Som rubriken säger vad skulle hända om en enstaka koppar tråd inte var i sockerbiten utan utanför och man drog fast skruven endå? Vad är det som påverkas
 
Man har inte kontroll på vart den tar vägen. Det innebär en ökad risk för att få en stöt då det finns blank koppar åtkomligt. Dessutom kan tråden få kontakt med andra anslutningar i plinten och skapa kortslutning eller sporadiska jordfel. Men det är en ganska onödig frågeställning. Det är ju så enkelt att göra rätt.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Man har inte kontroll på vart den tar vägen. Det innebär en ökad risk för att få en stöt då det finns blank koppar åtkomligt. Dessutom kan tråden få kontakt med andra anslutningar i plinten och skapa kortslutning eller sporadiska jordfel. Men det är en ganska onödig frågeställning. Det är ju så enkelt att göra rätt.[/QUOT
Jo så äre! Blev mest bara fundersam, har blivit frustrerad någon gång och skitit om det sticker ut 1 liten koppar sladd, MEN ska åtgärda det nu när jag lugnat mig haha! Blev bara nyfiken :) tack för svar
 
Med risk för att låta lite slarvig för de som är mer noggranna, så skulle jag säga att ibland kan man ju brottas länge med en ledare, och sen är det ngn liten kardel som ändå sticker ut.

Då har det faktiskt hänt att jag knipsat av den.

Som sagt, utstickande koppartråd vill man inte ha då den kan ställa till med allt ifrån jordfel till gnistbildning och kortslutning.Egentligen vill man ju dessutom ha alla kardeler inne då kabelarean är beräknad på en viss ström, men samtidigt tror jag inte att någon enstaka kardel precis i anslutningen gör så stor skillnad, särskilt inte om man kör 10 A på en 1,5mm2 som egentligen skall klara 13A

Om halva kabeln inte är inne är det förstås en annan sak :)
 
Skaffa Wago 221 och koppla med och kasta bort sockerbitarna.
 
  • Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
Finns ju en anledning till att sockerbitar inte längre är tillåtet. ;)
 
  • Gilla
  • Wow
Lidd och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Man har inte kontroll på vart den tar vägen. Det innebär en ökad risk för att få en stöt då det finns blank koppar åtkomligt. Dessutom kan tråden få kontakt med andra anslutningar i plinten och skapa kortslutning eller sporadiska jordfel. Men det är en ganska onödig frågeställning. Det är ju så enkelt att göra rätt.
Tack för svar :)! Slutade med att jag gjorde om det och fixade till allt
 
E elmont skrev:
Skaffa Wago 221 och koppla med och kasta bort sockerbitarna.
Sockerbit kanske är fel namn av mig, är en sådan IP54 kopplingsdosa :)! (Råkade säga fel)
Kanske finns något nytt till dem också?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Finns ju en anledning till att sockerbitar inte längre är tillåtet. ;)
Så "lösa" kardeler kan inte sticka ut på andra lösningar också? :cool:
 
Anna_H Anna_H skrev:
Finns ju en anledning till att sockerbitar inte längre är tillåtet. ;)
Var står det att de inte är tillåtna? För vilka ändamål?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.