H Harald Blåtumme skrev:
Fantastiskt bra priser i synnerhet om man har behov värma pool under sommarhalvåret. Detta gör det nog svårt att räkna hem en solpanelsinstallation på rimlig tid även efter statliga subventioner, det verkar ju annars vara en populär modell för att lösa den biten.
Ja, har man pool så är fjärrvärme bra. 10 öre/kWh på sommaren här. Men för lite plats för riktig pool. Dock nästan gratis att fylla uppblåsbar liten pool med varmvatten...
 
S
L Leif i Skåne skrev:
Jag har också fjärrvärme, Maj-Aug 25.50 öre/ kWh inkl moms!!! Perfekt att värma poolen.
Sep-April är kostnaden 72,68 öre / kWh ink moms.
Fast årskostnad var 3600kr men är nyligen höjd till 4700kr/år allt inkl. Moms.
När jag läser här så fattar jag inte hur det kan skilja så mycket. Så stora skillnader i kostnader kan det väl inte vara...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Fantastiskt bra priser i synnerhet om man har behov värma pool under sommarhalvåret.
Ja det är fantastiskt att byta vatten på sommaren och fylla på med 40 grader vatten direkt, oändlig kapacitet 2000 liter/timmen mindre än 7kr/ 1000 liter i uppvärmningskostnader. Men tyvärr kostar kallvatten 30kr/ kubikmeter
PS jag håller 39 grader året runt i vår badpool, jag värmer med FV. DS
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
När jag läser här så fattar jag inte hur det kan skilja så mycket. Så stora skillnader i kostnader kan det väl inte vara...
Det bränns sopor året runt, men få som vill ha värmen på sommaren. Tillgång och efterfrågan. Jag som saknar pool använder ju väldigt lite av den billiga fjärrvärmen på sommaren (89 kWh i juli...), men mer på vintern som alla andra (typ 1500 kWh/månad).
 
S
S sjoelund skrev:
Det bränns sopor året runt, men få som vill ha värmen på sommaren. Tillgång och efterfrågan. Jag som saknar pool använder ju väldigt lite av den billiga fjärrvärmen på sommaren (89 kWh i juli...), men mer på vintern som alla andra (typ 1500 kWh/månad).
Jag har tydligen samma höga pris året runt, kollade precis det... Man måste upp på över 40 000 kWh år för att det ska vara skillnad på pris på sommaren. 71,1 + moms året runt betalar jag
 
Demmpa Demmpa skrev:
Grova överslagsberäkningar för fjv kontra bergvärme;

Fjärrvärme:
Investeringskostnad jfv ca 100kkr
Ny fjv-central var 40:e år ca 35kkr.

Installationskostnad för 80 år ca 135kkr.
Fasta årskostnad 5kkr, det ger ca 400kkr för 80 år.
Totala fasta kostnader ca 535kkr för 80 år.

Bergvärme:
Installation 190kkr.
Ny kylmodul var 15:e år, 35kkr/byte
Hur länge fungerar ett borrhål? 20-30 år?
190*3=570kkr. (190*2=380kkr)
Totala fasta kostnader ca 675-830 för 80 år.
det var en väldigt grov förenkling.

Den stora skillnaden mellan bergvärme och fjärrvärme är att med fjärrvärme går det åt mellan 3,6 och 4 ggr så många kWh att värma huset (scoop faktor på pumpen). historiskt så har jag lagt 10 MWh /år (stort hus) på berg/jordvärme medan om jag hade haft fjärrvärme mellan 36 och 40 MWh. Om inte elkostnaderna tripplas och fjärrvärmekostnaderna står still så kommer det även fortsättningsvis vara en god affär. Går elen upp för mycket så blir det ftx och solceller utöver. Den förra värmepumpen stod här i 25 år och den nya i åtta och är knappt inkörd, grejorna håller länge även om någon komponent kan behöva bytas
 
S
Nu har jag räknat lite mer,
Jag förbrukar nu ca 25000 kWh per år med 89örekWh så det blir 22250 kr + 7500kr i fast kostnad=29750kr för att köra med fv.
Vi säger att jag köper en luft vatten värmepump för 100000kr (livslängd på 12år) då kostar den 8340kr/år + service och grejer 1500kr per år (vanligt service ca 2300kr varannat år ock lite annat) så sammanlagt 9840 per år.
Med ett SCOP på säg 3,5 och ett elpris på 1kr/kWh blir rörliga kostnaden (25000x1)/3,5=7143kr. Summan är då ca 16983kr, det bör då generera en besparing på 12767kr per år att byta från fv.

Har jag räknat rätt nu? Tänker mest på rörliga kostnaden för luft vatten värmepumpen.
 
S Screew skrev:
Nu har jag räknat lite mer,
Jag förbrukar nu ca 25000 kWh per år med 89örekWh så det blir 22250 kr + 7500kr i fast kostnad=29750kr för att köra med fv.
Vi säger att jag köper en luft vatten värmepump för 100000kr (livslängd på 12år) då kostar den 8340kr/år + service och grejer 1500kr per år (vanligt service ca 2300kr varannat år ock lite annat) så sammanlagt 9840 per år.
Med ett SCOP på säg 3,5 och ett elpris på 1kr/kWh blir rörliga kostnaden (25000x1)/3,5=7143kr. Summan är då ca 16983kr, det bör då generera en besparing på 12767kr per år att byta från fv.

Har jag räknat rätt nu? Tänker mest på rörliga kostnaden för luft vatten värmepumpen.
Glömde du inte överföringskostnaden på elen?
 
S Screew skrev:
Nu har jag räknat lite mer,
Jag förbrukar nu ca 25000 kWh per år med 89örekWh så det blir 22250 kr + 7500kr i fast kostnad=29750kr för att köra med fv.
Vi säger att jag köper en luft vatten värmepump för 100000kr (livslängd på 12år) då kostar den 8340kr/år + service och grejer 1500kr per år (vanligt service ca 2300kr varannat år ock lite annat) så sammanlagt 9840 per år.
Med ett SCOP på säg 3,5 och ett elpris på 1kr/kWh blir rörliga kostnaden (25000x1)/3,5=7143kr. Summan är då ca 16983kr, det bör då generera en besparing på 12767kr per år att byta från fv.

Har jag räknat rätt nu? Tänker mest på rörliga kostnaden för luft vatten värmepumpen.
Det ser rätt ut, på plussidan så håller den högst troligtvis längre och du har räknat med ett ganska lågt scoop värde om du inte bor för långt norr ut. På minussidan är väl elprisets osäkerhet i framtiden med den nuvarande energipolitiken.
 
S
F fribygg skrev:
Glömde du inte överföringskostnaden på elen?
Det stämmer, jag kollade min faktura. Besparingen hamnar på strax under 10000 per år inte nästan 12800. Hur som helst så verkar det vettigt
 
S
H Hammarenmittitummen skrev:
Det ser rätt ut, på plussidan så håller den högst troligtvis längre och du har räknat med ett ganska lågt scoop värde om du inte bor för långt norr ut. På minussidan är väl elprisets osäkerhet i framtiden med den nuvarande energipolitiken.
Ja räknade medveten lite sämre för att inte råka hamna på fel sida av kostnaderna. Allt över 12år och SCOP på 3,5 ser jag som en bonus. Tyvärr så är fv priserna satta per år här, så det kan gå upp det också... Kanske inte i samma utsträckning som elpriset, men jag tenderar att binda för att få en jämnare kostnad över året. Jag förlorar säkert på det men hellre det än att bränna alla pengar på el under vintern
 
  • Gilla
Hammarenmittitummen
  • Laddar…
S Screew skrev:
När jag läser här så fattar jag inte hur det kan skilja så mycket. Så stora skillnader i kostnader kan det väl inte vara...
Jag bor i kommun som själv äger och byggde Fjärrvärmeverket, det är samma bolag som äger sophämtning / återvinningscentralen. Alltså allt som är brännbart eldas inom samma företag, det går bara åt diesel för transporter ingen interndebitering staten får ingen moms!
Då kan priset till konsumenter hållas nere.
Om E-On ägt FV så hade priset varit mycket högre. Tyvärr så sålde man elverket till dåvarande SydKraft för många år sedan med stora kostnader som drabbat konsumenterna för överföring som följd.
 
S
L Leif i Skåne skrev:
Jag bor i kommun som själv äger och byggde Fjärrvärmeverket, det är samma bolag som äger sophämtning / återvinningscentralen. Alltså allt som är brännbart eldas inom samma företag, det går bara åt diesel för transporter ingen interndebitering staten får ingen moms!
Då kan priset till konsumenter hållas nere.
Om E-On ägt FV så hade priset varit mycket högre. Tyvärr så sålde man elverket till dåvarande SydKraft för många år sedan med stora kostnader som drabbat konsumenterna för överföring som följd.
Än så länge är det kommunen som äger fv här också, samma kommunala bolag som står för sophämtning. Men ändå har vi väldigt höga priser, jag har för mig att dom nu sålt fv-verksamheten till ett privat bolag. Jag gissar att det blir förändringar mot det negativa.
 
  • Ledsen
Leif i Skåne
  • Laddar…
B
S Screew skrev:
Jag betalar 7000kr i fast avgift per år och 89öre kWh. Visst är det smidigt, men långt ifrån värt det, jag har börjat titta på bergvärme eller luft- vattenvärmepump. På 10år har jag betalat 70 000kr i fast avgift, det kan man nästan köpa en luft- vattenvärmepump för. Med mitt elpris på 69 eller 79öre kWh så kan man snabbt räkna ut att det skulle löna sig.
Den kalkylen kommer aldrig komma tillbaka.
 
B
V ViktorHg skrev:
Visst, men verkningsgraden är betydligt högre på värmepump vilket innebär lägre förbrukning.
Vad menar du..
Kommer aldrig bli billigare med värmepump igen. Tro mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.