Har någon kopplat in markiser/öppning av Velux takfönster direkt mot någon IHC styrning? Behövs deras styr-"låda" om man inte är intresserad av att bygga ett buss-system så man kan styra allar markiser från flera olika platser?

Att styra motorn borde väl bara att vända på matningen till motorn, eller?
 
Sitter i samma sitts själv. Skall snart bygga ut med 50m2 och har bestämt mig för Vellux motorstyrda takfönster med mörkläggning.

De som Vellux numera endast saluför (Integra) har ihopbyggd motor, styrenhet för öppning och mörkläggning från fabrik. Som vanligt är detta ett eget propriärt trådlöst system, som man tagit fram utan tanke på att något annat kan tänkas styras.

Vad jag förstått av Velux själva har de ingen vanlig-tråd-styrning-till-trådlös-mojäng. Det verkade också svårt att komma åt motordelen för att lägga till trådstyrning. Visserligen var han jag talade med inte helt hemma i frågan.

Själv skall jag lösa det ...

1) Ta reda på om/hur man kan komplettera styrenheten med trådad styrning och använda 24V utgångar med mellanliggande omvandling.
2) If all else fails genom att bygga en egen DIN modul att sättas i elskåpet och vsom gör om IHC 24V till RF. Lite knöligare då jag måste reverse-engineering på protokoll, eftersom det givetvis inte går att få tag på. Samma gjorde jag i princip med garageporten.

Du har helt rätt i att det "bara" är att reversera polerna för fram/back vid DC motorer. Är det 230V AC motorer, så brukar det vara gemensam nolla och en fas för ena hållet och en fas för andra.

Hör gärna av dig om du får någon annan / extra information från Velux.
 
Ursäkta om jag "lånar" tråden...

TLovskog, hur har du kopplat ihop garageportarna med IHC systmet?
 
Det skulle jag också vilja veta.

Vilken typ av garageport/motor är det?

/Jonas
 
Den heter Aperto. Tror det är någonting-1000.

Tyvärr måste jag göra er besvikna. Jag kopplade aldrig in den till IHC. Jag (eller rättare sagt jag + en kollega) läste av fjärrkontrollen med antenn+spectrumanalysator+vanligt skåp. Ursprungligen för att krympa frjärrkontrollen. 2:a tanken har varit att koppla det till garage öppnaren.

Dock vart jag lite osäker på om det var vettigt att automatisera porten utan att man först kollar om något finns ivägen etc. Så där fastnade det hela.

Tilläggas är att det är en vippport och jag kan inte fatta varför jag snålade och inte valde en riktigt port typ crawford, eller annan port som går rakt ner mot marken. SKitstörigt med vippport.

Nu skall jag dock bygga ut 50m2 med nytt arbetsrum och ny hemmabio och då skall porten bort. Då blir det dags att koppla ihop det hela.

Fast samma princip skulle jag kunna tänka mig för Velux fönstrena. Blir också en fråga till hösten.
 
Hur har det gått med styrningen av Velux-fönstren?


/Rob
 
Hej,

Det blev inga takfönster. Utbyggnaden på 55kvm fick dels 4 golv-tak fönster och ett öppningsbart glasparti ut mot pool på 4.5m, så takfönster kändes overkill.

Däremot blir det väldigt mycket kul motorstyrd mörkläggning istället ... inte helt lätt att i familjen kombinera behovet av ett ordentligt mediarum med projektor för spel/film, och rum för spel av traditionella brädspel SAMT ett inglasat uterum.

Men för varje problem finns det tekniska lösningar.
 
TLovskog skrev:
Hej,

Det blev inga takfönster. Utbyggnaden på 55kvm fick dels 4 golv-tak fönster och ett öppningsbart glasparti ut mot pool på 4.5m, så takfönster kändes overkill.

Däremot blir det väldigt mycket kul motorstyrd mörkläggning istället ... inte helt lätt att i familjen kombinera behovet av ett ordentligt mediarum med projektor för spel/film, och rum för spel av traditionella brädspel SAMT ett inglasat uterum.

Men för varje problem finns det tekniska lösningar.
Dela gärna med dig av hur du löst mörkläggningsbiten !
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.