Vi hade en mindre vattenskada i innertaket ett inomhusförråd i vår villa i mitten av oktober. Försäkringsbolaget kontaktades och deras entreprenör har besiktigat skadan och nu återkommit med vad som behöver åtgärdas. Innertaket i förrådet behöver rivas, isoleringen behöver bytas, bjälklaget behöver behandlas för att minska risken för mikrobiell påväxt och ett nytt gipstak skall sättas dit och målas. Utöver det vill de även måla om en av de fyra väggarna eftersom den har vattenränder.

Det vi ska stå för enligt entreprenören är självrisken, 2 000kr, och ett åldersavdrag på 15 000kr (detta är max vi kan få betala enligt våra försäkringsvillkor). Självrisken är naturligtvis inget at diskutera om men jag ställer mig frågande till åldersavdraget på 15 000kr. Som jag förstått åldersavdrag så gäller detta kostnader för material och arbete att återställa ytskikt och eventuella andra installationer som är listade i försäkringsvillkoren. Det skall alltså inte vara något åldersavdrag för husets stomme dit bjälklag, isolering och gipsskivor hör så för dessa ska full ersättning utgå. Dessutom är max åldersavdrag 80% så den offererade kostnaden är minst 18 750:- eller högre för målningsjobbet för att vi ska hamna på 15 000kr.

I vårt fall finns inga övriga installationer i förrådet utan åldersavdraget bör endast röra färg och arbete. Inomhusförrådet har enkel standard med vitmålade, rollade väggar och tak i samma kulör (antagligen standard vägg- och takfärg) så jag undrar naturligtvis hur det är möjligt att kostnaden för att rolla en vägg plus ett tak i vit standardfärg kan gå på minst 18 750:- med material och arbete. När vi frågade entreprenören fick vi svaret "Vi matar bara in vad som behöver göras i ett program vi fått av försäkringsbolaget och så får vi ett svar vad vår ersättning är och vad kunden ska betala" och att det är inget de kan styra över.

Det jag skulle behöva hjälp med innan jag kontaktar försäkringsbolaget igen är om jag misstolkat åldersavdraget på något sätt och om någon annan har någon erfarenhet från något liknande ärende att dela med sig av. Jag skulle även vara intresserad om någon vet om man kan göra själva målningsjobbet själv för att undvika åldersavdraget helt.
 
Uppdatering: Jag pratade med försäkringsbolaget och mycket riktigt var entreprenörens offererade kostnad strax under 20 000 kr för spackling och målning av ett tak och en vägg. Ganska saftigt då kostnaden för ett helt rum av samma storlek ligger kring 10 000kr-15 000kr innan ROT hos målarfirmor jag kollat upp online.

Försäkringsbolaget informerade dock om att man kan göra den delen av jobbet själv så jag ringde entreprenören och avbokade målningsdelen av arbetet och slipper därmed betala åldersavdraget på 15 000kr.

Jag kommer själv spackla igen skarvarna i gipset och måla vit vägg- och takfärg för en materialkostnad för runt en tusenlapp och sedan göra något betydligt roligare för de 14 000kr jag sparar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Verkar vara standard att spä på när det är försäkringsjobb.
Vidrigt beteende som driver upp priset på försäkringar.
 
Grattis! Jag hade nog antagit att åldersavdraget även gäller gipsskivorna, däremot inte isolering osv.
 
Tack, jag visste inte heller innan detta ärende och fick leta en hel del i försäkringsvillkoren för att hitta exakt vad åldersavdraget gäller och inte gäller. Bevisar att det lönar sig att ifrågasätta och läsa på när något verkar oskäligt.
 
  • Gilla
jejdig och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra inlägg! Kända inte alls till detta.
 
  • Gilla
Imprez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.