Har byggt i Uppsala


2019 skrev vi kontrakt med SH för ett helt hus nyckelfärdigt med oinredd övervåning, säljaren var super trevlig och allt var bra.
Men så fort kontraktet var signerat så gick allt utför, dålig kommunikation och otrevlig personal.

- När det närmade sig slutbesiktning upptäckte man att ingen beställt bänkskivorna till köket, det var mer eller mindre våran uppgift att lösa det om vi ville flytta in tänkt datum.

- Vid slutbesiktningen (som var tidigare än sagt) så upptäckte vi bl.a. att man monterat fel fönsterbrädor. När vi påtalade det och ville ha korrekta fönsterbrädorna hotade ansvarige från SH med att flytta på inflyttnings datumet 1 månad. Även då det inte påverkade inflytt alls.

-Inflytt vart strax före Jul 2020, med fel fönsterbrädor.

- Upptäckte ganska omgående att det fanns saker att reklamera, såsom golvvärmen, smuts insida glas, snedmonterad kommod, fel beslag kommod, för kort handledare trapp m.m. Anmälde allt på deras hemsida enligt deras instruktion. Tiden gick och fick ingen återkoppling.
Efter månader och flera påminnelser får jag prata med en ansvarig på reklamationsavdelningen som inte hittar mina ärenden även när jag skickar kopia på mailet jag fått ifrån dom när jag skapade reklamationen.
Jag får ta allt igen per telefon och mail.
8 månader efter första reklamationen fixades kommoden och beslagen och någon månad efter det handledaren i trappen.

-Golvvärmen och fönstret är fortfarande 11 månader efter felanmälan inte åtgärdat.

-Gjorde en ny felanmälan på övervåningen nu i September-21 gällande sned monterade takstolar och olika mått (höjd) på mellanbjälkar och underarm takstol. Det har tagit mina byggare 36tim att åtgärda detta plus material. Men man vill bara stå för 8 tim och det som godwill då dom anser att dom inte har något ansvar för det alla egentligen.
Sista ordet är inte sagt ifrån min sida än.

- Jag har även anlitat deras under entreprenör (vilket jag var tvungen till, fick inte ta dit någon annan) för att dra ut el och vatten till mitt garage, det gjordes fel på alla sätt. Fel fyllnadsmassa runt ledningar, vatten låg inte på frostfritt m.m. Först skulle dom åtgärda/kreditera allt, men inget hände. Jag åtgärdade det till slut själv med egen entreprenör.
Låg på om kredit och det slutade med att dom hotade med att fakturera mig 50 000:- för påhittade jobb för grunden av huset om dom skulle kreditera deras felaktiga jobb.
Jag kontaktade SH och mailade över min konversation med deras entreprenör. Men SH slog bara ifrån sig och sa att det var olyckligt men inget dom kunde göra något åt. Även då jag påtalade att jag använt deras entreprenör som jag var påtvingad att anlita under byggtiden.

Som ni ser är det inte SH något att jobba med när det börjar att strula.
Gör er själva en björntjänst och anlita någon annan.
 
  • Gilla
  • Arg
Tim123 och 10 till
  • Laddar…
Tråkig historia. Men i all välmening Björntjänst är inte något positivt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
ilpadrinofritzone och 25 till
  • Laddar…
Nä en björntjänst gör ju ingen glad
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 8 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Tråkig historia. Men i all välmening Björntjänst är inte något positivt.
Gick lite fort där i stundens hetta :)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Hubbe73 och 4 till
  • Laddar…
coconut
Ett år tidigare och på annan plats i landet har jag helt motsatt upplevelse. Fint bygge med snabba fixar på saker som hittats i efterhand.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Johannes8904 Johannes8904 skrev:
Har byggt i Uppsala


2019 skrev vi kontrakt med SH för ett helt hus nyckelfärdigt med oinredd övervåning, säljaren var super trevlig och allt var bra.
Men så fort kontraktet var signerat så gick allt utför, dålig kommunikation och otrevlig personal.

- När det närmade sig slutbesiktning upptäckte man att ingen beställt bänkskivorna till köket, det var mer eller mindre våran uppgift att lösa det om vi ville flytta in tänkt datum.

- Vid slutbesiktningen (som var tidigare än sagt) så upptäckte vi bl.a. att man monterat fel fönsterbrädor. När vi påtalade det och ville ha korrekta fönsterbrädorna hotade ansvarige från SH med att flytta på inflyttnings datumet 1 månad. Även då det inte påverkade inflytt alls.

-Inflytt vart strax före Jul 2020, med fel fönsterbrädor.

- Upptäckte ganska omgående att det fanns saker att reklamera, såsom golvvärmen, smuts insida glas, snedmonterad kommod, fel beslag kommod, för kort handledare trapp m.m. Anmälde allt på deras hemsida enligt deras instruktion. Tiden gick och fick ingen återkoppling.
Efter månader och flera påminnelser får jag prata med en ansvarig på reklamationsavdelningen som inte hittar mina ärenden även när jag skickar kopia på mailet jag fått ifrån dom när jag skapade reklamationen.
Jag får ta allt igen per telefon och mail.
8 månader efter första reklamationen fixades kommoden och beslagen och någon månad efter det handledaren i trappen.

-Golvvärmen och fönstret är fortfarande 11 månader efter felanmälan inte åtgärdat.

-Gjorde en ny felanmälan på övervåningen nu i September-21 gällande sned monterade takstolar och olika mått (höjd) på mellanbjälkar och underarm takstol. Det har tagit mina byggare 36tim att åtgärda detta plus material. Men man vill bara stå för 8 tim och det som godwill då dom anser att dom inte har något ansvar för det alla egentligen.
Sista ordet är inte sagt ifrån min sida än.

- Jag har även anlitat deras under entreprenör (vilket jag var tvungen till, fick inte ta dit någon annan) för att dra ut el och vatten till mitt garage, det gjordes fel på alla sätt. Fel fyllnadsmassa runt ledningar, vatten låg inte på frostfritt m.m. Först skulle dom åtgärda/kreditera allt, men inget hände. Jag åtgärdade det till slut själv med egen entreprenör.
Låg på om kredit och det slutade med att dom hotade med att fakturera mig 50 000:- för påhittade jobb för grunden av huset om dom skulle kreditera deras felaktiga jobb.
Jag kontaktade SH och mailade över min konversation med deras entreprenör. Men SH slog bara ifrån sig och sa att det var olyckligt men inget dom kunde göra något åt. Även då jag påtalade att jag använt deras entreprenör som jag var påtvingad att anlita under byggtiden.

Som ni ser är det inte SH något att jobba med när det börjar att strula.
Gör er själva en björntjänst och anlita någon annan.
Att notera är att Johannes använder förkortningen SH för Svensk Husproduktion om jag fattar rätt. Eftersom han byggt i Uppsala kan det vara på plats att särskilja det från uppsalaföretaget SH-bygg som ioförsig mest har större entreprenader men nog ändå inte vill blandas in i och förväxlas med detta företag som klantat sig för Johannes
 
  • Gilla
  • Arg
xlssn och 3 till
  • Laddar…
Lite bilder från övervåningen som visar hur mycket det diffar vid takstolar och bjälkar.
Detta vill SH (Svensk Husproduktion) inte ta på sig fullt ut utan endast en liten del och då som goodwill. Ojämna träbjälkar och takstolar med spikplattor och synlig plastfolie i en pågående övervåningsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttstock visar avvikelse mellan takstol och bjälklag i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på takstolar och bjälkar med mätningar som visar ojämnheter i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ojämna takstolar och bjälkar på en övervåning med isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar ojämnheter vid takbjälkar i en övervåning under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu blir man ju livrädd som precis ska bygga med LB-hus :( är väl andra personer som kommer jobba med vårt hus dock i Trosa kommun.
 
L Lanzal skrev:
Nu blir man ju livrädd som precis ska bygga med LB-hus :( är väl andra personer som kommer jobba med vårt hus dock i Trosa kommun.
Ni har säkert andra entreprenörer, men dom största problemen har jag haft med LB-Hus centralt tyvärr :(
 
Hej! Bygger själv med LBhus och gjöt grunden igår. Bygger i gävle och undrar vilka snickare som var hos dig?
Beklagar din historia. Hörde att de skulle anlita någon som de använt förr. Tror de var något Tierpföretag (kontrakt ej skrivet än)
 
Johannes8904 Johannes8904 skrev:
Ni har säkert andra entreprenörer, men dom största problemen har jag haft med LB-Hus centralt tyvärr :(
Hur har det gått? Svärfar överväger att anlita dem...
 
Vi ska bygga lb 143. Markarbetet är i princip klart, tycker kontakten med säljaren varit så där om jag ska vara ärlig.. mycket strul över tid med mååånga mail och allt har dragit ut på tiden. Huset ska levereras om typ 1 månad, ska vara inflyttningsklart i februari.
 
Förstår helt din sits.

Byggde med LB-Hus (Svensk Husproduktion) 2018 och har ganska precis samma upplevelse som du. Sälj, kontraktsskrivning och uppstart var inga problem, men ju närmare inflytt vi kom och än idag 5 år senare bråkas det om reklamationer som gjordes under veckan efter vi flyttade in (oktober 2018).

Deras eftermarknad är totalt hopplös och jag vet inte hur många "ansvariga" som passerat revy under dessa år. För det första svarar de inte ens på felanmälningarna om man inte ringer/mailar och trycker på flertalet gånger. För det andra så slår de ifrån sig så gott som alla reklamationer.
I dagsläget vägrar de ge någon som helst kompensation för t.ex att köksluckor är kantstötta, diskho i tvättstuga använts som målartvätt och är repig, kakel och klinker är fult fogat på flera ställen, takläkten är snedspikad så det rinner vatten mellan platta och ränna ner på takfot så det blir svarta ränder (helt normalt för den konstruktionen enligt LB-Hus, trots att det bara händer på en del av huset). Lägg därtill att de bytt kakelplattor i badrum i mest kritiska våtzonen vid två tillfällen pga felmontage x 2. Utan att lämna våtrumsintyg. Allt branschfolk som jag pratat med säger att det är väldigt riskfyllt att byta enstaka kakelplattor i en sådan utsatt zon, men enligt LB-Hus är det enligt branschregler. Nu vill de byta kakelplatta igen pga spricka som tillkom i samband med förra bytet, men de vägrar lämna något våtrumsintyg...

Vi har som tur är inga allvarliga fel på huset (av det man kan se), men jag skulle aldrig rekommendera någon att välja LB-Hus (Svensk Husproduktion) som leverantör vid en så stor affär. Det är inte värt all tid du förmodligen kommer få lägga ner på att jaga dem så fort kontraktet är signerat.

Lycka till!
 
  • Gilla
Tim123 och 1 till
  • Laddar…
Johannes8904 Johannes8904 skrev:
Har byggt i Uppsala


2019 skrev vi kontrakt med SH för ett helt hus nyckelfärdigt med oinredd övervåning, säljaren var super trevlig och allt var bra.
Men så fort kontraktet var signerat så gick allt utför, dålig kommunikation och otrevlig personal.

- När det närmade sig slutbesiktning upptäckte man att ingen beställt bänkskivorna till köket, det var mer eller mindre våran uppgift att lösa det om vi ville flytta in tänkt datum.

- Vid slutbesiktningen (som var tidigare än sagt) så upptäckte vi bl.a. att man monterat fel fönsterbrädor. När vi påtalade det och ville ha korrekta fönsterbrädorna hotade ansvarige från SH med att flytta på inflyttnings datumet 1 månad. Även då det inte påverkade inflytt alls.

-Inflytt vart strax före Jul 2020, med fel fönsterbrädor.

- Upptäckte ganska omgående att det fanns saker att reklamera, såsom golvvärmen, smuts insida glas, snedmonterad kommod, fel beslag kommod, för kort handledare trapp m.m. Anmälde allt på deras hemsida enligt deras instruktion. Tiden gick och fick ingen återkoppling.
Efter månader och flera påminnelser får jag prata med en ansvarig på reklamationsavdelningen som inte hittar mina ärenden även när jag skickar kopia på mailet jag fått ifrån dom när jag skapade reklamationen.
Jag får ta allt igen per telefon och mail.
8 månader efter första reklamationen fixades kommoden och beslagen och någon månad efter det handledaren i trappen.

-Golvvärmen och fönstret är fortfarande 11 månader efter felanmälan inte åtgärdat.

-Gjorde en ny felanmälan på övervåningen nu i September-21 gällande sned monterade takstolar och olika mått (höjd) på mellanbjälkar och underarm takstol. Det har tagit mina byggare 36tim att åtgärda detta plus material. Men man vill bara stå för 8 tim och det som godwill då dom anser att dom inte har något ansvar för det alla egentligen.
Sista ordet är inte sagt ifrån min sida än.

- Jag har även anlitat deras under entreprenör (vilket jag var tvungen till, fick inte ta dit någon annan) för att dra ut el och vatten till mitt garage, det gjordes fel på alla sätt. Fel fyllnadsmassa runt ledningar, vatten låg inte på frostfritt m.m. Först skulle dom åtgärda/kreditera allt, men inget hände. Jag åtgärdade det till slut själv med egen entreprenör.
Låg på om kredit och det slutade med att dom hotade med att fakturera mig 50 000:- för påhittade jobb för grunden av huset om dom skulle kreditera deras felaktiga jobb.
Jag kontaktade SH och mailade över min konversation med deras entreprenör. Men SH slog bara ifrån sig och sa att det var olyckligt men inget dom kunde göra något åt. Även då jag påtalade att jag använt deras entreprenör som jag var påtvingad att anlita under byggtiden.

Som ni ser är det inte SH något att jobba med när det börjar att strula.
Gör er själva en björntjänst och anlita någon annan.
Tror inte det har med Hustillveraren för ett dåligt resultat på bygget. Tror mer att det har att göra med säljare och firmor han anlitar. Var med och byggde ett LB-hus i Wien i Österrike när dom ägdes av Altin innan konkursen och fick efter de ny ägare.Huset passade bra och var lätt att bygga. Sen har varje hustillverkare sitt eget koncept hur dom bygger. Byggde Sjödalshus i många år i Tyskland och dom hade ett bra och lätt byggsystem. Dom som byggde upp verksamheten hade som krav att all reklamation skulle åtgärdas direkt. Och Exportchefen höll benhårt på detta och sa att visar vi respekt till våra kunder och dom är nöjda så får vi den bästa reklamen. Säljare som inte höll måttet fick inte forsätta som säljare om dom lurade kunder.

Fick en förfrågan från Tysk säljare om jag kunde förmedla ett huspaket i Lösvirke ( Pre-Cut ) Och det har fungerat med import av Tyskt väggprogram till Svenskt väggprogram. Och nu har 2 lastbilar gått i väg till Tyskland.
 
THS 2020 THS 2020 skrev:
Tror inte det har med Hustillveraren för ett dåligt resultat på bygget. Tror mer att det har att göra med säljare och firmor han anlitar. Var med och byggde ett LB-hus i Wien i Österrike när dom ägdes av Altin innan konkursen och fick efter de ny ägare.Huset passade bra och var lätt att bygga. Sen har varje hustillverkare sitt eget koncept hur dom bygger. Byggde Sjödalshus i många år i Tyskland och dom hade ett bra och lätt byggsystem. Dom som byggde upp verksamheten hade som krav att all reklamation skulle åtgärdas direkt. Och Exportchefen höll benhårt på detta och sa att visar vi respekt till våra kunder och dom är nöjda så får vi den bästa reklamen. Säljare som inte höll måttet fick inte forsätta som säljare om dom lurade kunder.

Fick en förfrågan från Tysk säljare om jag kunde förmedla ett huspaket i Lösvirke ( Pre-Cut ) Och det har fungerat med import av Tyskt väggprogram till Svenskt väggprogram. Och nu har 2 lastbilar gått i väg till Tyskland.
Problemet i dessa fall är ju framför allt LB-Hus totala ovilja att ta hand om eftermarknad. I vårt fall vägrar de skriftligen att åtgärda/kompensera vissa punkter som tagits upp i tvåårsbesiktningsprotokollet. Och det nu, 4,5 år efter inflytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.