Det finns ju även kaminer på begagnatmarknaden som kanske är aktuellt för att hålla nere kostnaden?
Då ni verkar ha tummarna på sidan om händerna så kan det ju ses som möjligt att prata med lokala skorstensfejaren och göra en plan för vart och hur den skulle kunna placeras bäst, sedan gör ni grundkoncept själva och överlåter inkoppling/rökkanal och så vidare till någon som kan dom bitarna.

Har med en hjälpande hand lagat en underkänd rökkanal samt brandisolerat rökkanalen i vår tidigare stuga, då det alltid sker besiktning och provtryckning etc. så kommer det att säkerställas att det är ok innan du får börja elda

Ang. skydd framför kaminen så ska det vara brandsäkert. Själv gjorde jag en egen form till samma kamin som nämns ovan och gjöt en betongplatta då det passade övriga rummet bäst. Blev dessutom extremt billigt.
Men kostnaden är ju en sak, det är väl minst lika viktigt att det känns som en naturlig del av rummet/huset i övrigt för att få maximal njutning av eldandet?
 
  • Gilla
136kvm
  • Laddar…
O olotor skrev:
Jag är övertygad om att nyinstallation av en kamin är anmälnings/bygglovspliktig. Räkna med 3-4 000 kr i avgift.
Men kolla först med sotaren: Det kan ha funnits en eldstad ansluten till skorstenen under husets tidigare liv.
(Pipan är då sotig....) Om så är fallet behövs ingen kontakt med byggnadsnämnden!

Låt sotaren också provtrycka skorstenen för att kolla efter ev. sprickor.

Han kan också råda dig om obrännbar golvbeläggning och hur mycket som behövs.

Men vill du ha värme dygnet runt, eller vill du bara myselda?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Har bygglov på bägge mina!
Kan ju vara värt att fundera på om du vill ha myseldning dvs kamin och då max eldning 3 h sen vila 3 h eller kunna elda längre, det avgör ju typ av eldstad.

48k lät inte dyrt, men ta in fler offerter och fundera på om du kanske vill ha glidgjuten rökgaskanal samtidigt (förutsatt att det går i befintlig murstock)...och vilken typ av eldstad. Med glas runt om, klädd i tjälsten, gjutjärn, liten eller stor... Finns massor att välja mellan!

Så nice att kunna elda, blir varmt och en riktig mysfaktor. Lycka till!
 
  • Gilla
Koivu1 och 2 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Steg 1 är att kolla med kommunen om de godkänner en installation av kamin.
Steg 2 är att kontakta skorstensfejarmästaren för en bedömning av murstocken. Har ni tur så är den i bra skick och kan användas som den är. Är den inte det så är insatsrör en vanlig väg.
Jag sågade upp parketten och la klinkers inramat med mässings lister framför kaminen som jag själv installerade och köpte en pimpstens skorsten och en Jötul 8 kamin tre grannar fick skriva på bygglovet på den tiden 1985 och jag eldar ca 7 månader om året besiktning av en sotar mästare fick bygga ett schakt på vinden med hopslå insidan för evt brand
Ska du göra det själv, eller anlita någon installatör?

Plåt, eller glasskiva är vanliga skydd om det golvet framför är brännbart.
 
Hej,
Jag köpte min kamin på blocket och det tog ca 2-3 år innan den rätta dök upp.
Blev en täljstenskamin för att kunna hålla värmen lite längre. Contura 480.
Halva priset mot ny, dvs ca 20 000, men fick åka Stockholm-Skåne fram och tillbaka för att hämta.

Besiktning av sotare (av kommunen hänvisad) visade att rökkanalen (den i mitten av nio) var otät.
Bygganmälan till kommun med kontrollplan (kontrollansvarig behövdes ej) och ritning(?).
Placerades i vardagsrummet och hela skorstenen öppnades upp mot väggen. Ser fräckt ut tycker jag, men samtidigt så finns ingen tapet nära kaminensom står på minimiavstånd från vägg.

En firma glidgjöt kanalen så att den blev tät och samtidigt blir varm. Äldre hus (1938) mår bra av att skorstenen värms då och då. Det tog upp hål i skortensväggen och jag hade redan köpte en glasskiva fårn lokal glasmästare som underlägg.
Ny rökkanal och bila hålet kostade 17 000 (efter ROT ca 7 000).
Ny sotarbesiktning och sedan startbesked från kommunen när det var anmält klart. 1370 kostade kommunens startbesked.
Det blir nog svårt att få det mycket billigare....

OBS: Kolla vad kommunen säger om trivseleldning, dvs du får inte använda ved som uppvärmingskälla annat än vid elabrott: "Trivseleldning innebär att du får elda upp till fyra timmar per tillfälle och högst två tillfällen per vecka när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn"!
Lycka till!
 
  • Gilla
136kvm och 3 till
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Men kolla först med sotaren: Det kan ha funnits en eldstad ansluten till skorstenen under husets tidigare liv.
(Pipan är då sotig....) Om så är fallet behövs ingen kontakt med byggnadsnämnden!

Låt sotaren också provtrycka skorstenen för att kolla efter ev. sprickor.

Han kan också råda dig om obrännbar golvbeläggning och hur mycket som behövs.

Men vill du ha värme dygnet runt, eller vill du bara myselda?
Se upp med det där med att vedelda dygnet runt. Många kommuner har regler för trivseleldning med ved. Brukar vara tillåtet att elda max 2 gånger per vecka och då max 4 timmar. Kolla med kommunen så att TS inte blir besviken!
 
  • Gilla
136kvm
  • Laddar…
1 136kvm skrev:
Hej! Har noll kunskap i hur det fungerar att installera en kamin, men skulle gärna vilja ha en. Är extremt frusen och har tillgång till massa gratis ved, så känns som en win-win. Bor i ett 2-planshus med källare på 136 kvm boyta, ungefär lika mycket i biyta.
Finns en murstock som går genom köket, det känns som ett rimligt ställe att sätta den på. Har ingen aning om vad murstocken använts till eller vilket skick den är i, men skorstenen ser iallafall fräsch ut på håll.
Om jag skulle installera en basic kamin här- ungefär vad tror ni det skulle gå på? Och måste man ha murstocken putsad då? Skulle gärna knacka fram teglet istället. Måste man även ha typ plåt på golvet? Finns det några snyggare lösningar? :)

Tacksam för svar!
Jag satte just i en ny vedspis istället för en söndereldad kamin. Nackdel: Sänkte effekten lite. Fördel: Kan nu laga mat ovanpå och inne i ugnen utan att betala ström, och eftersom den är tänd hela dagen så behöver man inte vänta heller. Den håller värmen längre på natten än den mycket större kaminen i vardagsrummet, och man kan få den att hålla värme ännu längre om man fyller ugnen med speciella stenar.

Det måste vara något mellan spisen och väggen där inte väggen är murad skorsten (eller brandvägg; träreglar får det inte vara). Dessutom något gnistskydd på golvet och under. Men definitivt en bra investering.
 
  • Gilla
136kvm och 1 till
  • Laddar…
Dom där reglerna är väl knappt samma i två kommuner, även om många hänvisar till miljöbalkens allmänna hänsynsregler som säger det där om max 2ggr i veckan a 4h.

Men vad jag förstått är det vanligen mer en rekommendation än en bestämmelse, så kommunen har svårt att beivra det där, speciellt i icke planlagt område.

Vet att jag läst nån tråd (troligen här på byggahus ?) där nån klagar på att grannen eldar för ofta, och där det visar sej väldigt svårt att göra nåt åt det i praktiken.
 
  • Gilla
136kvm
  • Laddar…
1 136kvm skrev:
Hej! Har noll kunskap i hur det fungerar att installera en kamin, men skulle gärna vilja ha en. Är extremt frusen och har tillgång till massa gratis ved, så känns som en win-win. Bor i ett 2-planshus med källare på 136 kvm boyta, ungefär lika mycket i biyta.
Finns en murstock som går genom köket, det känns som ett rimligt ställe att sätta den på. Har ingen aning om vad murstocken använts till eller vilket skick den är i, men skorstenen ser iallafall fräsch ut på håll.
Om jag skulle installera en basic kamin här- ungefär vad tror ni det skulle gå på? Och måste man ha murstocken putsad då? Skulle gärna knacka fram teglet istället. Måste man även ha typ plåt på golvet? Finns det några snyggare lösningar? :)

Tacksam för svar!
Kul med era planer!

Jag vill slå ett slag för murspis. Alltså att man öppnar upp murstocken och fäller in en kamin. I äldre hus med befintlig murstock finns ju den möjligheten. Det blir mycket värme både genom strålning, kaminens metall och murstocken.

Förstår mig inte på folk som sätter pjäser ute i rummet och sedan ett halvosnyggt plåtrör synligt. I nya hus har man ju inget val men i äldre.

Absolut glidgjuta. Funktionen med plåtrör är att avleda värmen så fort och effektivt som möjligt. Men med rökgaserna direkt mot stocken värmer du upp denna. Då får du både bättre uppvärmning och bättre ventilation.

Kolla på effekt mellan olika modeller då du ju inte bara vill mysa utan verkligen värma. kW och m2 brukar specas. Finns lösningar med fläkt och extra tilluft etc för att få bättre förbränning och värmespridning. En återförsäljare eller duktig installatör kan tipsa och vägleda. Offerter och hembesök kostar inget. Vi fick då enkel besiktning av skorstenen också.

Vi betalade 65 000 tutti balutti varav kamin 25 000 och kommunen 2000.

Golvskydd finns färdiga i glas, plåt, koppar etc i olika former. Vi måttbeställde då vi har hörnspis och måtten inte var riktigt standard.

Varmt lycka till!
 
  • Gilla
136kvm
  • Laddar…
Har beställt en Contura 820t style komplett med skorsten och uteluftanslutning, 52' installerat o klart plus kostnad för bygganmälan till kommunen ca 3'. Då har vi ingen skorsten sen tidigare, blir ca 3m skorsten.
 
  • Gilla
136kvm
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Kolla gärna på

[länk]

Mycket att välja på!

Köpte en vattenmantlad kamin därifrån för ca 7 år sedan.

Funkar perfekt och sotaren gillar den skarpt. Värmer upp 150 m2 dygnet runt, året runt.

Kostade ca 6000 kr då, samtidigt i Sverige kostade samma kamin 16.500 kr.

Jag bytte ut en befintlig (vedeldad) köksspis mot denna och det behövdes inte någon bygglov eller liknande det var ju enbart ett utbyte av spis mot spis. Du har kanske haft en vedspis ansluten till skorstenen?
Min son hotades av extra avgifter. För att de inte anmälde byte av kamin.
  • När du gör en anmälan för braskamin, kakelugn, panna eller vid byte av eldstad ska du bifoga följande handlingar: 1. Enkel situationsplan (karta) som visar byggnadernas placering på tomten och i vilken byggnad eldstaden ska finnas. 2. Planritning som visar eldstadens placering i byggnaden i skala 1:100 3. Fasadritning som visar rökkanal/skorsten i skala 1:100 4. Produktblad med beskrivning av eldstad och rökkanal. 5. Förslag till kontrollplan. När du gör en anmälan för braskassettska du bifoga följande handl…
Läs mer på uppsala.se
  • När du gör en anmälan för braskamin, kakelugn, panna eller vid byte av eldstad ska du bifoga följande handlingar: 1. Enkel situationsplan (karta) som visar byggnadernas placering på tomten och i vilken byggnad eldstaden ska finnas. 2. Planritning som visar eldstadens placering i byggnaden i skala 1:100 3. Fasadritning som visar rökkanal/skorsten i skala 1:100 4. Produktblad med beskrivning av eldstad och rökkanal. 5. Förslag till kontrollplan. När du gör en anmälan för braskassettska du bifoga följande handl…
Läs mer på uppsala.se
 
  • Gilla
136kvm och 1 till
  • Laddar…
Har nu en kamin med premodul-skorsten genom taket, har tidigare satt in en annan kamin mot befintlig murstock.

Steg 1 är precis som övriga säger: Kontrollera regelverket i kommunen.
Passa då också på att kolla upp regelverket för själva kaminen. Den behöver ha en energideklaration för att du ska få det hela godkänt, så om ni köper en begagnad så gäller det att kolla att den modellen har rätt dokumentation från tillverkaren.

Om en skorsten har använts tidigare eller ej har ingen påverkan på kravet om anmälan och provning av sotaren när du installerar en ny.

Om ni väljer en färdig paketlösning så har ni ju något som är rätt bekvämt och snabbt, men kostar lite mer.

Att använda den befintliga murstocken låter som ett bra alternativ. Det behöver ni dock diskutera med den sotaren som är utsedd från kommunen. De är de som ska godkänna det eller ej och de kan vara rätt fyrkantiga. (Jag tog vid ett tillfälle och gjorde en ny skorstensgenomföring i en murad yttervägg. Det blev enklast för mig att ersätta två gipsskivor (dvs 240x240), träreglar och tretexisolering förutom precis kring röret mot 2 mineritskivor, plåtreglar och stenull.. Det var dock inte en av deras standard-lösningar, då de definierade att jag skulle ha en viss mängd stenull, sedan en icke brännbar barriär typ minerit och sedan glasull, sockervadd eller vad man än ville.
Det slutade med att jag efter mycket om och men äntligen fick prata med en av de mer erfarna sotarna som konstaterade att ja, det är inte sämre att ha en meter stenull och icke-brännbart åt alla håll, så jag fick det godkänt.)

Om den befintliga murstocken får godkänt av er sotare är det ju bara att koppla in, ett rätt enkelt arbete som ni absolut klarar av. Och om ni är tveksamma går det ju att få bra hjälp av sotaren och han ska ju kontrollera allt och provtrycka det hela innan ni får ta den i drift.

Om den behöver glidgjutas så finns det ett par kanon-trådar här som beskriver det steg för steg hur ni kan göra det själva.

Kostnaden kommer ju variera grovt beroende på alternativ ovan.
När jag satte in en begagnad kamin i befintlig murstock var bygganmälan det som var dyrast.
Ny kamin och premodul insatt av andra slutade på strax under 70 inklusive allt.

Sen beror det ju helt på hur mycket gratis ved ni eldar. Ett par mysbrasor om året blir dyra kilowatt timmar oavsett alternativ, regelbunden eldning med en varm och mysig murstock kommer ju bli desto fler.

Lycka till!
 
  • Gilla
136kvm och 2 till
  • Laddar…
janwide
M manner skrev:
jag håller med Anders härovan: Det är i samma kostnad mellan rör resp gjutning per meter sa min installatör häromveckan. Men enl honom är de många installatörer lata eller ovana att glidgjuta då föreslår dom rör. Men med gjuten insats kommer du värma upp hela stocken på helt annat sätt ! Bra då värmen hålls kvar i huset och kan ge hjälp åt tex krypgrundens klimat (om du har sån)
Vår installation inkl gjutning gick på ca 70.000 totalt (inkl dyr kamin)
Satsa absolut på glidgjutning om skorstenen behöver tätas. Mina svärföräldrar fick nedslag på otät skorsten. De kontaktade en "expert" som övertygade dem om att insatsrör var det bästa. Slutresultatet blev att en stor del av uppvärmningseffekten försvann eftersom murstocken inte längre blir varm. Min slutsats är att företaget valde en dyrare och för dom enklare väg för att tjäna mer pengar.
 
  • Gilla
136kvm och 3 till
  • Laddar…
Det är inte så stökigt att sätta in en kamin utan puts eller inklädd själv. Brukar följa med bra beskrivningar. Det viktiga är att du tätar ordentligt mellan rörbitarna i skorsstenen och använder dubbelgips, rätt typ av isolering och avstånd till brännbara material där så behövs. Det kan du läsa dig till. Kan du använda befintlig skorssten underlättas arbetet även vid takgenomföringen. Satt in en själv och aldrig gjort det tidigare. Gick bra och godkändes vid besiktningen. Det tar lite tid men klart billigare!
 
  • Gilla
136kvm
  • Laddar…
Cristar Cristar skrev:
Hej,
Jag köpte min kamin på blocket och det tog ca 2-3 år innan den rätta dök upp.
Blev en täljstenskamin för att kunna hålla värmen lite längre. Contura 480.
Halva priset mot ny, dvs ca 20 000, men fick åka Stockholm-Skåne fram och tillbaka för att hämta.

Besiktning av sotare (av kommunen hänvisad) visade att rökkanalen (den i mitten av nio) var otät.
Bygganmälan till kommun med kontrollplan (kontrollansvarig behövdes ej) och ritning(?).
Placerades i vardagsrummet och hela skorstenen öppnades upp mot väggen. Ser fräckt ut tycker jag, men samtidigt så finns ingen tapet nära kaminensom står på minimiavstånd från vägg.

En firma glidgjöt kanalen så att den blev tät och samtidigt blir varm. Äldre hus (1938) mår bra av att skorstenen värms då och då. Det tog upp hål i skortensväggen och jag hade redan köpte en glasskiva fårn lokal glasmästare som underlägg.
Ny rökkanal och bila hålet kostade 17 000 (efter ROT ca 7 000).
Ny sotarbesiktning och sedan startbesked från kommunen när det var anmält klart. 1370 kostade kommunens startbesked.
Det blir nog svårt att få det mycket billigare....

OBS: Kolla vad kommunen säger om trivseleldning, dvs du får inte använda ved som uppvärmingskälla annat än vid elabrott: "Trivseleldning innebär att du får elda upp till fyra timmar per tillfälle och högst två tillfällen per vecka när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn"!
Lycka till!
nu för tiden kan du få bidrag eller rotavdrag när man installerar sin eldstad det fans inte på min tid 80 talet kamin och skorsten kostade 8000 kr så den har betalt sig många gånger om men det skitar ner mer damma och dammsuga oftare drar in lite insekter oxå sen ska man ha plats till veden och såga o klyva ved som jag gör så det drar med sig lite jobb
 
  • Gilla
136kvm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.