Hej! Har noll kunskap i hur det fungerar att installera en kamin, men skulle gärna vilja ha en. Är extremt frusen och har tillgång till massa gratis ved, så känns som en win-win. Bor i ett 2-planshus med källare på 136 kvm boyta, ungefär lika mycket i biyta.
Finns en murstock som går genom köket, det känns som ett rimligt ställe att sätta den på. Har ingen aning om vad murstocken använts till eller vilket skick den är i, men skorstenen ser iallafall fräsch ut på håll.
Om jag skulle installera en basic kamin här- ungefär vad tror ni det skulle gå på? Och måste man ha murstocken putsad då? Skulle gärna knacka fram teglet istället. Måste man även ha typ plåt på golvet? Finns det några snyggare lösningar? :)

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
Hej!
Steg 1 är att kolla med kommunen om de godkänner en installation av kamin.
Steg 2 är att kontakta skorstensfejarmästaren för en bedömning av murstocken. Har ni tur så är den i bra skick och kan användas som den är. Är den inte det så är insatsrör en vanlig väg.

Ska du göra det själv, eller anlita någon installatör?

Plåt, eller glasskiva är vanliga skydd om det golvet framför är brännbart.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag fick en offert på att installera en Contura-kamin och Premodul-skorsten, alltså inte anslutning till gammal murad skorsten.
Offerten gick på 48 000 kr inklusive kaminen som kostade 15 000 och skorstenen som kostade 15 000 kr. Sedan kanske man kan tänka sig att det är lite billigare att låta samma företag sälja kaminen och installera alltihop.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Steg 1 är att kolla med kommunen om de godkänner en installation av kamin.
Steg 2 är att kontakta skorstensfejarmästaren för en bedömning av murstocken. Har ni tur så är den i bra skick och kan användas som den är. Är den inte det så är insatsrör en vanlig väg.

Ska du göra det själv, eller anlita någon installatör?

Plåt, eller glasskiva är vanliga skydd om det golvet framför är brännbart.

Aha, jag måste typ söka bygglov? Suck.. Vilken information behöver dom för detta? Alltså behöver kommunen veta exakt vilken modell osv jag ska ha? Kostar det att ansöka även om detta?

Trots att vi hittills gjort allt här hemma själva (förutom el) så känner jag att kunskapen är för låg för att själv våga pilla med något som sedan ska eldas i - så för allas säkerhet tänker jag att någon behörig får installera. :)
Om den är i dåligt skick och insatsrör behövs, ungefär vad skulle du gissa på att det går på?
Tror ni det kommer bli lönsamt i längden eftersom vi har gratis ved, trots att vi har nytt luft-vatten-värmesystem, eller kan jag egentligen likaväl höja elementen lite? Sotare osv är ju inte heller gratis. MEN så mysigt med extremvärmen från en kamin tycker jag!
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Jag fick en offert på att installera en Contura-kamin och Premodul-skorsten, alltså inte anslutning till gammal murad skorsten.
Offerten gick på 48 000 kr inklusive kaminen som kostade 15 000 och skorstenen som kostade 15 000 kr. Sedan kanske man kan tänka sig att det är lite billigare att låta samma företag sälja kaminen och installera alltihop.
aha, det låter ju ändå billigare än jag trodde! Då skulle man ju komma riktigt billigt undan om vår skorsten är i användbart skick. Jag trodde jag skulle behöva punga ut minst 60k.. Har dock ingen koll alls på hur många eller vilka häromkring som installerar kaminer, så för väl börja leta där också för att ens få en offert haha..
 
1 136kvm skrev:
Aha, jag måste typ söka bygglov? Suck.. Vilken information behöver dom för detta? Alltså behöver kommunen veta exakt vilken modell osv jag ska ha? Kostar det att ansöka även om detta?

Trots att vi hittills gjort allt här hemma själva (förutom el) så känner jag att kunskapen är för låg för att själv våga pilla med något som sedan ska eldas i - så för allas säkerhet tänker jag att någon behörig får installera. :)
Om den är i dåligt skick och insatsrör behövs, ungefär vad skulle du gissa på att det går på?
Tror ni det kommer bli lönsamt i längden eftersom vi har gratis ved, trots att vi har nytt luft-vatten-värmesystem, eller kan jag egentligen likaväl höja elementen lite? Sotare osv är ju inte heller gratis. MEN så mysigt med extremvärmen från en kamin tycker jag!
Nej, normalt inte bygglov men istället en bygganmälan.
Sedan är det så att vissa kommuner numera är restriktiva till att godkänna vedkaminer/pannor i tätbebyggda villaområden.

Tillgång till gratis ved är ju närmast ett måste, om man ska börja räkna på ekonomi kontra en LVVP.

Svårt att bedöma kostnad för installation mer i detalj innan du fått nuvarande rökkanaler besiktigade.
 
  • Gilla
136kvm och 2 till
  • Laddar…
45-60 tusen för en kamin

12-20 kamin
12-16 skortsten
15 arbete
3500 ska staten ha för att skyffla papper
 
  • Gilla
136kvm och 1 till
  • Laddar…
Gör inte misstaget att köpa en billig kamin. Har du råd rekommenderar jag att du lägger 20 tusen eller mer på en dansktillverkad kamin. Se till att du köper en kamin med termostatstyrda automatiska spjäll så sparar du arbete. Det är ett stort arbete med ved. Om skorstenen är i dåligt skick Jan man även glidgjuta, kolla priset. Fördelen med glidgjutning är att skorstensstocken blir varm. Normalt sett är hus med murad skorsten tänkta att skorstenen är varm för att förbättra ventilationen, beror på hur gammalt huset är.
 
  • Gilla
136kvm och 5 till
  • Laddar…
Gav dryga 45 för kamin (Contura 26T med värmemagasin och fläkt). Sen tillkom skorsten 19'. Bygganmälan 5'. Totalt med arbete, takstege mm landade det på knappa 90kkr.
 
  • Gilla
silverztar och 2 till
  • Laddar…
Angående vad du ska ha framför: jag la dit en skifferskiva som jag sänkte ner i golvet så det blir samma höjd som övriga golvet. Blev snyggare än plåt tycker åtminstone jag.

Jag installerade en keddy murspis och det slutade på knappt 140tkr inkl allt (själva spisen 45tkr, grundarbete för att förstärka golvet, skorsten genom 2 plan, tilluft genom krypgrund, allt arbete, kommunen, en elektriker som installerade en fläkt, den svindyra skifferskivan). Om du kan använda murstocken försvinner förstås många poster, det kanske går att sätta in en kassett.
 
  • Gilla
136kvm och 1 till
  • Laddar…
Kolla gärna på

https://www.kamna-prity.cz/

Mycket att välja på!

Köpte en vattenmantlad kamin därifrån för ca 7 år sedan.

Funkar perfekt och sotaren gillar den skarpt. Värmer upp 150 m2 dygnet runt, året runt.

Kostade ca 6000 kr då, samtidigt i Sverige kostade samma kamin 16.500 kr.

Jag bytte ut en befintlig (vedeldad) köksspis mot denna och det behövdes inte någon bygglov eller liknande det var ju enbart ett utbyte av spis mot spis. Du har kanske haft en vedspis ansluten till skorstenen?
 
  • Gilla
136kvm och 2 till
  • Laddar…
jag håller med Anders härovan: Det är i samma kostnad mellan rör resp gjutning per meter sa min installatör häromveckan. Men enl honom är de många installatörer lata eller ovana att glidgjuta då föreslår dom rör. Men med gjuten insats kommer du värma upp hela stocken på helt annat sätt ! Bra då värmen hålls kvar i huset och kan ge hjälp åt tex krypgrundens klimat (om du har sån)
Vår installation inkl gjutning gick på ca 70.000 totalt (inkl dyr kamin)
 
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Satte in en braskamin (Varde1) för 6-7 år sedan. Kostade ca 10k. Köpte en skorsten (sektioner) ca 9k. Tog sedan fram motorsågen och monterade själv. Drygt 20 tusen kostade det och jättenöjd med kaminen. Man behöver inte alltid det dyraste alternativet.
 
  • Gilla
henryry och 4 till
  • Laddar…
Jag är övertygad om att nyinstallation av en kamin är anmälnings/bygglovspliktig. Räkna med 3-4 000 kr i avgift.
 
  • Gilla
136kvm och 3 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Tillgång till gratis ved är ju närmast ett måste, om man ska börja räkna på ekonomi kontra en LVVP.
Visst är det så, men en kamin har ju andra fördelar.

Dels ger den en väldigt "skön" värme, speciellt om man är frusen av sej, det är helt underbart att tända en brasa och sitta framför kaminen och känna värmen strömma mot sej den där kyliga dagen då man går omkring hemma och fryser, det är en helt annan sak än att dra på elementen eller trycka upp luftvärmepumpen på max.

Men framförallt är det ju A och O att ha kamin den dagen du råkar ut för ett strömavbrott, visst, det händer kanske sällan, men den där vinterdagen det tog ett dygn eller tre för dom att återställa din el så kommer du att ÄLSKA din kamin över allt annat :)

..Med det sagt eldar jag sällan i min, men det beror mest på att jag så sällan är hemma, jobbar på dagarna och på helgerna gör man annat.. men jag skulle verkligen inte vilja vara utan den.
 
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.