Hej

Jag har en CTC electronic-panna från 1985 i vår nya hus. Den funkar inte som den ska då den går extremt varm och skickar ut 70-80 grader i alla programlägen hur man än ställer den. När man ställer den på manuell tempsänkning och sänker mycket på både fininställningen och nattsänkningen går den dock fint och håller inställd temp konstant utan större variationer. Vilken temp jag då manuellt siktar på läser jag ju från program-graferna som finns på, så jag får ju ett system som funkar OK men i längden känns det ju lite sådär att behöva justera pannan manuellt efter rådande utetemperatur..

Med tanke på att den verkar funka som den ska på allt utom att den kör alldeles för varmt har jag fått för mig att det borde kunna vara utegivaren som har lagt av? Denna verkar ju relativt enkel att byta så det ska väl inte vara några problem. Kan man mäta det genom att koppla bort utegivaren och med en multimeter mäta motståndet och jämföra med tabellen i manualen? https://www.ctc.se/file-download/8322d5b68fd3a8cbd15f1cbccc0e2907.pdf

Då jag ska bli med elbil till våren tittade också jag lite på Tibber för elleveransen till hemmet med en något skeptisk utgångspunkt då jag helst inte vill ha timmätning av el om jag inte kan styra värmen. (inte så kul att dåna på med 7kW för 350 öre/kWh liksom...).
Såg dock till min förvåning att det verkar som att jag kan styra pannan smart mot tim-elpriset genom Tibber via en Ngenic Tune. Kan man tro att det kommer funka som det ska istället för min utegivare eller tänker jag fel där?

Till sist så är jag givetvis fullt medveten om att jag kan spara på lång sikt genom att konvertera värmen till ett luft/vatten eller bergvärmesystem, men då pengarna till det inte riktigt finns ju nu, samt att huset ändå är välisolerat och har FTX-system så är inte energiprestandan jättedålig som det är och den stora uppgraderingen får vänta på sig.
 
Bumbar upp med tre lite tydligare definerade frågor:

1: Är det troligt att det är utegivaren som spökar?

2: Kan man enkelt mäta med multimeter om så är fallet?

3: Kommer Ngenic Tune kunna tillföra något till systemet (komfort genom att få rumsgivare och/eller energiåtgång/kostnadsbesparing med smart elstyrning)?
 
2: Skruva loss kablarna från utgivaren och mät resistansen.

Tabell med resistansvärden för en utomhusgivare vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
CTC elektronic en riktigt gammal en, finns inga delar till numera, kan finnas något kort i någon gömma ( pris 6000 ) plus ombyggnad. Lossa på fronten, vik ner den , i botten så sitter det 3 kontaktorer kolla om någon är dragen, syns på att ankaret i mitten är nere, . ett fel som brukar uppstå på dom pannorna.
 
Oavsett inställning av ventilerna så ger pannan för hög temp och då blir elementen heta. det är pannan som bråkar. Som jag skrev, lossa fronten ( glömde skriva bryt all ström till pannan ) den kommer att hänga i lite kablar och det är lätt att få en kortis. Kontaktorerna ser troligen ut så här på bild och tillverkas inte längre, mät på stiften på sidan så vet du spänningen på spolen ( stör även på spolen. Hau du tur så finns någon kvar för 24 V, men svindyra, går med vilket fabrikat som helst, bara det fysiska måtten stämmer. En sak till, snäpper som hållerden sitter på baksidan och mycket svår att få tag på, så det kanske blir att skrota infästningen på framsidan för att få loss. Om du ska byta så lossa

EDIT PÅ DET HELA . Har första steget klistrat/bränt fast så kontaktorn ligger till, märker du inte det vid den tiden på året . om minnet inte sviker så är det 1 steget 3,7 kW som ligger till hela tiden och kopplar den då in steg 2 så blir bra varmt
 
Får givetvis kolla kontaktorerna men jag misstänker att det inte borde gå att manuellt ställa en temp som den håller om de vore trasiga? Det funkar utmärkt att hålla den på konstant temp ut på t.ex 25, 30, 35 eller 40 grader. Den rusar alltså bara när man har automatiken igång och styr mot ett program (med samma resultat oavsett man väljer lågtemp eller högtemp-kurva.
 
Jag hjälpte en granne med en sådan panna igår (från 93 dock, har en själv med) den visade ungefär samma symptom som din. Framledningstemperaturen rusade upp mot 80 grader, det var kabeln till utgivaren som var kass. Ska du mäta den koppla loss ena ändan från panna, med trasig kabel mäter man annars ändå ca 2500 ohm mellan plint 6 och 8. (Med avstängd panna)
 
Tackar för tips! Ska prova och mäta och se vad jag får fram.

inga idéer kring Ngenic? Tänker spontant att det är smart styrning mot elpris kanske inte är fullt så smart som man kan hoppas, men man borde ju vinna en del komfort och en del energiåtgång med mjukare system på att styra med en innehavare också?
 
Vad tänker du att styra, utgående temp eller vad, det är en EL-panna du har och för att få den att genera en exakt temp ut så blir det att bygga om den helt och ersätta kontaktorerna med något i den här stilen, som kan reglera effekten steglöst, men är nog inte ekonomiskt försvarbart att göra.
https://www.regincontrols.com/sv/se/produkter/elvarmeregulatorer/
 
Nä, jag inser ju också att det inte är lönt att göra världens grej av det, men denna Ngenic-styrning jackas ju in på utegivarkabeln och manipulerar signalen därifrån utifrån utetemperaturen och inomhustemperatur. I teorin låter det ju bra, att man kanske inte behöver köra på med massor effekt bara för att utetemperaturen sjunker ett par grader tillfälligt så länge inomhustempen inte sjunker den också.
 
Alla EL-pannor har en fördröjning i sig, så sjunker uttempen så tar det ett tag innan den reagerar med inkoppling av olika steg, inte säker nu men tror CTC:en har fördröjning på ca 2 - 3 minuter och dom har även en inkopplingsplint för innegivare.
 
Det fanns en äldre elpanna som hette CTC Electronic före den som det länkas till manualen för i första inlägget. Den äldre CTC Electronic satt i vårt hus byggt 1981 när vi flyttade in. Den pannan var helt slut och gick bara på max effekt som bröts av någon "nödtermostat". En bättre begagnad CTC Electronic 13 kW (gissar att det är den andra generationen) inhandlades för 1500kr. Den nyare CTC Electronic fungerade bra i många år innan först en kontaktor och något år senare kontaktor nr 2 brände ihop kontakterna som blev för evigt till.

Nya kontaktorer inhandlades från JS Energi och därefter fungerar allt perfekt igen. Jag har en reservdelslista från CTC till den pannan märkt: 10409501-6 2019-03-25 som är nedladdad december 2019. Nu hittar jag inte reservdelslistan hos CTC så jag bifogar filen. JS Energi kan förmodligen leverera många reservdelar ännu en tid.
https://jsenergi.com/ctc-reservdelar/ctc-reservdelar-per-pump/ctc-electronic-13kw.html
 
Den kontaktor som du menar, tillverkas inte längre. Såg PRISET som uppgavs hos JS 2047kr , snacka om överdebitering och sko sig på konsumenter, finns några kvar på några ställen i Sverige och priser runt en 500 hundring, det går att ha vilket fabrikat som helst med spole 24VAC, det som är viktigt är att det fysiska måtten stämmer, väldigt snålt med plats, någon större går inte att få dit.
 
Jaha, det var en redig prishöjning. Jag gav totalt 2350 kr för två sådana kontaktorer i januari 2020. Jag var lat och orkade inte leta men spenderar man några timmar hos t ex Mouser så kan man troligen komma mycket billigare undan.
 
För mycket redan då om jag ska vara ärlig, utan att snacka skit om JS så tar dom i ordentligt när det gäller att ta betalt, mycket fult i mina ögon, att sko sig på någon som sitter illa till. Det gäller inte bara den kontaktorn utan är överlag överpriser hos dom. Det måste gå bra för det företaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.