Måste bara ventilera en sak.

Hade tidigare en Bosch torktumlare där man fick göra rent kondensorn själv. Arbetsinsats ≈ 5 min var 14:e dag när den skulle sköljas rent.

Nu har vi en torktumlare med "Self cleaning condenser" vilket ju lät toppen.
Av nån anledning kan denna inte pumpa ut vattnet själv. Man får tömma behållaren VARJE gång man tumlar. Då ska också ett filter sköljas rent. Behållaren är avlång och ihopsatt så man kan inte komma åt och göra helt rent.

Resultatet är alltså en större arbetsinsats med ett sämre resultat.

Jag blir tokig!

Är jag ensam om att irritera mig på detta?
 
Det finns self cleaning condensor med slanganslutet avlopp. Sån har jag från bosch. Det blir lite krångligare för dem då de behöver en ventil för avloppet (måste spara vatten i tanken för att rengöra kondensorn).
 
Aha, men har behållaren inget filter som behöver göras rent då?
 
Det filtret behöver inte göras rent ofta. Jag gör det i alla fall inte. Däremot behöver kondensirn till slut göras ren trots att den är självrengörande. Tyvärr är rensluckan inte monterad. Den finns att köpa som reservdel. Men jag byggde en egen.
 
Nej, bara luddfiltret i trumman.
 
D Daniel 109 skrev:
Däremot behöver kondensirn till slut göras ren trots att den är självrengörande.
Det kunde man ge sig fan på. Misstänkte detta.
Skitkonstruktion.
 
M Micke_xyz skrev:
Det kunde man ge sig fan på. Misstänkte detta.
Skitkonstruktion.

Väcker denna tråd till liv

Någon som kan svara på hur man gör ren kondensorn?

Vår tumlare indikerar att tanken är full, men det stämmer inte.
Misstänker att det är stopp någonstans.

Mvh Magnus
 
Då är det pumpen som det sannolikt är stopp i. Den sitter lättåtkomligt på baksidan på vissa modeler i alla fall. Skitig kondensor resulterar i att den indikerar igensatt filter fast det inte är igensatt.
 
Jag hällde i en skvätt klorin och spolade ner vatten i kondensorn med en vattenkanna. Startade sen tumlaren. Den pumpar upp vattnet till behållaren och jag upprepade detta flera ggr. Den sparar vatten i behållaren och pumpar ut ibland enligt ett mönster jag inte förstår. Men i princip sparar den vatten i behållaren för att skölja kondensorn ibland. Men inte varje gång verkar det som. Jag har slang ansluten till avlopp. Efter diverse spolande så är det renare nu och dålig lukt försvann. Konstruktionen borde kunna förbättras. De dubbla dammfiltern i tumlaren är bra och jag är noga att göra rent dem efter varje tumling!
 
Redigerat:
M mange-88 skrev:
Väcker denna tråd till liv

Någon som kan svara på hur man gör ren kondensorn?

Vår tumlare indikerar att tanken är full, men det stämmer inte.
Misstänker att det är stopp någonstans.

Mvh Magnus
Denna modell :)

https://www.bosch-home.no/produktliste/WTW841E0SN
 
  • Bosch Avantixx självrengörande kondensator-torktumlare, vit, modell WTW841E0SN.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Då är det pumpen som det sannolikt är stopp i. Den sitter lättåtkomligt på baksidan på vissa modeler i alla fall. Skitig kondensor resulterar i att den indikerar igensatt filter fast det inte är igensatt.
Tack. Ska plocka isär idag :)

Mvh Magnus
 
A
M mange-88 skrev:
Denna modell :)

[länk]
tyvärr sitter på denna modell pumpen inuti maskinen, man får ta bort höger sida framifrån sett
 
electroluxaren skrev:
tyvärr sitter på denna modell pumpen inuti maskinen, man får ta bort höger sida framifrån sett

Tack för info.

Är det vanligt att det blir stopp i pumpen?

Mvh Magnus
 
M mange-88 skrev:
Tack för info.

Är det vanligt att det blir stopp i pumpen?

Mvh Magnus

Såhär ser det ut
 
  • Inre komponenter och kablage i en hushållsmaskin, visar tecken på användning och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en tvättmaskin med synliga komponenter som ledningar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M mange-88 skrev:
Såhär ser det ut
Det blir skillnad när du fått rent denna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.