C cpalm skrev:
Vilket gör frågan hur mobilen snackar med pucken än mer relevant :rofl:
Telldus live är väl just den typ av molntjänst ingen av oss vill ha.

https://telldus.com/telldus-live/

Och innan någon hugger så betyder oss i detta inlägg @cpalm och @Alfredo :crysmile:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Telldus live är väl just den typ av molntjänst ingen av oss vill ha.
Nä, och molntjänsten kan väl dessutom knappast snacka med pucken utan en gateway?
 
P
Ok, ni måste ju inte välja en HA enhet om ni inte vill men den kan göra det du vill.
För att mobilen skall kunna tända lampan så måste HA enheten vara ansluten till internet.
Den kommunicerar sedan med strömbrytaren via Z-wave eller 433Hz.

Jag skall sluta tjata om HA enheter om ni inte vill ha någon av dessa :)
 
Började med 2 uttag från biltema med fjärr, bra räckvidd på denna. Starta motorvärmare till 2 bilar. Köpte sen en telldustellstick som klara nexa och z-wave. Fördelen med z-wave var att den hade 2-väg kommunikation så man ser om den går igång. En enhet har även energimätning så då ser jag om jag glömt att sätta i kabeln i bilen eller inte. Plugga bara in den i min router.
 
C
P P.O. skrev:
Jag skall sluta tjata om HA enheter om ni inte vill ha någon av dessa :)
Nä, det är för all del intressant. Men jag förstår att valfritt komplett smarta-hem-system kan lösa uppgiften.
Nu var det inte det jag var ute efter, utan en enkel lösning för att kunna tända och släcka en strålkastare med en liten fjärrkontroll + gärna med mobilen. Som t.ex. Philips Hue BT.

@Emanuel01 : Det där Biltema-grejorna såg rätt trevliga ut om man bortser från möjligheten att styra med mobilen. Tyvärr verkar de inte ha någon puck för fast installation. Endast uttag.
 
C cpalm skrev:
Nä, det är för all del intressant. Men jag förstår att valfritt komplett smarta-hem-system kan lösa uppgiften.
Nu var det inte det jag var ute efter, utan en enkel lösning för att kunna tända och släcka en strålkastare med en liten fjärrkontroll + gärna med mobilen. Som t.ex. Philips Hue BT.

@Emanuel01 : Det där Biltema-grejorna såg rätt trevliga ut om man bortser från möjligheten att styra med mobilen. Tyvärr verkar de inte ha någon puck för fast installation. Endast uttag.
Ja, de från biltema funkar ju på 4 grejer på varje fjärr. Tråkigt om grannen köper samma dock!
 
Annars e de väl bara att sätta ett ip klassat uttag bredvid dosan!?
 
C
E Emanuel01 skrev:
Annars e de väl bara att sätta ett ip klassat uttag bredvid dosan!?
Jo det är ju en (kanske inte helt optimal) variant. Frågan är hur de där uttagen trivs med att sitta ute i regnet? Hittar ingen manual som kan avslöja några detaljer.
Närmaste granne är 150 m bort så det torde vara lugnt :rofl:
 
Mina satt ute hela året, mot söder och öster.
De funkar än efter några års användning.
Den mot söder har blivit gulaktig i plasten dock.
 
E Emanuel01 skrev:
Tråkigt om grannen köper samma dock!
Det är inte så att sändare/mottagare måste "paras ihop" eller?
 
Inte de jag köpte från biltema. Köpte 2 och båda funka med samma fjärr. Man kunde ställa 4 kanaler.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.