Jag skulle aldrig i livet ansluta mig till fjärrvärme, jag har då satt mig i knät på en fjärrvärmeleverantör och de kan göra (nästan) vad som helst med priset i framtiden oavsett vad de lovar i dagsläget.
Du sitter då med skägget i brevlådan, skall du kassera apparaturen för fjärrvärmen som du betalat dyrt för?
Har du elvärme byter du lätt leverantör om det nuvarande inte passar dig, luft/luft/värmepump kanske är ett bättre alternativ för dig, då en borrad värmepump blir ganska kostsam.
Med säkerhet kommer jag nog att bli idiotförklarad här på BH men det är min absoluta inställning skulle aldrig måla in mig i ett hörn så att jag bara har en leverantör att anlita.
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Där har du rätt, ska förtydliga vad jag menade. Jag menar alltså med att vara "låst" till att först ska man installera, sedan ska man göra om, kostnader för anslutning till fjärrvärme kan man alltså lika väl lägga på bergvärme från början, annars är de pengarna kastade i sjön enligt mig. Här ca 80k-100k i anslutningskostnad om fjärrvärme finns som alternativ.:D(y)
Som sagt, dessa 80kkr ska delas upp på FJV-centralens hela livslängd.
Exempel:
Installation: 80000/30=2667kr/år
Årlig fast kostnad: 4500kr
Rörlig kostnad: 80öre/kWh
Vid årlig förbrukning på 20000kWh ger följande;
20000*0,8+4500+2667=16000+7167=23167kr
23167/20000=1,16kr/kWh i totalkostnad
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Sovej vad kostade installationen?
Vad har ”problemen” kostat?
Är ni tvungna att ha högre huvudsäkring pga värmepumpen? Om ja så behöver man räkna med den eventuella kostnadsökningen också.

För att jämföra vad olika uppvärmningssystem kostar så måste man ta med alla kostnader under systemets livstid.
Installationen kostade 130000 år 2000. Vi har 16 Ampers säkring. Ingen tillskottsel. Vi bytte elektronikdelen pga åskskada, kostade ca 5000 kr. Ingen service i övrigt.
 
S Sovej skrev:
Installationen kostade 130000 år 2000. Vi har 16 Ampers säkring. Ingen tillskottsel. Vi bytte elektronikdelen pga åskskada, kostade ca 5000 kr. Ingen service i övrigt.
Vår konvertering från elvärme till fjärrvärme var ungefär likartad. Det var en rätt snabb operation för installatörerna att smälla upp vattenburen värme i kåken, litet underlättat också av att det var en källare man kunde nyttja för underliggande rördragning.

Det kan låta oöverstigligt att byta uppvärmningssystem till vattenburet men inte ovanligt att man får riktigt bra erbjudanden om ett villaområde ska konverteras.

I vårt fall fick vi i de flesta fall riktigt bra dubbelradiatorer som skulle funka bra även om man i ett senare läge skulle byta till bergvärme, alltså radiatorer som funkar bra med lägre framledningstemp.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
1 10_tummar skrev:
Sluta snacka skit. Slösa inte mitt och andras liv på dumheter.
Du svamlar så jag undrar om du kanske själv är politiker, trampad på nån öm tå?
Jag har engagerat mig en gång i tiden, men insåg snart att det är fullständigt meningslöst. De verkliga besluten tas inte där fritidspolitiker får vara med och tycka.

I Västerås plockar ägaren kommunen ut 50-100 miljoner årligen av fjärrvärmekunderna.
Och Västerås är världen?
Om det nu inte är "fritidspolitikerna" som bestämt att Mälarenergi ska ge så stort bidrag till kommunen (om det nu är sant), vem tror du då att det är?

Och om du hade denna attityd "Sluta snacka skit. Slösa inte mitt och andras liv på dumheter" när du var engagerad så var det nog inte konstigt att du inte lyckades med nåt....
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
[länk]
Tror att den är rätt korrekt.
Förespråkarna för värmepumpar brukar tendera att missa det där med hur länge de håller. Jo, jag vet att det finns de som hävdar att deras vp har hållit i både 20 & 25 år, men sett till det stora flertalet skulle jag gissa på ~15år som mer sant. Då ska ~100" skrivas av på den tiden & det blir ju ~7":-/år att lägga till kalkylen. Dvs lika mycket som den fasta avgiften sägs vara.

Kan bara säga att i min bekantskapskrets i/runt Sthlm så har de flesta råkat ut för nåt kompressorfel inom 10-15år.
 
GK100 GK100 skrev:
Passerar just Lkpg och det ryker i en av tre skorstenar i den gamla panncentralen invid stationen där eldas väl inte med sopor som vid huvudanläggningen ute vid E4. Ett Karlshamn i miniatyr måhända knappast att utetemperaturen kallar på reserverna.
En av pannorna sägs eldas med tyska bildäck, det lär vara högvärdigt bränsle om man har rätt rökgasrening.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Sovej vad kostade installationen?
Vad har ”problemen” kostat?
Är ni tvungna att ha högre huvudsäkring pga värmepumpen? Om ja så behöver man räkna med den eventuella kostnadsökningen också.

För att jämföra vad olika uppvärmningssystem kostar så måste man ta med alla kostnader under systemets livstid.
Jag har bra LVVP i 2 olika hus och har 16A huvudsäkring i båda, inga problem.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Skall själv troligen sätta in 80 000 till i fjärrvärmen.
Har då bara en kostnad på 55 öre/ kWh, och ett serviceavtal med fria reparationer. Svårt att komma särskilt mycket billigare undan, även om man som jag kan köpa och installera värmepumpen själv.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
K kingfisher skrev:
Skall själv troligen sätta in 80 000 till i fjärrvärmen.
Har då bara en kostnad på 55 öre/ kWh, och ett serviceavtal med fria reparationer. Svårt att komma särskilt mycket billigare undan, även om man som jag kan köpa och installera värmepumpen själv.
Får du låsa det kWh priset på lång tid? Isåfall konkurrerar det väl med vedpanna och köpt ved oxå.
 
S
K kingfisher skrev:
Skall själv troligen sätta in 80 000 till i fjärrvärmen.
Har då bara en kostnad på 55 öre/ kWh, och ett serviceavtal med fria reparationer. Svårt att komma särskilt mycket billigare undan, även om man som jag kan köpa och installera värmepumpen själv.
Det var ett bra pris!
 
S Screew skrev:
Det var ett bra pris!
Jag har också fjärrvärme, Maj-Aug 25.50 öre/ kWh inkl moms!!! Perfekt att värma poolen.
Sep-April är kostnaden 72,68 öre / kWh ink moms.
Fast årskostnad var 3600kr men är nyligen höjd till 4700kr/år allt inkl. Moms.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag har också fjärrvärme, Maj-Aug 25.50 öre/ kWh inkl moms!!! Perfekt att värma poolen.
Sep-April är kostnaden 72,68 öre / kWh ink moms.
Fast årskostnad var 3600kr men är nyligen höjd till 4700kr/år allt inkl. Moms.
Fantastiskt bra priser i synnerhet om man har behov värma pool under sommarhalvåret. Detta gör det nog svårt att räkna hem en solpanelsinstallation på rimlig tid även efter statliga subventioner, det verkar ju annars vara en populär modell för att lösa den biten.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.