt till beredarens KV-anslutning, pluggar KV ut på LK 560 och sätter KV in på LK 560 för att kunna blanda vattnet."

Japp, det borde funka tänker jag. Vv ut från beredare till lk560 vv in, och blandat vv ut från lk560 till husets varmvattenstam underförstått...
Det var såhär jag tänkte, men som då gör att jag effektivt kopplar bort säkerhetsventilen, eller?
VVS-installation under handfat med märkta rör och komponenter som diskuteras för omkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Ja, så uppfattar jag det. Inte helt 100% säker, men så tror jag det blir. Den existerande säkerhetsventilen kommer ju avlasta tryckökningar i tekniktanken/acktanken före (se till att inte stänga ev. Ventiler mellan dessa) men beredaren i sig kan ju inte vattnet expandera och nå en säkerhetsventil.

Kan du istället för att plugga kv in i beredaren sätta en 90 vinkel och montera en säkerhetsventil där? Tror det får plats.
 
  • Gilla
MagnusRottorp
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja, så uppfattar jag det. Inte helt 100% säker, men så tror jag det blir. Den existerande säkerhetsventilen kommer ju avlasta tryckökningar i tekniktanken/acktanken före (se till att inte stänga ev. Ventiler mellan dessa) men beredaren i sig kan ju inte vattnet expandera och nå en säkerhetsventil.

Kan du istället för att plugga kv in i beredaren sätta en 90 vinkel och montera en säkerhetsventil där? Tror det får plats.
Nu har jag tänkt om igen. Kompletterar jag med en blandventil till så behöver jag inte dra fram tre rör. Förslaget blir då enligt bild nedan.
Detta borde funka, eller hur?
Är acktanken kall (som på t.ex. sommaren) så går det kallvatten in i VVB, och kallvatten blandar utgående på LK 560.
Är acktanken varm (t.ex. när man eldar på vintern, eller när man kör elpatronen för underhållsvärme) så går varmt vatten (upp till 90 grader) in i en blandningsventil ställd på 55, och sedan vidare till VVB där den matar på kalla sidan, toppas upp till 70 grader och sedan blandas 55 och 70 för att ge 60 ut till kranarna.
Schablon av ackumulatortank och en faktisk bild på blandventil vid handfat, beskrivning av vattentemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.