Jag har sett den här roligt tråd och nu vill göra likadant (men inte så extremt) --
https://www.byggahus.se/forum/threads/lyfta-hus.348296/

Vi vill lyfta våra hus lite (30cm) istället för att gräva ner så mycket (att gräva ta mycket tid och då kostar det mycket pengar också). Det skulle vara lättare att hitta företag som kan lyfta med domkrafter (inte säker att flytta hus är samma teknik eller inte) men har hittat bara en: 'tynga lyft'. Någon som har erfarenhet med det?
 
Om huset är en stomtyp som går att lyfta så kan vilken någotsånär kunnig småföretagare som helst göra det lyftet. Jag har själv gjort sånt där åt kunder och en kund hade gjort hela lyftet själv så det var färdigt då jag kom dit och började arbeta..
 
  • Gilla
nzroller
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om huset är en stomtyp som går att lyfta så kan vilken någotsånär kunnig småföretagare som helst göra det lyftet. Jag har själv gjort sånt där åt kunder och en kund hade gjort hela lyftet själv så det var färdigt då jag kom dit och började arbeta..
Tack för svar. Och jag undrar hur gjorde ni, var det med domkrafter eller använde man "lyftkudde"? Kan man hyra det man behöva?

H heimlaga skrev:
Om huset är en stomtyp som går att lyfta så kan vilken någotsånär kunnig småföretagare som helst göra det lyftet. Jag har själv gjort sånt där åt kunder och en kund hade gjort hela lyftet själv så det var färdigt då jag kom dit och började arbeta..
 

Bästa svaret

N nzroller skrev:
Tack för svar. Och jag undrar hur gjorde ni, var det med domkrafter eller använde man "lyftkudde"? Kan man hyra det man behöva?
Vanliga billiga flaskdomkrafter. Får man inte in domkraften under väggen tar man en avkapad ås från en skrotad traktordragen plog och trär den under väggen och sätter en domkraft på var sida.
 
  • Gilla
nzroller
  • Laddar…
Jag har kontaktat nu några företag som flytta hus, två har svarat att dem kan göra det. Vi fick rimliga offerter från en av dem. Och nu är det dags att gör det, imorgon om allt går bra!
Tom släpvagn framför hus som förbereds för flytt på kvällen med snötäckta omgivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gick det med lyftet? :)
 
Det gick suveränt! Snabb och proffsigt. Det var samma företag att flyttade hus i den senaste säsongen avsnitt 1 av hus drömmar. Nu har vi en vanlig takhöjd i källaren (240cm). Vi gjorde en bygganmälan för det och behövde ingen bygglov för att det blir inte så stor volym ändring (fortfarande källar karaktär). När han kom då såg han att husets vägg satt inte på bjälklag men snabbt löste det med byggarna. Dem lyft skorstenen med, det var det smartast. Supernöjda :)
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Han kan sina saker den där killen.. (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.